koppakking lek?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Ward

koppakking lek?

Bericht: # 63863Bericht Ward »

Hallo,

vraagje: Ik heb bruin/witte prut onder de olie-dop en de koelvloeistof borrelt en komt omhoog in het expasievatje.
Heb net de radiateur vervangen, en daarbij koelsysteem helemaal doorgespoeld, dacht eerst dat hij nog niet goed ontlucht is, maar nu ik die bruine prut zie zitten...
Hoe kan ik zeker weten dat mijn pakking lek is alvorens ik de kop eraf ga draaien?

Groetjes
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 63864Bericht Le Car »

Heb je een nieuwe of gebruikte radiateur geplaatst?
Als je veel kleine afstanden rijdt dan kan die sludge er wel inkomen. Maar gezien de andere symptomen kan je koppakking heel goed lek zijn. Je kunt nog kijken of je slangen hard worden door overdruk uit de motor dan heb je in ieder geval een lekkage. Als er vloeistof wegraakt (aldoor bijvullen), dan heb je zeker een lek.
Of de koppakking lek is kun je alleen zeker weten als je de kop trekt.
Hoe dan ook bij ons vijfje hebben we van alles aan de koeling gedaan en toen de kop eraf kwam was alles wat de koppakking over was een soort "mush".
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
ruud verheijen

Re: koppakking lek?

Bericht: # 63877Bericht ruud verheijen »

Ward schreef:Hallo,

vraagje: Ik heb bruin/witte prut onder de olie-dop en de koelvloeistof borrelt en komt omhoog in het expasievatje.
Heb net de radiateur vervangen, en daarbij koelsysteem helemaal doorgespoeld, dacht eerst dat hij nog niet goed ontlucht is, maar nu ik die bruine prut zie zitten...
Hoe kan ik zeker weten dat mijn pakking lek is alvorens ik de kop eraf ga draaien?

Groetjes
je kunt het controleren door de bougies uit te draaien de des betreffende zuiger in het bovenste punt te zetten. als cilinder 1 op tuimelen staat (de kleppen in en uitlaat) dan moet je op cilinder 4 langzaam druk zetten(met compressor) wel de krukas tegen houden met sleutel op de poelie en zorgen dat hij niet door draaid. kijk nu in het expansie vatje. borrelt de koelvloeistof dan is er een lek tussen de cilinder en het koelvloeistof kanaal. staat cilinder 2 op tuimelen dan moet je op cilinder 3 druk zetten. het getal van de twee cilinders moet samen 5 zijn. ik heb pas met samen werking van een monteur mijn koppaking vernieuwd. indien de koppaking vernieuwd dient te worden moet men ook de hoogte van de cilinderbussen ten opzichte van het motorblok op te meten. als dit niet voldoende is heeft het geen zin om alleen de koppakking te vernieuwen omdat deze dan niet genoeg aangedrukt word en dus niet zal afsluiten. het is geen klus om dit zonder technische ervaring te doen. mijn advies probeer een monteur te vragen die een hart heeft voor zijn vak om de RENAULT VIERS op de weg te houden. succes ermee. er is niets mooiers dan RENAULTJES VIER op de weg te houden. GROETEN. :lol: :lol: :lol: :lol:
belgacommetje
Peter H

Bericht: # 63879Bericht Peter H »

Een lekke koppakking kun je ook constateren door een (block)test te doen
Is een methode om te zien of er uitlaatgassen in je koelwater komen
Gezien je geborrel in het koelsysteem zeer waarschijnlijk.
Als dat zo is zul je je koppakking moeten vervangen.
Zelf net gedaan en stelt niet zo veel voor.
Je hebt geen last van een nokkenas en distributieriem.
Laat wel je kop nakijken of die vlak is en indien nodig vlakken.
Heb ik zelf uitvoorzorg gewoon laten doen en had voor dertig eurto een mooi gevlakte en schoongemaakt kop terug.
Alles bij elkaar is een koppaking vervangen nog geen twee avonden werk
als het maar geen kunststof bumpers heeft
Ward

Bericht: # 64120Bericht Ward »

Mmmmokay...

Kop eraf gehaald &daar heb ik een fotootje van maar moet nog ff uitzoeken hoe ik dat hierzo gepost krijg. Niks lek te zien aan die koppakking, maar nu vroeg ik me af: is het normaal dat die kleppen allemaal een ander kleurtje hebben, van bijna wit tot gitzwart...? Wat zou het nog kunnen zijn?

