geen vermogen meer
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
geen vermogen meer
Met onze R4 GTL uit '85 heeft mijn vriendin voor het eerst pech onderweg gehad. Hij liep niet meer en wilde ook niet meer starten. De ADAC (ze stond in Duitsland) heeft na lang sleutelen de auto weer goed aan de praat gekregen maar mijn vriendin weet absoluut niet wat hij gedaan heeft. "Er was iets met de contactpunten". Nu heb ik de contactpunten vervangen en een nieuwe condensator erop gezet. Het is geen originele R4 condensator maar de waarden zijn gelijk. Nu is er een nieuw probleem ontstaan: hij trekt niet meer goed. In z'n 1 en 2 gaat het nog maar in z'n 4 wil hij niet harder dan 90 km/u. Als je snel het gas intrapt zakt 'ie in één keer weg en duurt het heel lang voordat hij weer op gang is. Na heel vaak opnieuw de punten afgesteld te hebben krijg ik het niet beter dan zo. Het vreemde is dat als ik de choke ietsjes uittrek dan gaat' ie als een speer. Dan kan het probleem toch niet aan de punten liggen of wel? Zou er iets met het vacuum kunnen zijn? Hoe kan ik dat controleren? Ik heb verder niets gedaan dan de punten vervangen en de condensator vernieuwd. Waar kan ik nog meer naar kijken? Kan iemand mij uit de brand helpen?
Alvast veel dank.
Alvast veel dank.
Je trekt ergens valse lucht. Controleer of de slangen van de carterontluchting overal goed vast zitten, zet er desnoods slangenklemmen op. Controleer de pakking tussen spruitstuk en carburateur en spruitstuk en kop op lekkage. Hoe staat het met je luchtfilter, dicht die netjes af in z'n huis? En hoe staat het met je benzinefilter / benzineleidingen / sproeier?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Er zijn 2 mogelijkheden
of je vacuum vervroeger doet het niet meer, er zit een slangetje aan wat naar ergens bij de carburator verdwijnt, daar haal je hem er af en zuig je aan het slangetje, je kan dan zien dat de contact puntjes verschuiven.
Gebeurt dat niet is er ergens een lek.
Maar je storings weergave lijkt ook op verstopte sproeiers.
Ook omdat ie eerst niet meer starte.............
Welk merk stroomverdeler zit er op ?
of je vacuum vervroeger doet het niet meer, er zit een slangetje aan wat naar ergens bij de carburator verdwijnt, daar haal je hem er af en zuig je aan het slangetje, je kan dan zien dat de contact puntjes verschuiven.
Gebeurt dat niet is er ergens een lek.
Maar je storings weergave lijkt ook op verstopte sproeiers.
Ook omdat ie eerst niet meer starte.............
Welk merk stroomverdeler zit er op ?
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
In 90 % van de gevallen denk ik aan elektrische ellende, maar hier ga ik toch voor het brandstof / lucht mengsel. Nooit gestotter gehad toch ? Of knallen uit de uitlaat bij afremmen op de motor ?
Ik had laatst bij de GTL dat ik de choke moest gaan uittrekken om hem lekker te laten lopen terwijl hij warm was, toen bleek die luchtinlaatslang losgeschoten te zijn van dat bouwseltje op de uitlaat; ik raakt onder de indruk van de gevoeligheid van de luchtkant van het ding. Ik zou die carb sowieso goed schoonmaken, sproeiers doorblazen enzo.
Ik had laatst bij de GTL dat ik de choke moest gaan uittrekken om hem lekker te laten lopen terwijl hij warm was, toen bleek die luchtinlaatslang losgeschoten te zijn van dat bouwseltje op de uitlaat; ik raakt onder de indruk van de gevoeligheid van de luchtkant van het ding. Ik zou die carb sowieso goed schoonmaken, sproeiers doorblazen enzo.
