Benzine

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Margreet
Berichten: 2
Lid geworden op: di mar 29, 2005 1:37 pm
Locatie: Amsterdam

Benzine

Bericht: # 58402Bericht Margreet »

Misschien een wat vreemde vraag maar kan ik in mijn R6 uit 78 ook super 98 loodvrij gooien of de nieuwe Shell V power? Ik tankte altijd superplus maar mijn tankstation verkoopt dit niet meer. Graag advies!

Groet,

Margreet
PS Mijn R6 is weer voor een jaartje APK gekeurd!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3210
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 58407Bericht Hanz »

Alle tankstations verkopen kleine plastic flesjes met loodvervanger. Die kan je voor het volgooien in de tank schenken. 1 flesje gaat een stuk of 10, 20 tankbeurten mee (afhankelijk van je tankinhoud natuurlijk). Ik gebruik het zelf voor mijn 4TL '76. Overigens zijn op het forum de meningen verdeeld over het gebruik van loodvervangende stofjes.
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 58467Bericht Renault Classique »

Loodvrij in de R4 GTL gaat bij mij al jaren probleemloos. De ene heeft lichte voorkeur voor 98 octaan, de andere doet het vooralsnog prima op euro 95. Bij mijn weten nemen de 1100 cc motortjes in principe genoegen met euro 95 loodvrij en willen de 845 cc graag super 98 en ik kan me voorstellen dat deze motortjes, vanwege het nog iets oudere ontwerp, graag een slokje loodvervanger bij hun brandstof willen, maar daar heb ik geen, met deze blokjes althans, ervaring mee.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 58476Bericht Rodeo-6 »

andersom dus :o
alleen de f6 dan weer wel :lol:
Bij mijn weten nemen de 1100 cc motortjes in principe genoegen met euro 95 loodvrij en willen de 845 cc graag super 98
>> Doe mij maar een DAF <<
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 58477Bericht Rik »

Rodeo-6â„¢ schreef:andersom dus :o
alleen de f6 dan weer wel :lol:
nee hoor, 1100 wil graag 95!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 58479Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee, niet andersom. Mijn GTL's rijden ook het liefst (en best) op euro 95 en de F4 heeft liever met lood.
Peet, de laatste tijd geef je expres verkeerde adviezen. Heb je daar een speciale bedoeling mee? Waarom??
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 58480Bericht Rik »

en volgens mij staan er inmiddels genoeg pagina's over het benzinevraagstuk, dus voor wie wil, kijk eens even terug in oudere topics!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 58481Bericht Rodeo-6 »

Rik schreef:
Rodeo-6â„¢ schreef:andersom dus :o
alleen de f6 dan weer wel :lol:
nee hoor, 1100 wil graag 95!
als je hem aan gort wilt hebben zeker doen.
ga je huiswerk eerst maar eens leren, rik.

Hoofdstuk "Octaan gehalte en Kompressie verhouding"

R4 moteur indesoephelper, bah :evil:
>> Doe mij maar een DAF <<
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 58483Bericht R4F6GTX Automaat »

Mijn eerste GTL, van mijn zwager overgenomen, 292.000 km op de teller, altijd euro 95 in gehad, (goedkoopste wat er te vinden was) liep 1 op 20, nooit problemen. Overleden doordat ie zijn landingsgestel ingrtrokken had..

Mijn tweede GTL, <100.000 km gelopen, ook altijd euro 95, ook zonder lood vervanger, rijd nu in NH rond. Prima autootje.

Ene F6 op benzine, ook dat erin wat het goedkoopste is, nooit problemen.
Andere F6 rijdt op gas, inmiddels 385.000 km.

F4 met 845 motor wil per sé euro 98 met loodvervanger anders doet ie nogal lelijk...

Huiswerk maken hoeft niet als je de antwoorden al weet.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Adriaan Dus
Berichten: 79
Lid geworden op: do apr 01, 2004 2:00 am
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht: # 58484Bericht Adriaan Dus »

R4F6GTX Automaat schreef: Peet, de laatste tijd geef je expres verkeerde adviezen. Heb je daar een speciale bedoeling mee? Waarom??
Dit was vele anderen ook al opgevallen hoor Paul.
Als iemand iets niet zeker weet geef dan beter maar geen advies
ex lid nr 3602
Gebruikersavatar
RenaultVierWiel
Berichten: 105
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am

Bericht: # 58488Bericht RenaultVierWiel »

Gelezen in het INSTRUCTIEBOEKJE NENAULT 4, TWEEDE NEDERLANDSE EDITIE BLADZIJDE 13:

Soort benzine:
- Motortypen 800 en CIE 18: Gebruik normale benzine
- motortypen 688 en CIE 14: Gebruik superbenzine
Het octaangetal van de benzine moet overeen komen met de hieronder genoemde waarden:
- 97 tot 99 voor super benzine
- 89 tot 92 voor normale benzine

Het instructieboekje waar ik hierboven uit citeerde, is het originele boekje bij mijn 4GTL uit 1985.
Overigens heb ik in dit boekje niets kunnen vinden over lood of loodvervangers, maar volgens mij was toen alle superbenzine gelood, maar dat weet ik niet zeker. Degene die daar betere of meer informatie over heeft, die zegt het maar!!!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3210
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 58496Bericht Hanz »

voor de minder motortypevasten onder ons: dat is dus voor de GTL super en de L/TL normaal. Papa Renault heeft gesproken, heren R4F6etc, Peetmans, Rik e.a., leg u neer bij de morele suprematie van de Vader aller Viertjes. Overigens lopen hier de meningen klaarblijkelijk zo uiteen (het zij nog maar eens gezegd) dat de robuustheid van zowel de 800 als 688 (en de 813-02??) zo groot is dat het allebei kan zonder dat je meteen bij de eerste praatpaal langs de snelweg te rade moet gaan.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 58497Bericht R4F6GTX Automaat »

Als jij een boormachien koopt, lees je dan ook eerst de gebruiksaanwijzing of begin je gelijk te boren. Als je dan merkt dat een houtboor niet door metaal komt en een metaalboor slechts 1x in de muur, ga je effe lezen in het instrukctieboekje.
De meeste R4 rijders zijn van die goedkope zeikerts die zo min mogelijk willen uitgeven aan hun autootje, dus ook de goedkoopste benzine en het blijkt dat ie daar prima op loopt en zelfs erg lang. Soms doet ie een beetje raar en dan gooien ze op advies van anderen wel eens wat duurdere benzine erin...

Afbeelding
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 58501Bericht jbeekmann »

RenaultVierWiel schreef:Gelezen in het INSTRUCTIEBOEKJE NENAULT 4, TWEEDE NEDERLANDSE EDITIE BLADZIJDE 13:

Soort benzine:
- Motortypen 800 en CIE 18: Gebruik normale benzine
- motortypen 688 en CIE 14: Gebruik superbenzine
Het octaangetal van de benzine moet overeen komen met de hieronder genoemde waarden:
- 97 tot 99 voor super benzine
- 89 tot 92 voor normale benzine
Ik weet ook niet beter dan dat dit origineel voorgeschreven staat.
Uiteindelijk komt het erop neer dat je beide motortjes netjes op 95 kan laten lopen door het ontstekingstijdstip goed af te stellen.

Afbeelding
Over lood en loodvervanger:
De toevoeging van een kleine hoeveelheid lood aan benzine (tot september 0,15 gram lood per liter) zorgt voor een smerend en beschermend laagje loodoxide op de klepzittingen. Bij auto's met 'zachte' klepzittingen voorkomt lood dan ook extra slijtage en eventuele verbranding van deze klepzittingen. Nieuwere auto's beschikken over geharde klepzittingen, waardoor een loodtoevoeging niet meer nodig is.
De vervanging van loodhoudende superbenzine door een goedkopere brandstof met een milieuvriendelijker stof (loodvervanger) biedt echter niet dezelfde optimale bescherming van de motor als lood. De kaliumverbinding legt eveneens bij verbranding een dun beschermend oxidelaagje op de klepzitting, maar het filmlaagje blijft niet, in tegenstelling tot lood, enkele duizenden kilometers op de kleppen achter.

Uit ervaring van vele 4-rijders blijkt dat de R4 ook prima zonder deze loodvervanger kan. Stel je kleppen netjes op tijd en er is niets aan de hand.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 58528Bericht Willem de Zwijger »

Margreet, tank gewoon 95 en luister of hij dan 'pingelt'. Dat pingelen klinkt niet alsof er iemand op de piano zit te pingelen, het klinkt meer alsof je een grote zak knikkers in een pan laat lopen, je hoort het het eerst als je met optrekken het gas diep indrukt. Het geluid betekent dat de motor zich niet lekker voelt en kapot gaat.
Als je het wel hoort, tank dan 98, tot je iemand tegen komt die je ontsteking wat later kan zetten, en wellicht dat het dan over is.
En die loodvervanger doe ik nooit meer tot het tegendeel bewezen is.
Plaats reactie