Probleempje zonder eind...

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger

Probleempje zonder eind...

Bericht: # 67981Bericht Willem de Zwijger »

Mijn geliefde R4 F6 met 1400 motortje begon tijdens de kerst te bokken, ik denk hmmm, da's natuurlijk de ontsteking, maar es beginnen met de bougies te vervangen na 1,5 jaar. Ja hoor, behoorlijke afstand tussen de elektroden, dat is dan opgelost.
Daarna weer op pad, begint ie heel af en toe erg te bokken. Dan maar es naar de verdelerkap kijken, ja hoor, stiftje zit vast, dat verklaart veel, zo dat is dan opgelost.
Rij ik met oud en nieuw naar het oosten, begint ie bij Bussun te bokken en bij Amersfoort houdtie er helemaal mee op. Niks bij me omdat ik zeker wist dat ik het probleem had opgelost, dus wegenwacht bellen. Hij vonkte, hij gaf benzine, ah, ik zie het al, er was een afzuigslangtje van de carburateur afgeschoten (eigenbouw, zit alleen bij mijn auto zo), dat verklaart alles, erop schuiven, ja hoor, hij loopt weer als een zonnetje, dat was het dus.
Rij ik weer naar huis, begintie bij Amersfoort weer in te houden. Wel sodeju, heb ik dat ? Nou ja, hij rijdt wel, dus eerst maar naar huis.
Vanochtend de hele lucht aanzuigkant en kleppendeksel eraf gehad, zat vol met een mayonaise achtige smurrie, 1,5 jaar gereden zonder olieverversen. Dus olie ververst, de boel helemaal schoon gemaakt, die troep zat ook in een slangetje naar de carburateur, dus misschien is de carburateur wel vies geworden van binnen....Een blikje Wynn carburateurreiniger direct op de carb gezet en opgestookt, en maar weer rijden. Het rijdt wel maar net niet echt soepel.
Verdorie, dan de ontsteking, misschien dat die elektronische met z'n lichtstraaltje het niet meer doet, de ouwe d'r weer op, afstellen, proefritje....hmmm, nog steeds niet soepel.
Sjit, dan die carburateur maar loshalen om te zien of er toch nog mayo ergens zit. Maar dan moet ik eigenlijk wel een pakkingsetje hebben (het is een Weber 32DIR90) om de boel weer netjes dicht te krijgen. Heeft iemand enig idee waar ik zoiets zou kunnen vinden ? Ik heb wel eens gehoord dat er revisiesets bestaan.
Of iemand nog een idee waar dit ge-eikel door veroorzaakt kan worden ?
-Trelleur-

Bericht: # 67983Bericht -Trelleur- »

Dat soort mayonaise wordt meestal gevormd door mengen van olie en (condens-)water onder het kleppendeksel. Is normaal onschuldig, en moet weer verdwijnen als de motor goed warm wordt tijdens een lange rit.
Bij jou lijkt het wel overmatig te zijn.
Olie verversen ligt voor de hand inderdaad, en misschien een engine cleaner gebruiken voor interne reiniging? Sommigen leggen hun carburateur in de dieselolie.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Vincenti

Bericht: # 67999Bericht Vincenti »

Ik heb vorig jaar iets soortgelijks gehad. De auto deed het dan weer wel en dan weer niet en dan weer slecht. Ook de wegenwacht kon toen niets vinden. Alle ontstekingszooi vervangen maar niks hielp. Na een dag speuren en rondvragen bleek dat de schroef waarmee de condensator vast zit aan het verdelerhuis contact maakte met het verdelerhuis (en dat mag dus niet volgens meneer Ducellier). De isolatie tussen deze schroef en het verdelerhuis was gaar, waardoor er soms wel, soms niet en soms een beetje contact werd gemaakt.

Schroef losgedraaid, cellotapeje eromheen, er weer ingedraaid en nooit weer problemen gehad...... met de ontsteking althans.

Die mayonaise is vrij normaal bij franse auto's. Het verdient aanbeveling de slurrie zoveel en zo vaak mogelijk te verwijderen omdat het de smering niet bevordert en de carterventilatie kan verstoppen. Het is verder doorgaans geen reden tot zorgen.

