motor en versnellingsbak verwijderen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
motor en versnellingsbak verwijderen
Hallo,
Mijn blauwe R4 GTL uit 84 ligt uit elkaar, althans....dat moet gaan gebeuren. Nu wil ik de moter en versnellingsbak eruit. Liefst los, want dan kan ik 't makkelijker tillen...met nog iemand uiteraard! Wat is de beste werkwijze. De motorkap, radiator, stuurhuis, uitlaatspruitstuk en carburateur zijn reeds verwijderd.
Ik dacht de versnellingsbak los te krijgen door de 4 grote bouten los te halen, maar d'r beweegt niets!
Moet ik het deel waar de starterskrans inzit losdraaien met al die boutjes om de versnellingsbak eruit te halen?
Misschien antwoord met foto, ik ben niet zo goed in die technische termen!
Dankjewel!
Mijn blauwe R4 GTL uit 84 ligt uit elkaar, althans....dat moet gaan gebeuren. Nu wil ik de moter en versnellingsbak eruit. Liefst los, want dan kan ik 't makkelijker tillen...met nog iemand uiteraard! Wat is de beste werkwijze. De motorkap, radiator, stuurhuis, uitlaatspruitstuk en carburateur zijn reeds verwijderd.
Ik dacht de versnellingsbak los te krijgen door de 4 grote bouten los te halen, maar d'r beweegt niets!
Moet ik het deel waar de starterskrans inzit losdraaien met al die boutjes om de versnellingsbak eruit te halen?
Misschien antwoord met foto, ik ben niet zo goed in die technische termen!
Dankjewel!
-
-
Het koppelingshuis, dus dat gedeelte dat tegen het motorblok geschroefd zit moet je loshalen. Is aan de voorzijde de baksteun ook los? (4 boutjes). Onderlangs nog een blikken plaatje met kleine schroefjes die los moeten, die anders achter het vliegwiel blijft hangen. Kun je niet beter de hele motor plus bak en zo eruit nemen of wil je dat niet? Is wel gemakkelijker werken en is toch al bijna los zo.. hang een takeltje in een boom en lift m eruit
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ja, ik zou hem er ook wel zo uit willen halen, alleen is t een beetje zwaar tillen, bovendien heb ik volgens mij alles los, motorsteunen ook, maar bij elke tilactie til ik de auto mee! Dus nu eigenlijk besloten de versnellingsbak eerst te doen zodat er meer ruimte ontstaat. Zijn het al die schroefjes wat los moeten? of zijn die 4 grote genoeg? welk plaatje heb je het over?
groet
groet
-
-
het is echt makkelijker in het geheel, ben zelf ook aan het prutsen geweest, maar zelfs met takel is het lastig om het in gedeelten te doen, je moet namelijk zorgen dat je blok horizontaal blijft, die heeft de neiging om als je je versnellings bak lost naar voren te kantelen. Ik raad aan, alles los en in 1 keer er uit en ook er zo weer in. Heb een versnellings bak gewisseld met het blok nog in de auto, was geen fijn karwei, kost je je rug.
succes
succes
renault 12, bigger not better
"al die bouten rondom" hoeven niet los.
Tik wel de bevestiging tussen bak en chassis ertussenuit anders heb je geen frictieruimte. Er moet volgens mij ook nog een poelie los, anders komt de bak daar tegenaan. 1 of twee metalen plaatjes die aan de bak vast zitten aan de motorzijde (tussen bak en motor min of meer). En de startmotor!
Tik wel de bevestiging tussen bak en chassis ertussenuit anders heb je geen frictieruimte. Er moet volgens mij ook nog een poelie los, anders komt de bak daar tegenaan. 1 of twee metalen plaatjes die aan de bak vast zitten aan de motorzijde (tussen bak en motor min of meer). En de startmotor!
6TL77
HOERA!
Hij is eruit, bak aan motor! maar....wat een ellende om de motorsteunen los te krijgen, aan de bijrijderskant zijn de bouten niet uit de steun te krijgen...behalve met geweld
Maar hij is eruit!
Goed idee misschien om de aandrijfassen los te krijgen bij niet los te krijgen fusees, haal die heel lange bout boven bij de wielophanging maar los, dat werk net zo makkelijk, dan een 'poelieduwer' erop en .....victorie!
Hij is eruit, bak aan motor! maar....wat een ellende om de motorsteunen los te krijgen, aan de bijrijderskant zijn de bouten niet uit de steun te krijgen...behalve met geweld

Maar hij is eruit!
Goed idee misschien om de aandrijfassen los te krijgen bij niet los te krijgen fusees, haal die heel lange bout boven bij de wielophanging maar los, dat werk net zo makkelijk, dan een 'poelieduwer' erop en .....victorie!
-
- cees en jantine