Heb het wel eens gevraagd hier, en Paul zal het antwoord ook wel kenne zeggen, maar vanmiddag weer helemaal vergeten te vragen+fixen tussen de pannekoeken door..
Maar mijn voiture geeft dus leleijk harde knallen, als ik van hoge snelheid ineens het gas loslaat om uit te drijven (bv een uitvoegstrook).
Ik dacht dat het een te late ontsteking was, maar dat wou ik hier dus ff vragen/bevestigd zien.
Als iemand ook nog weet wat de voorontsteking in graden (liefst in mm) is van mijn C1E J7 moteur (autotype 210B, een R4F4 1108cc). Volgens mij hetzelfde als een F6...
Zal kijken of ik ook vliegtuigjes kan scoren
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
ben nog niet zo goed als rodeo denkt, maar ik denk ook aan je ontsteking. klinkt natuurlijk wel stoer dat geknal, maar of het ook goed is voor je viertje
Ja, ontsteking. Zeker omdat jij 'm liever op het gevoel afstelt ipv met de lamp. De motor loopt verder te lekker om bv een spruitstukpakking kapot te hebben of zo. 4° of misschien 6° BHP. Effe in m'n boek kijken; dat staat op de tekentafel..... Nu nog dat preciese plekkie weten te vinden op de zo onduidelijke streepjescode
Laatst gewijzigd door R4F6GTX Automaat op wo apr 13, 2005 9:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Voor de situatie: gas-los-bij-hoge-toeren is de vacuumvervroeger uitgevonden, de motor zuigt dan een heel arm mengsel aan en dat brandt heel moeilijk, dus moet je het vroeger aansteken.
Kan goed zijn dat de membraan lek is: trek het slangetje er aan de carb zijde af, zuig eraan, en dicht het slangetje af met het puntje van je tong. Als je de zuigkracht van het slangetje voelt verminderen is de vervroeger lek, en kun je hem weggoien.
Maar aan knallen kan ook door een veelheid van andere oorzaken hebben, allemaal in de categorie: slechte verbranding door slecht(e) (getimede) vonk, oftwel ontsteking staat niet op tijd, contacthoek is niet goed, bougie(s) versleten, bougiekabels oud, bobine slecht etc.
Dan is er nog de categorie valse lucht, daardoor wordt het mengsel te arm en verbrandt dus wederom slechter. Kan bv door losgetrilde carb. Mooiste voorbeeld: er zit zo'n carterventilatieslangetje achter de carburateur, en die dingen hebben de onhebbelijkheid om te verweren, en vervolgens te scheuren.
Zelf heb ik twee keer knallen gehad, de eerste keer was het over na nieuwe bougies / puntjes / rotor / verdeler. De tweede keer kostte me het een jaar om het te vinden, toen was het dat carterontluchtingsslangetje.
Ik heb ook wel eens horen zeggen dat het kan komen van een te rijk afgestelde carburateur.
Doordat onverbrande benzine het uitlaatsysteem inkomt.... bla bla bla.... hitte van het uitlaatsysteem.... bla.... waardoor de benzinedamp alsnog tot ontbranding komt. Zoals gezegd, van horen zeggen, misschien ook wel een broodje indiaan verhaal.
Backfire noemen ze dat fenomeen toch?
Heb ik ook trouwens en die van mij is pas perfect afgesteld.
Maar dat heeft "vrouwe tiethof" overigens al vanaf het begin gedaan.
Beetje ploffen hoort er toch bij??
Ik wil niet zeggen ontploffingen of stevig knallen,maar gewoon lekkere plofjes,bij mij overigens beste waarneembaar in de 2e versnelling.
Kunnen wel spreken van schoten ja...
Maar staat ie nou dan te vroeg of te laat ? (ik ga er wel vanuit dat mijn nagenoeg gloednieuwe ontstekingsonderdelen allemaal nog deugen hoor)
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
BrůţųÅ â„¢ schreef:Backfire noemen ze dat fenomeen toch?
Nee, backfire is wanneer je door de luchtfilter een knal krijgt. "Back" betekent "terug" en "fire" betekent "vuur" of een vlam in dit geval. Dat is buitenlands.. er klapt een vlam terug naar buiten tegen het eenrichtingsverkeer in dus via de carburateur door de luchtfilter naar buiten. Ook meestal door een verkeerde ontsteking, die dan plaatsvindt als er nog een klepje een beetje openstaat waardoor het mengsel dat zit in de carburateur zit verbrandt/ontploft.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"