een vriend van mij heeft een peugeot 306 1.4.
de motor stopte ermee en wilde niet meer aanslaan, vervolgens hebben we de compressie gemeten en die was bij alle cilinders NUL...of een heel klein beetje.
er zat ook nagenoeg geen smeerolie en koelvloeistof meer in de motor.
als schuldige hebben we maar de distributieriem aangewezen, maar die lijkt nog geheel intact te zijn en is 50000 km geleden nog vervangen.
dus hebben we de kop er maar af gehaald, maar daar is in eerste instantie ook niet heel veel schokkends te zien. de cilinderwanden zien er nog goed uit. hoonpatroon is nog te zien.

wel heel veel koolaanslag en als je naar het uitlaatspruitstuk kijkt zie je dat de binnenste 2 cilinders wit uitgeslagen zijn en de buitenste 2 pikzwart zijn?? de bougies zien er wel goed uit.

nu denken we in ieder geval dat de kleppen krom zijn doordat de riem is verschoven ofzo.
we gaan in ieder geval een andere motor in de auto zetten, maar we vroegen ons af hoe het kan dat zoiets gebeurd en ook met 4 cilinders tegelijk? meestal gaat er maar 1 kapot...
als iemand het weet mag ie het zeggen..je kan er verders niets mee winnen trouwens..
groet
cees