Wim je hebt PM
6TL77
jbeekmann

Bericht: # 68002Bericht jbeekmann »

Die mayo krijg je trouwens ook bij slechte carterventilatie.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 68015Bericht Bruutmans »

Heb je hem/haar overigens al weer lekker aan het rijden of is het nog hobbelen?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 68040Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb inmiddels wel wat clubs gevonden die de revisiesetjes voor deze carburateur leveren, die ga ik bestellen en dan de carb openmaken.
Willem de Zwijger

Bericht: # 68183Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb vandaag weer 2x 130 km gereden, en er lijkt wat patroon in te komen, hij loopt na een koude start 100 km, begint dan in toenemende mate te bokken, waarbij op het laatst alleen vol intrappen van het gas nog werkt, een soort aan/uit auto.
Terug ging het 40 km goed, toen weer bokken, gelijk tanken, daarna zo weer weg rijden, het idee kwam op: de tankdop ontlucht niet meer. Pas 90 km later weer bokken.
Even stilzetten, tankdop laat geen pssjj horen bij losdraaien, doorrijden gaat goed, na 10 km weer bokken.
Conlusies:
1. even stilzetten helpt
2. het lijkt erop dat hij langer rijdt naarmate hij langer stil heeft gestaan
3. het lijkt de tankdop niet te zijn.
4. als hij loopt, loopt hij niet helemaal rond, maar dat is dragelijk.
Heef iemand ooit dezelfde verschijnselen meegemaakt ?
Hopelijk heb ik morgen tijd voor de carburateur.
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 68186Bericht Bruutmans »

Stom idee misschien en je zal er vast al naar gekeken hebben ook.
Hoe is het met het rotortje van je verdeler?
1x over de grond schuren helpt bij mij voor een aantal weken (gewoon voorbode van "ow help vervang me toch asteblief")

Heb dat bokken zoals jij het noemt,maar iedere geit/bok bokt anders denk ik,haha,ook wel gehad en na een complete verandering van femsa naar ducelier heb ik er geen last meer van gehad.
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Hugo
Contacteer:

Bericht: # 68208Bericht Hugo »

Wat is de staat van de condensator?
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 68211Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, lijkt me ook de condensator.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger

Bericht: # 68232Bericht Willem de Zwijger »

In eerste instantie zat er geen condensator op (elektronische onsteking), nu zit er wel 1 op maar die is gloednieuw, evenals de puntjes, verdelerkap en rotor. De verschijnselen zijn in beide gevallen hetzelfde.
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 68247Bericht Bruutmans »

Hoe is de toevoer van benzine?
Jij hebt toch een retourslang erop?
Trekt die valse lucht of zo of iets met luchtbelletjes in je leiding of zo?
Ligt de benzineslang ergens op een warm deel?(na afkoelen beter rijden??)
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 68471Bericht Willem de Zwijger »

Ja, kookbellen in de benzineleiding is misschien nog 1 van de betere verklaringen.
Dit weekend wilde ik het spook uitroken, ik begon met het benzinefilter te vervangen, en dit iets hoger te leggen, het ligt over het kleppendeksel ter hoogte van de dynamo zoals ook bij de 1100 motor. Ook een stripje isolatie materiaal onder gelegd zodat de benzine daar niet zou kunnen koken.
Verder de carburateur losgehaald, deksel eraf, alle sproeiers bekeken, maar nergens vervuiling om over naar huis te schrijven.
Daarna de benzinepomp, ook hierin zat een filtertje wat niet vies was, dus helaas geen echt spook.
Toen de carb weer afstellen, daar heb ik in ieder geval veel van geleerd. Ik heb zo'n CO meter van een collega gekocht, en daarmee zie je hoe ongeloofelijk de invloed van uiterst kleine aanpassingen aan de stationair sproeier en mengselschroef zijn. Bovendien leerde ik voor het eerst het verschil tussen de beide schroeven, en tot voor zeer kort dacht ik dat je stationair alleen kon verstellen met de nulstand van het armpje waar de gaskabel aan vast zit :oops: :oops: :oops:
Affijn, een leuke leerzame middag. O ja, de carterventilatie slangetjes zaten weer behoorlijk vol mayo, maar niet in de buurt van de carb, dus hoewel ik me een totale versuffing peins kan ik niet verzonnen krijgen hoe dit een bokkende motor zou moeten verklaren, terwijl het toch het enige abnormale is wat ik gezien heb.
De elektronische ontsteking er weer op, en toen proefrijden maar. Een kwalificatieritje van 120 km gereden naar Lelystad op en neer, met gas op de plank 130-140 per uur, het karretje reed geweldig, dus hopelijk is het spook dan toch gevangen.
Tja, en wat brengt ons de toekomst ? Hij moet over 4 weken naar Oostenrijk met de voltallige familie...
Willem de Zwijger

