Cruise control

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger

Cruise control

Bericht: # 76736Bericht Willem de Zwijger »

Soms heb ik zo'n niet te onderdrukken neiging tot high tech, en met een lange vakantierit naar de Ardeche voor de boeg kon ik geen betere tip krijgen dan dat je dezer dagen voor een zacht prijsje een heuse cruise control kunt kopen. Meteen besteld dus (Conrad, 130 Euro).
En daar kwam de SelektVracht bode al aan:
Afbeelding

En toen een warm zondagje knutselen. Dit ding trekt aan het gas, daarvoor moet je een vacuumslangetje monteren (ik had nog een ongebruikte stomp op het inlaatspruitstuk):
Afbeelding
Dat elektronika kastje links hoort er trouwens niet bij, die is van de elektronische ontsteking

Hier zie je de gasdraad constructie (1400 blok)
Afbeelding

De magneetjes op de vooras laten weten hoe hard hij loopt
Afbeelding

De brein rekent dan uit welk signaal er naar 'aan het gas trekker' moet
Afbeelding

Het is fijn dat hij automatisch uitschakelt als je de koppeling of rem aanraakt. Maar de koppeling heeft geen contactje, dus daar moest een reed contact komen met een magneetje op het koppelingspedaal
Afbeelding

En dan het bedieningspaneel waarmee je de snelheid vast kunt zetten, als je kort indrukt ga je sneller / trager (resp rechts en links).
Afbeelding

En na 12 uur installatiewerk een proefrit: HET RIJDT ONGELOFELOOS FANTASTISCH ! Ik ben net weer voor mijn plezier een eind gaan rijden, het is de grootste uitvinding sinds het gaspedaal :P
De eerste R4 met cruise control in NL ? Gaat dit de nieuwe rage worden ?
Voormalig Steunpunt NO

Bericht: # 76738Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Mooi stukkie werk Willem, maar de eerste ben je niet hoor.
Een jaar of 8 geleden had Ger Puister uit Zaamslag het al gemonteerd op zijn groenwitte F6 Combi Camper met dat leuke aanhangertje erachter.
Hij is er mee naar Parijs geweest kan ik mij nog herinneren.

Harry
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 76739Bericht Le Car »

Klopt,

op de camper zit ook vacu-cruise van Lite-on (ja, van de dvd banders/computers).

Systeem is exact gelijk aan die van conrad.

Op de clan van Roel van Pinxsteren zit het ook.
Das ook een ex Puister.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
RenaultVierWiel

Bericht: # 76740Bericht RenaultVierWiel »

Ha, die Willem,

Ik kan in jouw verbazing en opgewektheid precies meevoelen.
Op de MB409D camper had ik hem twee jaar geleden ook LATEN bouwen, want ik ben daar zelf niet technisch genoeg voor.
Pas geleden heb ik een andere camper gekocht en het eerste wat er weer op moest, was zo'n cruise control. Super fantastisch, zeker voor die prijs. Bij mij kwam daar het inbouwen nog bij, dat was nog iets duurder dan de prijs van de cruise zelf, maar het geld dubbel en dwars waard.
Alleen de mijne heet ZEMCO ZT50N, maar er staat ook AP50 op, net als bij die van jou. Ik heb hem besteld bij www.dynad.nl
Ik wens jou veel veilige kilometers toe. Enige nadeel is dat je rechtervoet nu wat minder beweging krijgt. :D
GijSsie

Bericht: # 76741Bericht GijSsie »

Je bent weer lkkr bezig willem!!! Dat je het op kan brengen om met dit weer te sleutelen :wink: Heb je toevallig airco ofzo in je garage? Het kan er bij mij ook aan liggen dat de zon 's middags als die het warmst is, op de garage(deur) schijnt.
Savane 1993 =D
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 76751Bericht R4F6GTX Automaat »

Op mijn R4F6GTX Automaat heb ik ook een gehad, maar dan zelf gemaakt met o.a. een electromagneet, dus niet op de aandrijfas maar gewoon iets wat het vast hield. Heuvels hebben we toch niet veel in het Brabantse dus hij bleef wel op gewone snelheid hangen..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger

Bericht: # 76754Bericht Willem de Zwijger »

GijSsie schreef:Je bent weer lkkr bezig willem!!! Dat je het op kan brengen om met dit weer te sleutelen :wink: Heb je toevallig airco ofzo in je garage? Het kan er bij mij ook aan liggen dat de zon 's middags als die het warmst is, op de garage(deur) schijnt.
Mijn oprit ligt voor het grootste deel van de dag in de schaduw, dus dat gaat best...
Willem de Zwijger

Bericht: # 76767Bericht Willem de Zwijger »

RenaultVierWiel schreef: Ik kan in jouw verbazing en opgewektheid precies meevoelen...
Ja, de echte kick zit hem in het met de vingers gasgeven. Als je links dan wel rechts kort indrukt gaat hij 1 km/u zachter dan wel harder, maar als je hem langdurig indrukt geeft hij net zo lang gas minder dan wel meer. Wil je snel remmen op de motor dan drukje het middelste knopje en schakelt hij uit. Als je daarna weer aan zet en links drukt komt hij op dezelfde stand terug als waar hij stond. Nobel prijsje voor de pneumatronica...
-Trelleur-

Bericht: # 76779Bericht -Trelleur- »

Goed idee!
Dat is een gadget met een hoog hebben-gehalte. Alleen zie ik een beetje op tegen 12 uur installatiewerk. De elektronische ontsteking moet ook nog steeds 's geïnstalleerd worden. Gelukkig binnenkort vakantie.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Willem de Zwijger

Bericht: # 76786Bericht Willem de Zwijger »

Van die 12 uur installatiewerk kun je wel de helft winnen als je weet wat je wel of niet moet doen en niet te diep na hoeft te denken over een enkele onbegrijpelijlk aanwijzing (de handleiding is goed op 1 punt na); ik sta altijd bereid tot advisering.
Renault Classique

Bericht: # 76873Bericht Renault Classique »

Mooie sleutelklus!

In twee van m'n 4tjes heb ik een fietstellertje gemonteerd om tot op 10 meter exact de gereden afstand te kunnen meten, een belangrijk gegeven bij gevorderde rittensportritten kaartlezen. Deze fietstellers werken ook met een magneetje en een sensortje. Deze sensor heb ik gemonteerd met een extra beugeltje aan de fusee. Dat werkt op zich prima, maar je hebt weinig ruimte op de aandrijfas voor het magneetje. Een beugeltje met sensor, en het magneetje aan de bakzijde monteren was al een idee, maar nu zie ik het voor me met een duidelijke foto! Merci beaucoup!
Plaats reactie