fuseepennen losmaken
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
fuseepennen losmaken
hallo allen,
ik heb vandaag mn tl '90 uit elkaar gehaald en bij de wielophanging aangekomen had ik veel moeite met het losmaken van de fuseepennen. Hoe voorkom ik dat de pennen meedraaien tijdens het losdraaien van de moeren. Volgens Haynes is hier een hulpstuk voor maar aangezien ik die niet heb vroeg ik me af of er ook een andere oplossing of trucje is.
groeten Paul
ps: iemand nog ideeën voor het demonteren van de motor zonder hulp van een brug of hijsbalk.
ik heb vandaag mn tl '90 uit elkaar gehaald en bij de wielophanging aangekomen had ik veel moeite met het losmaken van de fuseepennen. Hoe voorkom ik dat de pennen meedraaien tijdens het losdraaien van de moeren. Volgens Haynes is hier een hulpstuk voor maar aangezien ik die niet heb vroeg ik me af of er ook een andere oplossing of trucje is.
groeten Paul
ps: iemand nog ideeën voor het demonteren van de motor zonder hulp van een brug of hijsbalk.
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
-
GijSsie schreef:zonder brug of hijsbalk he... zoek een mooie boom op en maak daar een katrolletje aan
Gijssie............... zou je een keer willen stoppen met het plaatsen van zinloze opmerking op topics van mensen die serieuze vragen stellen.
Bij voorbaat mijn dank!
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Re: fuseepennen losmaken
Ik heb er ook ruzie mee gehad. In principe zou je hem met een schroevendraaier tegen kunnen houden, maar dat werkt van geen kant. Veel WD40 is het eerste hulpmiddel. Ik heb voorzichtig met de haakse slijper er twee vlakke kanten aan geslepen en er een bahco op gezet.Paul/ schreef:hallo allen,
Succes, Folkert
- cees en jantine
als het inderdaad de fuseekogels zijn, dan eerst de moer helemaal eraf draaien en daarna pas een klap erop geven.
als ze al eerder los zijn gegaan, weer even vast draaien en vervolgens weer los..
je kan ook nog de kleine boutjes van de fuseekogel losmaken..niet de beste oplossing maar het werkt wel.
groet
cees
als ze al eerder los zijn gegaan, weer even vast draaien en vervolgens weer los..
je kan ook nog de kleine boutjes van de fuseekogel losmaken..niet de beste oplossing maar het werkt wel.
groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
-
Okej bedankt mensen. motor is er idd met hulp van 1 persoon uit gekomen. lichter dan verwacht. En de wat die fuseepennen/kogels betreft bedankt voor de tips. Het gaat om de fuseekogels en om de pennen die aan de onderste en bovenste draagarm zitten en die door de wielophanging gaan.
R4 GTL '82 beige
Ik heb dat met die fuseekogels ook gehad en opgelost door de twee draagarmpjes met een spanbandje zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. Daardoor klemmen de konische pennen vast in het gietstuk en kan je kracht op de moer zetten zonder dat ie doordraait.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Volgens mij geldt dat alleen voor de bovenste, maar het is wel een goede tip.an3s schreef:Ik heb dat met die fuseekogels ook gehad en opgelost door de twee draagarmpjes met een spanbandje zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. Daardoor klemmen de konische pennen vast in het gietstuk en kan je kracht op de moer zetten zonder dat ie doordraait.
Klopt, maar dan kan je altijd de bovenste pen weer even terughangen en met een spanbandje de boel bij elkaar knijpenHugo schreef:Het is jammer, maar waar...
Bij het los maken van de onderste kogel is de aandrijfas al verwijderd.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.