Re: geen vermogen meer
Als de voorgaande suggesties niets opleveren, probeer dan toch even een orginele condensator.Sjoerd schreef:... "Er was iets met de contactpunten"...
...nieuwe condensator...
Een verkeerde waarde of slijtage kan de vonk "doven" bij een hogere snelheid.
Soms kan warmte de waarde van de condensator veranderen ( ouderdom ) en houdt de auto bij lage afstanden in. Bij de dagelijkse boodschappen is er niets aan de hand.
Hej hoi,
kheb zo ongeveer hetzelfde probleem als jij... Kan niet echt normaal zonder choke rijden... als ik na een kwartier 100 rijden ehm uit doe moet ik echt volaan gas geven om hem op 120 te houden... Nu moet ik wel zeggen dat ie dan na 4 minuten de strijd opgeeft en maar gewoon normaal 120 gaat rijden maar echt lekker loopt ie niet... En inderdaad, al doe ik de choke ook maar een klein beetje uit loopt ie meteen 'vloeiend' 140... Volgens Jasper was mijn vervroeger kapot dus misschien heeft het allemaal daarmee te maken... Is het erg om zonder te rijden????
Verder is bij mij de onderkant van het luchtfilterding kapot... waardie op steunt zeg maar... zit een scheur in... Maar daar kan toch geen valse lucht doorheen...? Hm... ik dacht eerst dat het met het afstellen te maken had... dat ie gewoon te zuinig stond... ik rij namelijk bijna 1 op 20.... maar toen ik em net had deed ie het prima... Raar verhaal dus...
Heb wel inmiddels ene nieuwe ehm... hoe heet dat ook alweer ... zo'n kap inclusief dat kleine dingetje gekocht... dacht dat dat wel nodig was. NOg niet gemonteerd, ga ik morgen doen... Hoop dat ie blijft rijden...
Succes ermee en ehm... geen zorgen, komt wel goed
liefs mariek
kheb zo ongeveer hetzelfde probleem als jij... Kan niet echt normaal zonder choke rijden... als ik na een kwartier 100 rijden ehm uit doe moet ik echt volaan gas geven om hem op 120 te houden... Nu moet ik wel zeggen dat ie dan na 4 minuten de strijd opgeeft en maar gewoon normaal 120 gaat rijden maar echt lekker loopt ie niet... En inderdaad, al doe ik de choke ook maar een klein beetje uit loopt ie meteen 'vloeiend' 140... Volgens Jasper was mijn vervroeger kapot dus misschien heeft het allemaal daarmee te maken... Is het erg om zonder te rijden????
Verder is bij mij de onderkant van het luchtfilterding kapot... waardie op steunt zeg maar... zit een scheur in... Maar daar kan toch geen valse lucht doorheen...? Hm... ik dacht eerst dat het met het afstellen te maken had... dat ie gewoon te zuinig stond... ik rij namelijk bijna 1 op 20.... maar toen ik em net had deed ie het prima... Raar verhaal dus...
Heb wel inmiddels ene nieuwe ehm... hoe heet dat ook alweer ... zo'n kap inclusief dat kleine dingetje gekocht... dacht dat dat wel nodig was. NOg niet gemonteerd, ga ik morgen doen... Hoop dat ie blijft rijden...

Succes ermee en ehm... geen zorgen, komt wel goed
liefs mariek
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad


R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aan iedereen die gereageerd heeft: heel veel dank. De auto is weer gemaakt. Het was een combi van valse lucht en een niet helemaal goed afgesteld ontstekingstijdstip. Toch blijft het af en toe behelpen met die luchtslang (zomerstand/winterstad). Mijn auto is erg gevoelig op dit punt geloof ik. Trouwens mijn vorige 4 ook. Er zaten toen een paar scheurtjes in die slang en hij reed gelijk beroerd.
Nogmaals dank allemaal!
Sjoerd
Nogmaals dank allemaal!
Sjoerd