nieuw motorblok in een oude 4L?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Esther-VL

nieuw motorblok in een oude 4L?

Bericht: # 71534Bericht Esther-VL »

Ik heb ook nog een oude 4L uit 1968 staan in de schuur.
Nu is die motor niet meer compleet en ligt bovendien volledig uit elkaar.
Ik kan ergens een ander blok uit de jaren 80 kopen met weinig kilometers.
Wat ik me nu afvraag, is of alle componenten uit de jaren 60 zomaar op een blok van 1986 kunnen worden gemonteerd.
De randapparatuur van die uit 1968 is nog 6v, en dat wil ik het liefst origineel houden.

maw zijn er verschillen tussen een 850cc blok uit 1968 en een uit 1986?
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: nieuw motorblok in een oude 4L?

Bericht: # 71537Bericht Hugo »

Tom schreef:... zijn er verschillen tussen een 850cc blok uit 1968 en een uit 1986?
Ja.

Er zijn verschillende uitvoeringen van de 800 motor.

In het Kluwer autohandboek worden de 800-1, de 800-2/05 en de 800-BIB genoemd.

De meeste verschillen ziten in de motor, dus ik verwacht geen problemen met inbouwen en monteren - en gebruik van 6 Volt delen.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 71546Bericht R4F6GTX Automaat »

Je hebt toch alle nodige onderdelen nieuw voor een revisie erbij? Gebruik dat dan, dan heb je gelijk een "nieuwe"motor; tis toch voor jezelf?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Wingnut
Berichten: 84
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 1:35 pm
Locatie: Wassenaar

Bericht: # 71549Bericht Wingnut »

Een "nieuwe"motor uit de jaren tachtig zul je ook niet meer kunnen aanslingeren. Dat wil 's-winters nog wel eens handig zijn weet ik me nog te herinneren. M'n moeder heeft daar wellicht andere ideeën over, maar ik hoefde de auto dan ook niet aan te slingeren. 8)
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 71565Bericht Hugo »

Wingnut schreef:... "nieuwe"motor ...aanslingeren. Dat wil 's-winters nog wel eens handig ...
Het aanslingeren ging/ gaat via de voorste kokerbalk en de versnellingsbak en is dus onafhankelijk van het type motor...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 71570Bericht Neeelz »

He, dat had ik nog niet gehoord, kan ik mijn gtl 1.1 liter uit 1985 ook een zwengel geven (met de krik uitdraaier/wieldoploszwengel?) en dan loopt ie? En moet je dan gas geven en het contact aan hebben?
Voor welke situaties is dit eigenlijk? Als de startmotor het niet doet? ZOu mooi zijn... :)
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3216
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 71572Bericht Hanz »

de aanslinger gaat tevens door het gat dat vroeger in de voorbumpers zat en later niet meer
Esther-VL

Bericht: # 71574Bericht Esther-VL »

dus als ik het goed begrijp, zou de 6V randaparatuur gewoon passen op een modern blok.
Maar hoe zit het met de oude versnellingsbak; past die erop?
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 71616Bericht Hugo »

Als ik me niet vergis, draait de 850 de ene en de 1100 de andere kant op, dus zo lang alles de goede kant op draait, is er niets wat fout kan gaan.

De aansluiting in de versnellingsbak is eerder vervallen dan het get in het chasis, deze was midden jaren 80 nog aanwezig. Hier achter kwam direct de plaat voor het ophangrubber van de versnellingsbak.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Plaats reactie