voorveren verhogen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Is het mogelijk om de voorveren (torsiedingen) te verstellen zodat de wagen hoger van de weg komt te liggen (staan?). Hij is wat doorgezakt en knalt af en toe op een verkeersdrempel. Hoe makkelijk (of moeilijk) is dat? Hij heeft inmiddels 340.000 km gelopen en de automaat is waarschijnlijk een stukje zwaarder dan de gewone schakelbak, dus hij mag best wel wat de hoogte in.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Nieuwe schokdempers misschien ?
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: za mei 04, 2002 2:00 am
- Locatie: groningen 0625137591
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
De schokdempers zijn het probleem niet; die heb ik trouwens al recent vernieuwd met die van een R5. deze zijn dikker, dus ook stugger, aldus die vent van de automaterialenzaak. Nee, hij is gewoon met de jaren wat doorgezakt. Ik bedoelde dus hoe het mogelijk is om die torsiestaaf zó te veranderen dat ie de wagen op zich hoger zet. Ik wil 'm trouwens toch hoger hebben omdat ik altijd over een hobbel-zandpad moet rijden om op mijn plekkie te kunnen komen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Door het monteren van een stabilisator verandert de wagenhoogt niet. Dat wordt veren verdraaien dus.. Dat zou in principe niet moeilijk zijn, al heb ik het nog nooit gedaan. Aan de voorzijde is het beduidend eenvoudiger dan achter. Het is iets als: veren helemaal ontspannen door de schokdempers te verwijderen en liefst ook de fusee aan de onderkant los, zodat de onderste draagarm helemaal los hangt. Dan kan je aan de achterzijde van de voorveer (ergens in dat balkje onder de stoel) de bevestiging van de veer los maken en hem na het verdraaien van een paar tandjes weer monteren...
Succes...
Succes...
ik ben het met folkert eens dat het niet kan,maar als ik naar buiten kijk zie ik een 4 staan die toch echt een stuk omhoog is gekomen,nou moet ik zeggen dat ie er niet zomaar onder zat hoor,zou ie de draagarmen niet omlaag trekken en zo de vering wat verhogen ?het is ook geen gezicht zo hoog ik wil juist wat zakken.
en mijn 4 was normaal van hoogte voordat ik die stang van die 5 eronder zette ,dat zal ook wel een verschil maken denk ik,er was ook een vrij oud 4 tje in lelystad een f4 die lag met z`n voorbumper bijna op straat ,ook niet echt ideaal(zeker niet met al die drempels bij ons)nooit meer gezien trouwens, bordeux achtig rood was ie.
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/othe ... hrl004.jpg
deze is expres verlaagd...
deze is expres verlaagd...
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: do mar 14, 2002 2:00 am
- Locatie: Oss
Ik heb mijn 4tje (uit 1984) voor en acher verlaagd gehad maar dit weer hersteld omdat dan alle fijne rijeigenschappen van de r4 ver te zoeken zijn.Ik heb hem dus weer verhoogd en dat gaat als volgt.(zonder het speciale gereedschap)je moet 1 stang per keer verdraaien.
Wat had ik nodig:een brug om de auto omhoog te zetten en de wielen vrij te laten hangen-een zware pompentang (van ongeveer 60 cm of langer)-1 spansingeltje met zo'n krikje en 1 zonde krikje met zo'n vergrendeling(geen gamma spul)-het gebruikelijke gereedschap.
begin bv bij rechts.
als eerste moet je dat kapje onder de auto los maken (sleuteltje 10) en dan zie je de bevestiging van de stang aan de auto.
daarna kun je onder de stoel 3 bouten los draaien 1 m8 en 2 m10.
eerst de m10 en daarna de onderste m8.
Bij het losdraaien van de m8 schiet de stang los (niet schrikken).
nu is de stang los je kunt nu het blok dat aan de stang zit een tandje verzetten.
nu moet je een spansingel om de torsiestang doen en dan door de bijrijdersdeur naar binnen en onder de stoel door en weer terug en dan aan elkaar. Hierdoor krijg je vlak bij de bevesteging van de stang een draaipunt om de stang te verdraaien.
nu zet je die pomptang op de torsiestang(met het einde naar rechts wijzend want je moet nogal een grote slag kunnen maken.het 2de singeltje zonder krikje monteer je om het eind van de tang en aan de linkse torsie stang nu kun je aan de tang gaan trekken en en het spansingeltje aantrekken.
nu moet je een lamp onder de auto zetten en kun je vanuit de auto zien of het m8 gat op zijn plek zit (let op dit gaat gekontroleerd maar zwaar).Als de m8 bout zit kun je verder trekken en de 2 m10 bouten monteren.
kapje er weer op en dat is een kant.
de andere kant werkt het zelfde.
nu is de auto +- 6-10 centimeter verhoogd.
sucses
Wat had ik nodig:een brug om de auto omhoog te zetten en de wielen vrij te laten hangen-een zware pompentang (van ongeveer 60 cm of langer)-1 spansingeltje met zo'n krikje en 1 zonde krikje met zo'n vergrendeling(geen gamma spul)-het gebruikelijke gereedschap.
begin bv bij rechts.
als eerste moet je dat kapje onder de auto los maken (sleuteltje 10) en dan zie je de bevestiging van de stang aan de auto.
daarna kun je onder de stoel 3 bouten los draaien 1 m8 en 2 m10.
eerst de m10 en daarna de onderste m8.
Bij het losdraaien van de m8 schiet de stang los (niet schrikken).
nu is de stang los je kunt nu het blok dat aan de stang zit een tandje verzetten.
nu moet je een spansingel om de torsiestang doen en dan door de bijrijdersdeur naar binnen en onder de stoel door en weer terug en dan aan elkaar. Hierdoor krijg je vlak bij de bevesteging van de stang een draaipunt om de stang te verdraaien.
nu zet je die pomptang op de torsiestang(met het einde naar rechts wijzend want je moet nogal een grote slag kunnen maken.het 2de singeltje zonder krikje monteer je om het eind van de tang en aan de linkse torsie stang nu kun je aan de tang gaan trekken en en het spansingeltje aantrekken.
nu moet je een lamp onder de auto zetten en kun je vanuit de auto zien of het m8 gat op zijn plek zit (let op dit gaat gekontroleerd maar zwaar).Als de m8 bout zit kun je verder trekken en de 2 m10 bouten monteren.
kapje er weer op en dat is een kant.
de andere kant werkt het zelfde.
nu is de auto +- 6-10 centimeter verhoogd.
sucses
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Zo zou ik het dus niet doen. Als je namelijk je fusee uit je wielophanging haalt, dan is alle kracht al van de torsiestang af. Je kunt er dan allemaal zo bij. Vervolgens zet je de fusee eerst weer aan de onderste draagarm vast en dan zet je een krik onder de onderste draagarm en krik je de handel omhoog, waardoor ook de bovenste draagarm weer bevestigd kan worden. Het voordeel is dat het gewicht van de wagen zorg draagt voor het op spanning zetten van je torsie staaf. Je loopt dus niet het risico dat je spanband het begeeft of dat er iets losschiet met alle risico's van dien. Ik wil het in ieder geval niet meemaken dat ik zo'n ding met een rotvaart tegen m'n hand krijg getorpedeerd.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------