
kitlaag tussen carresorie en chassis.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
R4 koets van chassis tillen
Sinds een jaar heb ik een R4 van 1968-69. Ben de auto aan het demonteren. Ben al 20 jaar gespecialiseerd in 2cv's, die til je makkelijk van het chassis.
Wil de koets van de R4 van het chassis af gaan halen. Leg de koets dan op zijn kant voor het laswerk.
Zo te horen valt het allemaal niet mee.
De R4 is mijn uitdaging. Heb geen enkele documentatie van deze auto. Probeer het dus op intuïtie allemaal te doen. Heb die auto gratis gekregen. Het is een 68 er, dus leuk ! Heb er geen haast mee.
Maak van het gebeuren digitale foto's. Op termijn plaats ik die wel op mijn website.
Groeten,
Tom.
Wil de koets van de R4 van het chassis af gaan halen. Leg de koets dan op zijn kant voor het laswerk.
Zo te horen valt het allemaal niet mee.
De R4 is mijn uitdaging. Heb geen enkele documentatie van deze auto. Probeer het dus op intuïtie allemaal te doen. Heb die auto gratis gekregen. Het is een 68 er, dus leuk ! Heb er geen haast mee.
Maak van het gebeuren digitale foto's. Op termijn plaats ik die wel op mijn website.
Groeten,
Tom.
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Moet je dan lassen aan de onderkant van de koets? De rottigheid van de r4 zit m meestal in de bodem, wat een deel van het chassis is, niet de koets. Koets rot meestal langs de randen van de voorste binnenspatborden en de (bevestigings)randen van de achterspatborden. Soms ook in de hoekjes bij de achterdeuren. onderkant, dus laadvloer zelden, behalve waar de stop van de schokdemper zit. Maak maar foto's dan komt de raad vanzelf.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Na de pinksteren ga ik weer naar mijn huis nabij de Pyreneeën, dan kan ik weer aan de R4 werken.
Ik ben gewoon nieuwsgierig, dus haal ik die hele auto uitelkaar. Staat niet in de weg, dus het mag jaaaaren duren. De auto loopt als een nieuwe. Weinig kilometers afgelegd. Standaard rottig boven de achterschermen en zo.
Eeen week of 2 nadat ik hem in huis had, trapte ik door de remmen bij een remtest op eigen erf (niet verzekerd, dus testen op mijn eigen 10.000 vierkante meter landje). Dus daarna gelijk de werkplaats in.
Van de week zag ik op internet dat een set van 4 nieuwe spatschermen rondom onder de 100 euro kost. Dat geeft me hoop om de auto voor minder dan 500 euro weer netjes en veilig rijdend te maken. Een goede sloper kopen is waarschijnlijk een betere deal. Ga daar ook naar op zoek als ik in Frankrijk ben. Voorruit is kapot en een paar deuren zijn ook wat aan het roesten.
Heb heel wat meer auto's dus die R4 is maar een extraatje voor de lol.
Status op dit moment; alle deuren eruit en de motorkap en achterklep. Voorspatborden staan er ook naast. Achterschermen was ik aan begonnen, maar niet af kunnen maken.
Groeten,
Tom.
P.S. Maar ik zie de R4 zeker wel als een klassieker, dus ik behandel dat kadootje met gepast respekt.
Ik ben gewoon nieuwsgierig, dus haal ik die hele auto uitelkaar. Staat niet in de weg, dus het mag jaaaaren duren. De auto loopt als een nieuwe. Weinig kilometers afgelegd. Standaard rottig boven de achterschermen en zo.
Eeen week of 2 nadat ik hem in huis had, trapte ik door de remmen bij een remtest op eigen erf (niet verzekerd, dus testen op mijn eigen 10.000 vierkante meter landje). Dus daarna gelijk de werkplaats in.
Van de week zag ik op internet dat een set van 4 nieuwe spatschermen rondom onder de 100 euro kost. Dat geeft me hoop om de auto voor minder dan 500 euro weer netjes en veilig rijdend te maken. Een goede sloper kopen is waarschijnlijk een betere deal. Ga daar ook naar op zoek als ik in Frankrijk ben. Voorruit is kapot en een paar deuren zijn ook wat aan het roesten.
Heb heel wat meer auto's dus die R4 is maar een extraatje voor de lol.
Status op dit moment; alle deuren eruit en de motorkap en achterklep. Voorspatborden staan er ook naast. Achterschermen was ik aan begonnen, maar niet af kunnen maken.
Groeten,
Tom.
P.S. Maar ik zie de R4 zeker wel als een klassieker, dus ik behandel dat kadootje met gepast respekt.
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ja. zelfs een enkel voorspatbord voor een lelijke eend kost meer (nieuw). Belachelijk wat spullen voor de eend kosten anno 2005. Gelukkig heb ik er hier zo'n 20 stuks voorspatborden 2CV aan de dakbalken hangen aan een simpel haakje. Ben dan ook al 20 jaar bezig met de 2CV.
Voor de R4 heb ik NIKS......
Zoek nog de aluminium grille bijvoorbeeld......op de mijne zat een plastic grille van vele jaren later.....
Die R4 moet wel weer origineel worden natuurlijk.............
Groeten,
Tom.
