Oververhit graakt, wil niet meer starten

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
_pjotr_

Oververhit graakt, wil niet meer starten

Bericht: # 73523Bericht _pjotr_ »

Ik kan wel een beetje advies gebruiken geloof ik. Door ongelukkige samenloop van omstandigheden is het motortje er mee op gehouden midden op de afsluitdijk :oops: :oops:
Heel veel rook (geen waarschuwingslampje vooraf).
Uit de radiator rechtsonder loopt de koelvloeistof er net zo hard uit als je boven bijvult.
Na afkoelen (ca 30 minuten) geprobeerd te starten. Motor draait nog gewoon rond op de startmotor maar geeft geen teken van leven. :evil:
Uit de radiator vuldop komt tijdens de startpoging rook... hmmmmm.
Zou dit zonder verder onderzoek kunnen betekenen dat ik alvast kan beginnen met demontage van "de kop" ???
Denken jullie dat dit motortje nog te reanimeren valt?
Ik kan wel wat mentale steun gebruiken, eind van de maand zou deze quatre L een ritje naar zijn thuis land maken en daar enkele maanden vertoeven, althans dat was de bedoeling.....
Met een 4L kom je er wel.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 73525Bericht R4F6GTX Automaat »

Koppakking kapot en waarschijnlijk de kop ook.
R4F6GTX Automaat

Re: Oververhit graakt, wil niet meer starten

Bericht: # 73526Bericht R4F6GTX Automaat »

_pjotr_ schreef:Met een 4L kom je er wel.
Jaja....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
_pjotr_

Bericht: # 73528Bericht _pjotr_ »

Ik was er al bang voor (snik snik)
Wie heeft er dan nog een goede "kop" liggen van een 1100CC blokje. Wellicht kan ik het motortje dan in een dag weer aan de praat krijgen.

Heb al wat gelezen over de demontage, ik snap niet helemaal wat je moet doen om te zorgen dat de cylinder bussen niet verschuiven. Als je er niet aankomt dan blijven die toch gewoon zitten? Kan iemand daar iets meer uitleg over geven??

Mijn dochter heeft al heel veel km's afgelegd in haar R4 dus tot nu toe is ze er wel gekomen. Dit is pas de tweede keer dat ik uit moest rukken..
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 73536Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je de kop eraf haalt kan het zijn dat de bovenkant(en) van de cilinderbussen aan de kop geplakt zijn en als je de kop eraf wil pakken trek je de bussen ermee uit. Als je alle kopbouten behalve 1 in het midden ergens eruit hebt, die ene wel iets los gedraaid heb moet je de kop een beetje horizontaal bewegen, zodat de bussen op hun plek blijven en dus mochten ze vastgeplekt zijn daardoor los komen. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat ze vast zitten.
Een kop heb ik wel liggen maar das nogal ver uit de buurt voor jou...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
_pjotr_

Bericht: # 73540Bericht _pjotr_ »

Bedankt voor de tip(s) ik ga straks voorbereidend werk doen, uitlaat los maken van spruitstuk, carb verwijderen, kapotte radiator weghalen.
Slangen van waterpomp losmaken.
En dan is de tijd geloof ik rijp om het kleppendeksel er eens af te halen om de kopbouten te kunnen bereiken.

Ondanks dat het ver is ben ik eventueel toch geinteresseerd in die kop die jij nog hebt liggen R4F6GTX automaat!. Moeten we even wat afspreken desnoods kom ik vandaag nog naar je toe is lekker rustig op de weg nu.

Peter
schoapke

Bericht: # 73552Bericht schoapke »

met een beetje handigheid is het in een uurtje gepiept. succes
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jbeekmann

Bericht: # 73596Bericht jbeekmann »

Ik heb nog wel een heel blok voor je liggen, heb je naast de kop nog wat meer reserveonderdelen. Staat in Naarden.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Roel van Pinxten

Bericht: # 73606Bericht Roel van Pinxten »

Is dat een werkend blok jasper? Of echt puur voor onderdelen?
jbeekmann

Bericht: # 73609Bericht jbeekmann »

Kan me herinneren dat we hem weg hebben gezet met 'een raar tikje' nooit meer naar gekeken. Loopt wel goed. Incl bak met nieuwe koppeling, drukgroep en druklager.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Roel van Pinxten

Bericht: # 73610Bericht Roel van Pinxten »

Ik reageerde in de hoop dat ik de domein r4 had. Maar daar is nogal veel meer op geboden dan ik had verwacht.
_pjotr_

Bericht: # 73645Bericht _pjotr_ »

Bedankt voor het aanbod Jasper, ik heb zondag een kop opgehaald bij Paul en ga nu beginnen met de onthoofding. Gisteren een koppakking gekocht die zijn trouwens ook niet goedkoop, ruim 20 Euro.
Ik hoop dat ie vanmiddag weer loopt. Heb geen nieuwe pakking voor de waterpomp kunnen krijgen probeer het met vloeibare pakking.
jullie horen nog van me hoe het me vergaan is.

Peter
Laatst gewijzigd door _pjotr_ op di mei 09, 2006 8:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
_pjotr_

Bericht: # 73716Bericht _pjotr_ »

De klus is geklaard, duurde langer dan een uurtje zoals Schoapke dacht.
Koppakking was niet kapot. Deslanietemin toch nieuwe gebruikt en de kop van Paul op het blok geschroefd. Getest zonder kleppendeksel en zonder dynamo. Sleutel omdraaien en meteen lopen.
Is er nog behoefte om koppen te bewaren m.a.w. hoe schaars zijn ze?
Ik denk dat er niet zo veel aan de hand is met het kopje wat er af gekomen is. Er waren wat sporen van overslag naar naburige cilinders en de kopbouten zaten nauwelijks vast dus misschien moet ie gevlakt worden en is dan weer prima te gebruiken.
Kon met twee vingers de kopbouten losdraaien met een standaard 1/2 " dopset..
Ik ben in ieder geval blij dat het weer gelukt is :P , nog nooit zo'n klus gedaan.
Kwam er achter dat het gaskabeltje ook aan vervanging toe is, is er nog iemand die er een voor mij heeft liefst in de buurt van Alkmaar?
GijSsie

Bericht: # 73718Bericht GijSsie »

kan je toch ook gewoon nieuw bij de autoonderdelen zaak halen??? (ehh)
Savane 1993 =D
Plaats reactie