olie en temperatuur lampje blijven branden
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
olie en temperatuur lampje blijven branden
Waarschijnlijk een probleem met de olie en misschien wel met de hele motor.
het lampje van de olie en de temperatuur blijven continue branden.
Nu heb ik daarjuist de aansluiting bij de termostaat eraf gehaald, dan blijven ze nog branden en vervolgens hetzelfde gedaan maar dan bij de oliedruksensor, en dan brand er dus niks meer.
De laatste dagen brandde beide lampjes ook af en toe eens, als ik door een scherpe bocht ging, wat dus wijst op een laag oliepeil, maar eens door de bocht gingen ze weer uit.
Vanmiddag bleven ze dus branden en heb ik er olie bij gedaan, maar dat hielp dus niet.
wie weet raad?
Nu heb ik daarjuist de aansluiting bij de termostaat eraf gehaald, dan blijven ze nog branden en vervolgens hetzelfde gedaan maar dan bij de oliedruksensor, en dan brand er dus niks meer.
De laatste dagen brandde beide lampjes ook af en toe eens, als ik door een scherpe bocht ging, wat dus wijst op een laag oliepeil, maar eens door de bocht gingen ze weer uit.
Vanmiddag bleven ze dus branden en heb ik er olie bij gedaan, maar dat hielp dus niet.
wie weet raad?
- Bruutmans
- Contacteer:
Heb je de sensor al eens vervangen?
Misschien is de sensor gewoon stuk.
Verbind de draden eens door zodat je fan continu draait,brand het lampje dan nog dan is ook die sensor stuk dus.
Hoop dat je het vind.
Verbind de draden eens door zodat je fan continu draait,brand het lampje dan nog dan is ook die sensor stuk dus.
Hoop dat je het vind.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Er was hier juist zo'n gepensioneerde garagist en die denkt dat de oliedruk is weggevallen omdat er iets gesmolten zou zijn in een zuiger (dat is wat hij zei, ik ben niet zó technisch onderlegd dat ik weet hoe die hele motor werkt...) Ofwel was de oliefilter verstopt.
De motor maakt wel een opmerkelijk geluid; hol en leeg ratelend.
En dan vroeg ik me dus af wat er gebeurt als je blijft rijden terwijl de oliedruk weg is; hoe lang gaat dat goed en wat zijn de symptomen?
De motor maakt wel een opmerkelijk geluid; hol en leeg ratelend.
En dan vroeg ik me dus af wat er gebeurt als je blijft rijden terwijl de oliedruk weg is; hoe lang gaat dat goed en wat zijn de symptomen?
Die sensor bij je radiateur heeft helemaal niets te maken met je lampjes Bruut, die schakelt, zoals je zelf al aangeeft, alleen de fan in en uit. Lampje temp wordt geschakeld door de sensor die je vindt op de cilinderkop aan de kant van je spruitstuk.Bruutmans schreef:Heb je de sensor al eens vervangen?
Hoop dat je het vind.
Ik verdenk het blok er toch echt van te weinig oliedruk te hebben. Je zou het bij de garage even kunnen laten checken met een oliedrukmeter, dan zie je het in een mooi absoluut getal i.p.v. een Renaultlampje.
Als het oliefilter verstopt is dan gaat trouwens de bypass valve open, dus daarmee hou je wel gewoon je oliecirculatie. Misschien is je olie op ruwe olie gaan lijken? Wanneer is de laatste x dat je olie hebt vervangen? Staat het niveau nu netjes op max? Dat ratelende geluid duidt toch ook op te weinig olie(druk).
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Zonder oliedruk is het trouwens heel snel afgelopen met je blokje... Echt niet doen!Tom schreef: En dan vroeg ik me dus af wat er gebeurt als je blijft rijden terwijl de oliedruk weg is; hoe lang gaat dat goed en wat zijn de symptomen?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
- Bruutmans
- Contacteer:
jbeekmann schreef:Die sensor bij je radiateur heeft helemaal niets te maken met je lampjes Bruut, die schakelt, zoals je zelf al aangeeft, alleen de fan in en uit. Lampje temp wordt geschakeld door de sensor die je vindt op de cilinderkop aan de kant van je spruitstuk.
.
Verdomd idd ja,domdomdom.
Maar als je de fan continu laat lopen zal ze enorm moeten koelen en zal dus het lampje ook uit gaan niet waar?
Echter vind ik die oliedruk meer zorgen baren.
Oliefilter vervangen,maar dat zal het wel niet alleen zijn,ik ben bang dat de schade al gedaan is als ze zo hol en ratelend klinkt heb je wellicht al eens met te weinig olie gereden en daardoor misschien een zuiger of zuigers verbrand en zo naar de hemel geholpen.
Als die niet goed sluiten dan loopt er de olie zo langs door en is je druk ook weg,zeg ik dat goed?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
- Hanz
- Contacteer:
Pfff, alles is te repareren en als je weet waarom er te weinig oliedruk is dan verhelp je dat.Tom schreef:En als er dan te weinig oliedruk is, kun je dat repareren, of moet er 'gewoon' een andere motor in?
