De avonturen van Bianca

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Kagome
Berichten: 16
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 2:00 am
Locatie: Gent

De avonturen van Bianca

Bericht: # 58979Bericht Kagome »

Mijn Bianca is dit jaar weer door de schouwing geraakt !! Hoera !! (wel 4 nieuwe schokdempers moeten laten steken maar allez, ze kan er weer tegenaan)

Gisteren viel mijn gaspedaal plots plat. De startkabel was door een gaatje geschoten, gevolg geen spanning meer. Maar ook dat is nu opgelost door er een rondeeltje voor te steken.

De eigenlijke vraag : Bianca verliest nog steeds flink wat koelvloeistof. Ik giet er wekelijks (of 2 maal per week) bij van min. naar max. In de garage (2 verschillende garages) hebben ze er al 3 keer naar gekeken maar ze weten niet waar of hoe dat zit.

Soit, dat is geen ramp zolang ik maar zorg dat ik tijdig water bijgiet. In de garage zeiden ze dat ik geen "gewone" koelvloeistof mag gebruiken, maar dat ik naar de garage moet komen om er "speciale Renault koelvloeistof" te laten opgieten in de winter. In de zomer mag het gewoon water zijn. De buizen zouden aangetast worden door "gewoon" spul dat je koopt.

Aan het tempo dat Bianca koelwater zuipt gaat dat een dure bedoening worden : 1 tot 2 maal per week naar garage op "speciale" koelvloeistof te laten opgieten. Ik had er nog nooit van gehoord.

Is dit waar ? Moet het speciaal Renault spul zijn als koelvloeistof ?
Mag je gewoon kraantjeswater opgieten of moet het gedemineraliseerd zijn ?

Groetjes
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 58980Bericht Le Car »

Ik kan je maar een tip geven:

Snel een andere garage zoeken. :wink:

"normale" koelvloeistof is normaal genoeg voor een r4

Kraanwater is de minst goede oplossing (ivm oxidatie/bruin(roest)water)

MICHIEL
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 58987Bericht jbeekmann »

Hierbij nog een opmerking: normaal is het zeker niet dat ie zoveel vloeistof verliest! Of de koppakking is aan het overlijden, of er zit toch echt een lekje ergens! Aansluiting van een slang... (kachel)radiateur... waterpomp...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3152
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 59012Bericht Hanz »

Als je zo vaak moet bijvullen dan zou je zeggen dat er rond het lek sporen te zien moeten zijn
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 59013Bericht R4F6GTX Automaat »

pers je radiator af met een daarvoor speciaal pompje en dan zal je wel zien waar het gaat lekken. Als je dat pompje niet hebt of niemand weet met zo'n ding kun je er zelf een maken. Neem een binnenband van nen velo (fiets), knip een stuk eruit, daar waar het ventiel zit, ongeveer >30 cm lang. Maak 1 uiteinde goed luchtdicht en het andere uiteinde op de radiateur klemmen. Dop van de radiateur er uiteraard vanaf halen en de binnenband met een slangklem erop vastmaken. Ook even de dop van het expansievaatje losdraaien en met een stukske plastic zak er weer opdraaien zodat ie daar de druk niet verliest. Zet dan maar met uw fietspompke lucht erop. Als er dan ergens een lek is zie je het daar wel nat worden. Dan kan in de wagen zijn bij de kachel maar evengoed de waterpomp.
Als het nergens lekt moet je eens op je koppakking gaan letten. Komt er witte rook (damp) uit de uitlaat?
Speciale Renault koelvloeistof is flauwe kul. Koelvloeistof is koelvloeistof en het enige verschil is dat als er een automerk opstaat is het minimaal 2x zo duur maar het blijft hetzelfde spul, waarschijnlijk ook nog van de zelfde fabriek. Je moet niet koelvloeistof met antivries (antigel) vermengen. Dat laatste is half anti-vries, half water.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie