Benzine
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Benzine
Misschien een wat vreemde vraag maar kan ik in mijn R6 uit 78 ook super 98 loodvrij gooien of de nieuwe Shell V power? Ik tankte altijd superplus maar mijn tankstation verkoopt dit niet meer. Graag advies!
Groet,
Margreet
PS Mijn R6 is weer voor een jaartje APK gekeurd!
Groet,
Margreet
PS Mijn R6 is weer voor een jaartje APK gekeurd!
- Hanz
- Contacteer:
Alle tankstations verkopen kleine plastic flesjes met loodvervanger. Die kan je voor het volgooien in de tank schenken. 1 flesje gaat een stuk of 10, 20 tankbeurten mee (afhankelijk van je tankinhoud natuurlijk). Ik gebruik het zelf voor mijn 4TL '76. Overigens zijn op het forum de meningen verdeeld over het gebruik van loodvervangende stofjes.
- Renault Classique
Loodvrij in de R4 GTL gaat bij mij al jaren probleemloos. De ene heeft lichte voorkeur voor 98 octaan, de andere doet het vooralsnog prima op euro 95. Bij mijn weten nemen de 1100 cc motortjes in principe genoegen met euro 95 loodvrij en willen de 845 cc graag super 98 en ik kan me voorstellen dat deze motortjes, vanwege het nog iets oudere ontwerp, graag een slokje loodvervanger bij hun brandstof willen, maar daar heb ik geen, met deze blokjes althans, ervaring mee.
-
-
Mijn eerste GTL, van mijn zwager overgenomen, 292.000 km op de teller, altijd euro 95 in gehad, (goedkoopste wat er te vinden was) liep 1 op 20, nooit problemen. Overleden doordat ie zijn landingsgestel ingrtrokken had..
Mijn tweede GTL, <100.000 km gelopen, ook altijd euro 95, ook zonder lood vervanger, rijd nu in NH rond. Prima autootje.
Ene F6 op benzine, ook dat erin wat het goedkoopste is, nooit problemen.
Andere F6 rijdt op gas, inmiddels 385.000 km.
F4 met 845 motor wil per sé euro 98 met loodvervanger anders doet ie nogal lelijk...
Huiswerk maken hoeft niet als je de antwoorden al weet.
Mijn tweede GTL, <100.000 km gelopen, ook altijd euro 95, ook zonder lood vervanger, rijd nu in NH rond. Prima autootje.
Ene F6 op benzine, ook dat erin wat het goedkoopste is, nooit problemen.
Andere F6 rijdt op gas, inmiddels 385.000 km.
F4 met 845 motor wil per sé euro 98 met loodvervanger anders doet ie nogal lelijk...
Huiswerk maken hoeft niet als je de antwoorden al weet.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Contacteer:
- RenaultVierWiel
Gelezen in het INSTRUCTIEBOEKJE NENAULT 4, TWEEDE NEDERLANDSE EDITIE BLADZIJDE 13:
Soort benzine:
- Motortypen 800 en CIE 18: Gebruik normale benzine
- motortypen 688 en CIE 14: Gebruik superbenzine
Het octaangetal van de benzine moet overeen komen met de hieronder genoemde waarden:
- 97 tot 99 voor super benzine
- 89 tot 92 voor normale benzine
Het instructieboekje waar ik hierboven uit citeerde, is het originele boekje bij mijn 4GTL uit 1985.
Overigens heb ik in dit boekje niets kunnen vinden over lood of loodvervangers, maar volgens mij was toen alle superbenzine gelood, maar dat weet ik niet zeker. Degene die daar betere of meer informatie over heeft, die zegt het maar!!!
Soort benzine:
Het octaangetal van de benzine moet overeen komen met de hieronder genoemde waarden:
Het instructieboekje waar ik hierboven uit citeerde, is het originele boekje bij mijn 4GTL uit 1985.
Overigens heb ik in dit boekje niets kunnen vinden over lood of loodvervangers, maar volgens mij was toen alle superbenzine gelood, maar dat weet ik niet zeker. Degene die daar betere of meer informatie over heeft, die zegt het maar!!!
- Hanz
- Contacteer:
voor de minder motortypevasten onder ons: dat is dus voor de GTL super en de L/TL normaal. Papa Renault heeft gesproken, heren R4F6etc, Peetmans, Rik e.a., leg u neer bij de morele suprematie van de Vader aller Viertjes. Overigens lopen hier de meningen klaarblijkelijk zo uiteen (het zij nog maar eens gezegd) dat de robuustheid van zowel de 800 als 688 (en de 813-02??) zo groot is dat het allebei kan zonder dat je meteen bij de eerste praatpaal langs de snelweg te rade moet gaan.
-
Als jij een boormachien koopt, lees je dan ook eerst de gebruiksaanwijzing of begin je gelijk te boren. Als je dan merkt dat een houtboor niet door metaal komt en een metaalboor slechts 1x in de muur, ga je effe lezen in het instrukctieboekje.
De meeste R4 rijders zijn van die goedkope zeikerts die zo min mogelijk willen uitgeven aan hun autootje, dus ook de goedkoopste benzine en het blijkt dat ie daar prima op loopt en zelfs erg lang. Soms doet ie een beetje raar en dan gooien ze op advies van anderen wel eens wat duurdere benzine erin...

De meeste R4 rijders zijn van die goedkope zeikerts die zo min mogelijk willen uitgeven aan hun autootje, dus ook de goedkoopste benzine en het blijkt dat ie daar prima op loopt en zelfs erg lang. Soms doet ie een beetje raar en dan gooien ze op advies van anderen wel eens wat duurdere benzine erin...

Ik weet ook niet beter dan dat dit origineel voorgeschreven staat.RenaultVierWiel schreef:Gelezen in het INSTRUCTIEBOEKJE NENAULT 4, TWEEDE NEDERLANDSE EDITIE BLADZIJDE 13:
Soort benzine:
Uiteindelijk komt het erop neer dat je beide motortjes netjes op 95 kan laten lopen door het ontstekingstijdstip goed af te stellen.

Over lood en loodvervanger:
De toevoeging van een kleine hoeveelheid lood aan benzine (tot september 0,15 gram lood per liter) zorgt voor een smerend en beschermend laagje loodoxide op de klepzittingen. Bij auto's met 'zachte' klepzittingen voorkomt lood dan ook extra slijtage en eventuele verbranding van deze klepzittingen. Nieuwere auto's beschikken over geharde klepzittingen, waardoor een loodtoevoeging niet meer nodig is.
De vervanging van loodhoudende superbenzine door een goedkopere brandstof met een milieuvriendelijker stof (loodvervanger) biedt echter niet dezelfde optimale bescherming van de motor als lood. De kaliumverbinding legt eveneens bij verbranding een dun beschermend oxidelaagje op de klepzitting, maar het filmlaagje blijft niet, in tegenstelling tot lood, enkele duizenden kilometers op de kleppen achter.
Uit ervaring van vele 4-rijders blijkt dat de R4 ook prima zonder deze loodvervanger kan. Stel je kleppen netjes op tijd en er is niets aan de hand.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
Margreet, tank gewoon 95 en luister of hij dan 'pingelt'. Dat pingelen klinkt niet alsof er iemand op de piano zit te pingelen, het klinkt meer alsof je een grote zak knikkers in een pan laat lopen, je hoort het het eerst als je met optrekken het gas diep indrukt. Het geluid betekent dat de motor zich niet lekker voelt en kapot gaat.
Als je het wel hoort, tank dan 98, tot je iemand tegen komt die je ontsteking wat later kan zetten, en wellicht dat het dan over is.
En die loodvervanger doe ik nooit meer tot het tegendeel bewezen is.
Als je het wel hoort, tank dan 98, tot je iemand tegen komt die je ontsteking wat later kan zetten, en wellicht dat het dan over is.
En die loodvervanger doe ik nooit meer tot het tegendeel bewezen is.