Voor de R4 heb ik NIKS......
Zoek nog de aluminium grille bijvoorbeeld......op de mijne zat een plastic grille van vele jaren later.....
Die R4 moet wel weer origineel worden natuurlijk.............
Groeten,
Tom.
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: di jan 04, 2005 11:09 pm
- Locatie: Heiligerlee
Taaie kit
Even een tip van mij om de koets van het chassis te halen.
Ik heb het al 3 keer gedaan zonder problemen.
Deze kit is niet oplosbaar om het te verwijderen moet je het er afstekenJe moet de koets onder spanning zetten ophangen dus dan met een verfbrander over de plekken gaan waar het vast zit.
Door de warmte zie je de koets omhoog gaan.
Ik heb een hele week nodig gehad om alle kit te verwijderen.
Als je de boel weer opelkaar zet ook weer kit gebruiken.
Het beste is sikaflex 221 dit spul blijft zacht heb je later ook geen krakende geliuden.
Veek sterkte er mee.
Gr elzo
Ik heb het al 3 keer gedaan zonder problemen.
Deze kit is niet oplosbaar om het te verwijderen moet je het er afstekenJe moet de koets onder spanning zetten ophangen dus dan met een verfbrander over de plekken gaan waar het vast zit.
Door de warmte zie je de koets omhoog gaan.
Ik heb een hele week nodig gehad om alle kit te verwijderen.
Als je de boel weer opelkaar zet ook weer kit gebruiken.
Het beste is sikaflex 221 dit spul blijft zacht heb je later ook geen krakende geliuden.
Veek sterkte er mee.
Gr elzo
grilletjes op de sloop
Nou, dat gaat niet lukken ! Ook in Frankrijk staat er bijna niks ouds meer op de sloop.... We zijn al een jaar of vijf gestopt met sloperijen afstruinen daar. Het leverde bijna niks meer op.
Vorig jaar ging ik wat spullen van een DAF46 af halen op de sloop; bleef haast dood bij de kassa, ZO duur ! Nee de lol is er wel vanaf in Frankrijk.
Die Grilletjes van het tweede model, zeg maar, zie je in Frankrijk op straat ook niet meer. Toevallig vorig jaar in het volgende dorp een mooie zien staan, die net gekeurd was, verder zie je ze nauwelijks. Op de terugweg een keer in een plaatsje onderweg zag ik een bestel (F4) met de oudste grille, daar begon ik spontaan van te kwijlen....... Als ik eens tijd heb ga ik dat hele dorp uitkammen om hem te zoeken. Ik wist niet dat die bestonden, nooit eerder gezien.
Groeten,
Tom.
P.S. Heel veel dank voor de kit-tips. Ben heel blij dat ik het weet, voor ik aan de klus begin. Zal een verf-föhn meenemen.
Vorig jaar ging ik wat spullen van een DAF46 af halen op de sloop; bleef haast dood bij de kassa, ZO duur ! Nee de lol is er wel vanaf in Frankrijk.
Die Grilletjes van het tweede model, zeg maar, zie je in Frankrijk op straat ook niet meer. Toevallig vorig jaar in het volgende dorp een mooie zien staan, die net gekeurd was, verder zie je ze nauwelijks. Op de terugweg een keer in een plaatsje onderweg zag ik een bestel (F4) met de oudste grille, daar begon ik spontaan van te kwijlen....... Als ik eens tijd heb ga ik dat hele dorp uitkammen om hem te zoeken. Ik wist niet dat die bestonden, nooit eerder gezien.
Groeten,
Tom.
P.S. Heel veel dank voor de kit-tips. Ben heel blij dat ik het weet, voor ik aan de klus begin. Zal een verf-föhn meenemen.
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug
Heb 1 keer hulp van Moeder A gehad bij het scheiden van chassis en koets.
Zat in de auto, de laatste boutjes midden voor los te maken.
De koets kwam vanzelf omhoog bij elke slag die ik de laatste bout losdraaide....
Dacht eerst dat iemand me voor de gek hield...
Was toch echt alleen in de werkplaats.
Tot ik zag dat de voorkant omlaag ging.
Achter de voorwielen had ik de wagen op bokken gezet.
Door het gewicht van de motor brak het chassis in twee...
Dit was dus een definitief einde van de 4.
Bij anderen ( bij warm weer ) gewoon in de auto gaan staan, rug tegen het dak en rustig kracht zetten. Eventueel een hulp met (plamuur)mes de kit weg laten steken en als dat gedaan is kun je met de koets weg lopen....
Zat in de auto, de laatste boutjes midden voor los te maken.
De koets kwam vanzelf omhoog bij elke slag die ik de laatste bout losdraaide....
Dacht eerst dat iemand me voor de gek hield...
Was toch echt alleen in de werkplaats.
Tot ik zag dat de voorkant omlaag ging.
Achter de voorwielen had ik de wagen op bokken gezet.
Door het gewicht van de motor brak het chassis in twee...
Dit was dus een definitief einde van de 4.

Bij anderen ( bij warm weer ) gewoon in de auto gaan staan, rug tegen het dak en rustig kracht zetten. Eventueel een hulp met (plamuur)mes de kit weg laten steken en als dat gedaan is kun je met de koets weg lopen....