Bericht: # 69156Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb op aanraden van een collega ook nog de bobine vervangen en ben er zondag mee op en neer gereden naar de Achterhoek. Volstrekt probleemloos, dus ik ben helemaal klaar voor op en neer naar Oostenrijk...
Willem de Zwijger

Bericht: # 70135Bericht Willem de Zwijger »

En zo stapte het vierkoppige gezelschap op een vroege zaterdagochtend 18 februari in het witte koekblik volgeladen met tassen vol wintersportspullen, waaronder een fijne tas vol gereedschap en reservespul. Bijna hadden we Diemen verlaten toen ik mijn vriendin vroeg om de spiegel rechts even recht te zetten...waarop ze hem even later beteuterd in haar hand hield :-? door vermoeiing de geest gegeven. Nou ja, zonder een spiegel komen we er natuurlijk ook wel.
Man wat snorde dat autootje fijn, tot.... :evil: Bussum, damn nog maar 20 kilometer en dan al stotterde de stotter en steeds slechter lopen. Met de adrenaline tot ver boven de boomgrens zette ik de zaak stil, wachte 10 seconden, starten en lopen, en daar gingen we weer.....tot :evil: Barneveld, shit, weer naar de kant, uitzetten, starten en lopen. En toen weer bij :evil: Arnhem, en toen weer :evil: halverwege Oberhausen...vertwijfeld en met zeer sterk verminderd zelfvertrouwen begon ik uit te rekenen hoe vaak je op deze manier zou moeten stoppen in 800 km. De sfeer in de auto werd wat grimmig, en mijn dochter van 15 opperde om de wegenwacht te bellen. Ik zeg: ja, alleen als die komt loopt de auto weer perfect, dus daar hebben we niets aan, hij moet eerst gewoon kapot gaan.
Affijn, eerst maar eens tanken bij Oberhausen, en daarna liep hij 300 km probleemloos, daarna weer 200 km, en daarna kwam hij perfect aan.
In Oostenrijk geen enkel probleem, het was vrij warm dus ook de accu kwam geen moment in gevaar. Na een weekje lekker de berg af roetsen weer vol goede moed de thuisreis aanvaard. En dit keer liep de auto als een stofzuigende naaimachine, geen klap verkeerd, en 120 - 130 meeblazen op de Duitse snelwegen. Met enige reserve zag ik het bord Amersfoort opdoemen, daar wil het wel eens fout gaan (zoals de trouwe lezers zich van mijn vorige wintersportavontuur zullen herinneren), maar dit keer zoefden we daar voorbij, en kwamen in opperbeste stemming weer thuis.
De balans opmakend leidt dit tot volgende analyse: al mijn vorige ingrepen waren niet nodig, omdat de auto zonder die ingrepen ook gewoon gestart zou zijn. Er zit iets wat zich opbouwt / ophoopt, en wat weer wegzakt als de motor stopt. Ik heb 800 km lang mijn hoofd duizenden rondjes door de auto laten maken, en het enige waar ik op kan komen is een hard 'deeltje' wat in de benzinetank ligt, en wat soms volgens de wetten van het toeval in de aanzuigroute terecht komt. Het verstopt dan de aanzuig, waardoor zich misschien ook nog ergens voor de benzinepomp een slangetje platzuigt. De brandstof loopt niet meer, en de zaak komt stotterend uiteindelijk tot stilstand. Zet ik de motor uit dan verdwijnt de zuigkracht waardoor het 'deeltje' naar beneden valt. Als ik tank spoelt het deeltje een eind weg, en dan duurt het wat langer voor het weer in de aanzuigroute terecht komt, maar dat is een proces wat volledig toevallig is zolang je de tank maar niet te leeg rijdt.
Als het wat warmer wordt wil ik die tank eens heel zorgvuldig schoonmaken, en de brandstofleidingen doorblazen, en dan maar hopen dat ik iets vind...
Plaats reactie