Warm lopen na reparatie
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
Warm lopen na reparatie
Toen het lampje "Stoppen, Heet!" regelmatig ging branden (niet altijd deed hij dat overigens), naar mijn "mannetje" gegaan die een goeie kijk op 4tjes heeft.
Hij heeft de thermostaat EN de voeler vernieuwd, maar toen ik er 5 km mee gereden had, floepte het lampje weer aan en ging nu ook echt helemaal niet meer uit. De fan sloeg er niet in.
De oude baas weet het nu, na een week proberen, ook niet meer en denkt dat de radiator misschien verstopt is waardoor er te weinig koelwater door het systeem zou komen. (Maar dan zou de fan toch wel aan moeten slaan?). Hij stelt verder voor de fan dan maar permanent door te verbinden, dan kan ik in ieder geval rijden.
Ik heb er helemaal geen kijk op en vraag jullie dus hierbij of jullie suggesties hebben die ik aan mijn garagist kan doorgeven.
Hij heeft de thermostaat EN de voeler vernieuwd, maar toen ik er 5 km mee gereden had, floepte het lampje weer aan en ging nu ook echt helemaal niet meer uit. De fan sloeg er niet in.
De oude baas weet het nu, na een week proberen, ook niet meer en denkt dat de radiator misschien verstopt is waardoor er te weinig koelwater door het systeem zou komen. (Maar dan zou de fan toch wel aan moeten slaan?). Hij stelt verder voor de fan dan maar permanent door te verbinden, dan kan ik in ieder geval rijden.
Ik heb er helemaal geen kijk op en vraag jullie dus hierbij of jullie suggesties hebben die ik aan mijn garagist kan doorgeven.
Keizer Karel
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
O, da's interessant. Maar volgens de man-die-het-weten-kan zijn nu zowel de zender als de thermostaat vernieuwd! Dan zou het toch niet kunnen gebeuren?Lambo schreef:Misschien is je koelsysteem wel in orde.
Het kan ook zijn dat je temperatuurzender op het blok defect is, deze geeft het signaal naar het rode lampje op het dashboard. In dit geval te vroeg, omdat normaal gesproken eerst de fan aanspringt. Dit zelfde is mij reeds een keer overkomen.
Keizer Karel
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
Nee, dat zit wel goed. Hij brandt niet permanent en begint op te gloeien, te flakkeren na enige tijd en slaat dan helemaal aan. Hij reageert duidelijk op een signaal "Foute Boel".brecht schreef:Is die lamp op je dashbord dan wel goed verbonden?
Als hij ergens stroom vandaan krijgt kan ie misschien wel gaan branden zonder dat je motor ook echt te heet wordt.
Keizer Karel
Nou, dan lijkt et toch wel heel erg op een verstopte radiateur. Daar zijn een hoop huis-tuin-en keuken-middeltjes voor zoals azijn, vaatwastabletten, soda enzovoorts. Bij een echt dichtgekoekte radiateur (zoals ik in de 16 had) helpt niets anders dan een nieuwe radiator of een revisie (nieuw is vaak goedkoper)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
Ho ho, voordat er een hoop vernieuwd gaat worden wil een keer GOED ontluchten ook wel eens de oplossing van een dergelijk probleem zijn. Want mocht er nog een luchtbel in het systeem zitten, dan zit 'ie op het hoogste punt in het koelsysteem, dus onder de cylinderkop. Daardoor kan daar lokaal teveel warmte ontstaan waardoor de temperatuursensor actief wordt.
Een verstopping van de radiator is te checken door te voelen of 'ie over de gehele oppervlakte warm wordt na een stuk rijden.
Een verstopping van de radiator is te checken door te voelen of 'ie over de gehele oppervlakte warm wordt na een stuk rijden.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
Renault Classique schreef:Ho ho, voordat er een hoop vernieuwd gaat worden wil een keer GOED ontluchten ook wel eens de oplossing van een dergelijk probleem zijn. Want mocht er nog een luchtbel in het systeem zitten, dan zit 'ie op het hoogste punt in het koelsysteem, dus onder de cylinderkop. Daardoor kan daar lokaal teveel warmte ontstaan waardoor de temperatuursensor actief wordt.
Een verstopping van de radiator is te checken door te voelen of 'ie over de gehele oppervlakte warm wordt na een stuk rijden.
Dank allen, dank voor alle goede tips. Ik ga er zeker wat mee doen!
Keizer Karel
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Zeg Jongens, in de radiator zit ook een sensor.
Enne als het lampje gaat branden is het die van op je moteurblok.
Deze neemt je soms in het ooitje, door te gaan branden als de aarde niet goed is.
Ontluchten doe je trouwens met de kachel vol aan.
Misschien is het wel de waterpomp, trouwens

Enne als het lampje gaat branden is het die van op je moteurblok.
Deze neemt je soms in het ooitje, door te gaan branden als de aarde niet goed is.
Ontluchten doe je trouwens met de kachel vol aan.
Misschien is het wel de waterpomp, trouwens

>> Doe mij maar een DAF <<