En: waar laat je best kop vlakken? En waar vind je een betaalbare momentsleutel...? En had ik toch niet beter het motorblok verwisseld :)...

dankdank!
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 64122Bericht Le Car »

Als je de kop er nu al af hebt zorg je erdan wel voor dat je de bussen vastzet.

Aan de pakking kun je het niet altijd zien.
Maakt nu iig niets meer uit, er moet toch een nieuwe tussen.

Die verkleuring van de kleppen moet je ook aan de bougies kunnen zien en het is niet helemaal oke.

Als je in je profiel even zet waar je woont ,is makkelijker zoeken naar adresjes voor het vlakken :lol:
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Ward

Bericht: # 64125Bericht Ward »

Le Car
Contacteer:

Bericht: # 64131Bericht Le Car »

Is zo nix van te zeggen.

In en uitlaat zijn wel altijd anders van kleur.
Uitlaat wit van de warmte en inlaat wat zwart/bruin.

Koppakking ziet er nog redelijk heel uit.
Ging waarschijnlijk wel makkelijk los.

Michiel
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 64146Bericht Rodeo-6 »

Die "ziveren" ringen zijn z.g. brandringen.

Als daar roest op zit is het niet zo vreemd dat er gepruttel in je potje is.
De verste 2 kamers zien er erg verroet uit, het is handig om uit te zoeken waardoor dat komt.

Als je de kop weg brengt om hem te laten vlakken, laat hem dan ook afpersen, ze weten wel wat dat is, de kopvlakmannetjes.
En laat je kleppen op lekken controleren, kunnen ze daar ook, bij die kopvlakmannetjes. :wink:

Zoals de 2de van links er uitziet, hoort de boel eruit te zien

Afbeelding
>> Doe mij maar een DAF <<
Ward

Bericht: # 64247Bericht Ward »

Bedankt!

Voor de voor&na rubriek, zo ziet de kop er nu gevlakt (en nog in plastic verpakt) uit:

Afbeelding

Wat blinkt-ie mooi he 8)

Momentsleutel ook op de kop kunnen tikken, nu alleen nog effe alles terug in elkaar schroeven :D
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 64255Bericht Rodeo-6 »

Voor wie z'n leesbril niet zo snel kan vinden, een wat groter plaatje.

Maar weet je dan wel hoe dat moet, de kop vast zetten en zo :-?
want de koppakking heeft een onder en bovenkant. :o

en is je ook verteld, dat de schroefdraad in het cylinderblok, brandschoon en olie en water vrij moet zijn !!! :-?

En dat je de kop niet in 1 keer op 60 kan vast trekken, maar dat dat met beleid moet. :evil:

en dat je dan als ie er op zit, je kleppen moet stellen. :roll:

en dat je kop na warmdraaien, nog een keer met de moment sleutel moet natrekken. :P

En het vullen en ontluchten van het koelsysteem, weet je dat ook 8)

ik hoop het :wink:

Afbeelding
Ward

Bericht: # 64330Bericht Ward »

Neenee jaja :lol:

Voordat ik die kop erop zet wou ik toch nog effe dit laten zien:

Afbeelding

rara wat is het?

(...en kunnen die vlekjes kwaad?)

enneuh als ik nu zou vragen "hoe krijg ik die schroefdraad zo schoon", is het antwoord dan "met een compressor!"? Want die heb ik dus niet.... Heb wel een fietspomp :o ?
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 64338Bericht Rodeo-6 »

Dat is een heel-dichtbij-foto van saturnes. :roll:
De vlekken die je ziet, zijn z.g. zonne vlekken, dit komt alleen in de zomer begin herfst voor, in het schemer gebied. 8)

Dit kan je alleen vanaf de aarde zien als het net volle maan geweest is. :evil:

Het schoonmaken van de schroefdraad is heel simpel.

Je neemt een kopbout en draait deze erin en de meeste prut rommel water en/of olie komt omhoog, doekje erbij is handig.

En vervolgens neme men de fietspomp :wink:

Alvorens de kopbouten te plaatsen, deze heel ligt in-olieen met fiets olie, ook de ringetjes.

P.s. De vlekken kunnen geen kwaad, is roest :-?
Plaats reactie