Rij vooral zo min mogelijk met te weinig oliedruk (of liever helemaal niet zolang je niet weet wat het is), je rijdt dan namelijk met onvoldoende smering met als gevolg dat de boel te heet wordt, en in korte tijd ontzettend veel slijtage optreedt. En dan moet je wel een nieuwe motor inbouwen.
-
Bruut, de firma Renault heeft jouw denkraam op een verkeerd spoor gezet, ze hebben namelijk de elektrische schakeling zo gemaakt dat als het olielampje brandt, dan brandt ook altijd het templampje. Maar als het templampje brandt, brandt niet altijd het olie lampje. Dit hebben ze gedaan met een listige diode die je na enigspeurwerk in het schema kan vinden.Bruutmans schreef:jbeekmann schreef:Die sensor bij je radiateur heeft helemaal niets te maken met je lampjes Bruut, die schakelt, zoals je zelf al aangeeft, alleen de fan in en uit. Lampje temp wordt geschakeld door de sensor die je vindt op de cilinderkop aan de kant van je spruitstuk.
.
Verdomd idd ja,domdomdom.
Maar als je de fan continu laat lopen zal ze enorm moeten koelen en zal dus het lampje ook uit gaan niet waar?
De reden hiervoor ligt dacht ik in het idee dat je bij het starten graag wilt zien of de waarschuwingslampjes nog werken. Als de motor nog niet draait heb je geen oliedruk, dus het olielampje brandt. Maar de temp is nog laag, dus het templampje zou nog niet mogen branden. Om hem dan toch te laten branden zit er dus die diode.
Oftewel, als het olielampje brandt, denk dan niet dat de temp te hoog is omdat ook het templampje brandt. Als de temp te hoog is brandt het temp lampje, en niet het olielampje.
Uiteraard is er nog de theoretische mogelijkheid dat de oliedruk te laag is en temp te hoog, maar dan brandt waarschijnlijk de auto zelf....
- Rodeo-6
- Contacteer:
Onder in je olie pan hangt de olie pomp.
Daar zit ook een zeef in.
Die pomp wordt door de nokkenas, dacht ik, aangedreven.
De geluiden die je omschrijft duiden op geen smering of veel te weinig olie, maar reno eigen kan het ook niets zijn.
Als je gaat rijden met weinig of geen olie druk, is de boel zo naar de filie-stijnen.
Ergens kan er een drukmeter in, alleen weet ik op dit moment niet meer waar.
Daar zit ook een zeef in.
Die pomp wordt door de nokkenas, dacht ik, aangedreven.
De geluiden die je omschrijft duiden op geen smering of veel te weinig olie, maar reno eigen kan het ook niets zijn.
Als je gaat rijden met weinig of geen olie druk, is de boel zo naar de filie-stijnen.
Ergens kan er een drukmeter in, alleen weet ik op dit moment niet meer waar.
>> Doe mij maar een DAF <<
- Bruutmans
- Contacteer:
Hey kijk (ff off-topic trouwens).
Dat is nog eens een mooie uitleg Zwijgende man.
Dat is nog eens een mooie uitleg Zwijgende man.

Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Re: olie en temperatuur lampje blijven branden
Het klinkt gek, maar van die lampjes heb ik nou ook altijd last.Tom schreef:Waarschijnlijk een probleem met de olie en misschien wel met de hele motor.
wie weet raad?
Als ik door een bocht ga, gaan ze uit en op het rechte stuk branden ze weer.
Dit doen ze echter op een bepaalde tijd, net voor dat ik de 5000 km beurt heb, als alles weer is bijgevuld, dus ook je koelvloeistof (in ruste), is alles voor de volgende 5000 km weer uit.
Renault 4F4 combi 1988 pompiers (niet origineel)
Renault Estafette Alouette 1973 pompiers, origineel "tres bon etat''
Renault Kangoo Family 2016
Fiat Panda
Tandemasser gevuld met een heteluchtballon
Fiat Panda
-
Re: olie en temperatuur lampje blijven branden
Waarschijnlijk bedoel je het net andersom: Ze gaan branden als je door de bocht gaat, en gaan uit als weer op het rechte end komt. Dit duidt op te weinig olie in het blok, zoals hiervoor ook al vermeld.Rudi schreef: Het klinkt gek, maar van die lampjes heb ik nou ook altijd last.
Als ik door een bocht ga, gaan ze uit en op het rechte stuk branden ze weer.
Dit doen ze echter op een bepaalde tijd, net voor dat ik de 5000 km beurt heb, als alles weer is bijgevuld, dus ook je koelvloeistof (in ruste), is alles voor de volgende 5000 km weer uit.
Hoe is het trouwens met Tom ? Al uit de problemen ?
olie en temperatuurlampje blijven branden
(':D') Ik geloof het wel ja, was niet helemaal wakker.
Renault 4F4 combi 1988 pompiers (niet origineel)
Fiat Panda
Fiat Panda