fuseepennen losmaken

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Paul/

fuseepennen losmaken

Bericht: # 72063Bericht Paul/ »

hallo allen,

ik heb vandaag mn tl '90 uit elkaar gehaald en bij de wielophanging aangekomen had ik veel moeite met het losmaken van de fuseepennen. Hoe voorkom ik dat de pennen meedraaien tijdens het losdraaien van de moeren. Volgens Haynes is hier een hulpstuk voor maar aangezien ik die niet heb vroeg ik me af of er ook een andere oplossing of trucje is.

groeten Paul

ps: iemand nog ideeën voor het demonteren van de motor zonder hulp van een brug of hijsbalk.
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
GijSsie

Bericht: # 72064Bericht GijSsie »

zonder brug of hijsbalk he... zoek een mooie boom op en maak daar een katrolletje aan :wink:
Savane 1993 =D
hankleinjan.nl

Bericht: # 72072Bericht hankleinjan.nl »

Met twee man is een motor met versnellingsbak er wel uit te tillen.
Drie personen is helemaal mooi. Twee personen aan de beide zijkanten van de spatborden en de derde persoon trekt een beetje aan de versnellingsbak en houd de boel in evenwicht.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
otogazzi
Contacteer:

Bericht: # 72074Bericht otogazzi »

GijSsie schreef:zonder brug of hijsbalk he... zoek een mooie boom op en maak daar een katrolletje aan :wink:

Gijssie............... zou je een keer willen stoppen met het plaatsen van zinloze opmerking op topics van mensen die serieuze vragen stellen.

Bij voorbaat mijn dank!
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
GijSsie

Bericht: # 72075Bericht GijSsie »

wat zo heb ik ook me motor verplaats toen ik geen motortakel meer had hoors :wink:
Savane 1993 =D
Folkert

Re: fuseepennen losmaken

Bericht: # 72076Bericht Folkert »

Paul/ schreef:hallo allen,

ik heb vandaag mn tl '90 uit elkaar gehaald en bij de wielophanging aangekomen had ik veel moeite met het losmaken van de fuseepennen. Hoe voorkom ik dat de pennen meedraaien tijdens het losdraaien van de moeren. Volgens Haynes is hier een hulpstuk voor maar aangezien ik die niet heb vroeg ik me af of er ook een andere oplossing of trucje is.
Ik heb er ook ruzie mee gehad. In principe zou je hem met een schroevendraaier tegen kunnen houden, maar dat werkt van geen kant. Veel WD40 is het eerste hulpmiddel. Ik heb voorzichtig met de haakse slijper er twee vlakke kanten aan geslepen en er een bahco op gezet.

Succes, Folkert
Supersuus

Bericht: # 72085Bericht Supersuus »

Ik duw met een breekijzer de fusee aan in het fuseestuk en werkt meestal erg goed of ik pak de slagmoersleutel en draai hem eerst weer goed vast en daarna weer los.
En de motor eruit halen is met 2 man(1 man en 1 vrouw in mijn geval :D ) een lang stuk steigerpijp en een flink touw prima te doen.
Folkert

Bericht: # 72092Bericht Folkert »

Aha... Spraakverwarring alom. Bedoel je de fuseekogels of die bout die in het verlengde van je voorveer zit? Bij fuseekogels knijp ik de draagarm en de fusee tegen elkaar met een waterpomptank of iets groters om meedraaien te voorkomen.

Succes, Folkert.
cees en jantine

Bericht: # 72099Bericht cees en jantine »

als het inderdaad de fuseekogels zijn, dan eerst de moer helemaal eraf draaien en daarna pas een klap erop geven.
als ze al eerder los zijn gegaan, weer even vast draaien en vervolgens weer los..
je kan ook nog de kleine boutjes van de fuseekogel losmaken..niet de beste oplossing maar het werkt wel.

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Willem de Zwijger

Bericht: # 72127Bericht Willem de Zwijger »

Ik zet op de bovenste kogels altijd een lijmtang als ze meedraaien, en voor de onderste zet ik de krik onder de draagarm.
Paul/

Bericht: # 72156Bericht Paul/ »

Okej bedankt mensen. motor is er idd met hulp van 1 persoon uit gekomen. lichter dan verwacht. En de wat die fuseepennen/kogels betreft bedankt voor de tips. Het gaat om de fuseekogels en om de pennen die aan de onderste en bovenste draagarm zitten en die door de wielophanging gaan.
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
an3s

Bericht: # 72380Bericht an3s »

Ik heb dat met die fuseekogels ook gehad en opgelost door de twee draagarmpjes met een spanbandje zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. Daardoor klemmen de konische pennen vast in het gietstuk en kan je kracht op de moer zetten zonder dat ie doordraait.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Folkert

Bericht: # 72399Bericht Folkert »

an3s schreef:Ik heb dat met die fuseekogels ook gehad en opgelost door de twee draagarmpjes met een spanbandje zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. Daardoor klemmen de konische pennen vast in het gietstuk en kan je kracht op de moer zetten zonder dat ie doordraait.
Volgens mij geldt dat alleen voor de bovenste, maar het is wel een goede tip.
Hugo
Contacteer:

Bericht: # 72413Bericht Hugo »

Het is jammer, maar waar...

Bij het los maken van de onderste kogel is de aandrijfas al verwijderd.
Indien er een nieuwe kogel moet worden gemonteerd, is een klap met de hamer een optie.
Anders een krik onder het fuseestuk om spanning op de kogel te krijgen...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
an3s

Bericht: # 72475Bericht an3s »

Hugo schreef:Het is jammer, maar waar...

Bij het los maken van de onderste kogel is de aandrijfas al verwijderd.
Klopt, maar dan kan je altijd de bovenste pen weer even terughangen en met een spanbandje de boel bij elkaar knijpen
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Plaats reactie