Fiber distributietussentandwiel R 4L uit 1962 TSL bestendig?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Jos van Duijne

Fiber distributietussentandwiel R 4L uit 1962 TSL bestendig?

Bericht: # 63674Bericht Jos van Duijne »

Om mijn viertje (R4L uit 1962, nee nog steeds niet verkocht :D ) nog mooier en zuiniger (hoe actueel :evil: ) te laten lopen, zou ik TSL (voorheen heette dat SFR) (zie http://www.lare.nl ) aan de olie toe willen voegen. In mijn vorige 4 (GTL, hij roestte in vrede :cry: ) was dat geen probleem en reed ik toch al gauw 2 km meer op een liter (Tja, alle beetjes helpen vandaag de dag).

Nu vraag ik mij af of het fiber distributietussentandwiel wel bestand is tegen TSL. In het Nederlandse Haynes boek van Kluwer staat:"breng het tandwiel niet in aanraking met benzine of petroleum". Nu wil het geval dat TSL 'petroleum based' olieversterker is. Lijkt me geen goed idee dus.

De leverancier adviseerde om de vraag toch nog even aan de R4 Club voor te leggen. Volgens hem is TSL in ieder geval onder de oude naam SFR bij de club bekend. Misschien dat er ondanks Haynes' waarschuwing toch positieve ervaringen zijn met de toepassing van het middel in de wat bejaardere viertjes. Bij voorbaat dank voor je reactie.

met vr. gr.
Jos.
jbeekmann

Bericht: # 63678Bericht jbeekmann »

Wij hebben er met de Trophy4 10.000 km mee gereden en dat ging goed...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 63683Bericht Boerammetje »

Even voor de duidelijkheid: het genoemde tandwiel is in 65 vervangen door een ketting... Gebruik van smeermiddelen in een willekeurige 4 geeft dus geen uitsluitsel op de vraag...

Andere vraag is of 1:17 nog verbeterd kan worden. Daar ben ik ook altijd blijven hangen met 3bakken...
Jos van Duijne

Bericht: # 63692Bericht Jos van Duijne »

Ik doel op het feit dat in mijn R4 L uit '62 nog zo'n fiber tandwiel zit wat ik overigens onlangs heb laten 'verversen'. De vraag is of TSL nadelig is voor dat tandwiel. Dit omdat in TSL kennelijk petroleum zit en volgens het handboek van Haynes het tandwiel niet in aanraking mag komen met petroleum. Mogelijk zijn er ervaringen van R4 rijders met R4's van voor '65 waaruit blijkt dat TSL het tandwiel niet aantast (of juist wel).

1:17 is inderdaad behoorlijk maar TSL schijnt ook slijtage tegen te gaan en mijn vorige 4 liep na toevoeging ook een stuk stiller.

Bij voorbaat dank voor je reactie.
Jos.
Plaats reactie