Knallen uit de pijp bij uitdrijven

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Moaske
Contacteer:

Knallen uit de pijp bij uitdrijven

Bericht: # 55526Bericht Moaske »

Heb het wel eens gevraagd hier, en Paul zal het antwoord ook wel kenne zeggen, maar vanmiddag weer helemaal vergeten te vragen+fixen tussen de pannekoeken door..
Maar mijn voiture geeft dus leleijk harde knallen, als ik van hoge snelheid ineens het gas loslaat om uit te drijven (bv een uitvoegstrook).
Ik dacht dat het een te late ontsteking was, maar dat wou ik hier dus ff vragen/bevestigd zien.
Als iemand ook nog weet wat de voorontsteking in graden (liefst in mm) is van mijn C1E J7 moteur (autotype 210B, een R4F4 1108cc). Volgens mij hetzelfde als een F6...

Zal kijken of ik ook vliegtuigjes kan scoren ;) 8)
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
schoapke

Bericht: # 55527Bericht schoapke »

je hebt toch nog een vliegtuigje liggen 8)

ben nog niet zo goed als rodeo denkt, maar ik denk ook aan je ontsteking. klinkt natuurlijk wel stoer dat geknal, maar of het ook goed is voor je viertje :-?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 55532Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, ontsteking. Zeker omdat jij 'm liever op het gevoel afstelt ipv met de lamp. De motor loopt verder te lekker om bv een spruitstukpakking kapot te hebben of zo. 4° of misschien 6° BHP. Effe in m'n boek kijken; dat staat op de tekentafel..... Nu nog dat preciese plekkie weten te vinden op de zo onduidelijke streepjescode
Afbeelding
Laatst gewijzigd door R4F6GTX Automaat op wo apr 13, 2005 9:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger

Bericht: # 55533Bericht Willem de Zwijger »

Voor de situatie: gas-los-bij-hoge-toeren is de vacuumvervroeger uitgevonden, de motor zuigt dan een heel arm mengsel aan en dat brandt heel moeilijk, dus moet je het vroeger aansteken.
Kan goed zijn dat de membraan lek is: trek het slangetje er aan de carb zijde af, zuig eraan, en dicht het slangetje af met het puntje van je tong. Als je de zuigkracht van het slangetje voelt verminderen is de vervroeger lek, en kun je hem weggoien.
Maar aan knallen kan ook door een veelheid van andere oorzaken hebben, allemaal in de categorie: slechte verbranding door slecht(e) (getimede) vonk, oftwel ontsteking staat niet op tijd, contacthoek is niet goed, bougie(s) versleten, bougiekabels oud, bobine slecht etc.
Dan is er nog de categorie valse lucht, daardoor wordt het mengsel te arm en verbrandt dus wederom slechter. Kan bv door losgetrilde carb. Mooiste voorbeeld: er zit zo'n carterventilatieslangetje achter de carburateur, en die dingen hebben de onhebbelijkheid om te verweren, en vervolgens te scheuren.
Zelf heb ik twee keer knallen gehad, de eerste keer was het over na nieuwe bougies / puntjes / rotor / verdeler. De tweede keer kostte me het een jaar om het te vinden, toen was het dat carterontluchtingsslangetje.
Vincenti

Bericht: # 55535Bericht Vincenti »

Stoer toch, zo'n afterburner? 8)

Ik heb ook wel eens horen zeggen dat het kan komen van een te rijk afgestelde carburateur.

Doordat onverbrande benzine het uitlaatsysteem inkomt.... bla bla bla.... hitte van het uitlaatsysteem.... bla.... waardoor de benzinedamp alsnog tot ontbranding komt. Zoals gezegd, van horen zeggen, misschien ook wel een broodje indiaan verhaal. :wink:
6TL77
Willem de Zwijger

Bericht: # 55536Bericht Willem de Zwijger »

De voorontsteking is trouwens 3-5 graden.
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 55546Bericht Bruutmans »

Backfire noemen ze dat fenomeen toch?
Heb ik ook trouwens en die van mij is pas perfect afgesteld.
Maar dat heeft "vrouwe tiethof" overigens al vanaf het begin gedaan.
Beetje ploffen hoort er toch bij??
Ik wil niet zeggen ontploffingen of stevig knallen,maar gewoon lekkere plofjes,bij mij overigens beste waarneembaar in de 2e versnelling.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 55555Bericht Willem de Zwijger »

BrůţųÅ â„¢ schreef:Beetje ploffen hoort er toch bij??
bij mij niet, maar als het een gezellig geknor is zou ik er ook niet van schrikken. Wel als je van die schoten gaat horen...
Moaske
Contacteer:

Bericht: # 55613Bericht Moaske »

Kunnen wel spreken van schoten ja... :-?
Maar staat ie nou dan te vroeg of te laat ? (ik ga er wel vanuit dat mijn nagenoeg gloednieuwe ontstekingsonderdelen allemaal nog deugen hoor)
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Willem de Zwijger

Bericht: # 55615Bericht Willem de Zwijger »

ik zou eerder te laat denken dan te vroeg omdat het dan minder tijd heeft om te verbranden. Heb je al naar dat slangetje gekeken ?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 55618Bericht R4F6GTX Automaat »

BrůţųÅ â„¢ schreef:Backfire noemen ze dat fenomeen toch?
Nee, backfire is wanneer je door de luchtfilter een knal krijgt. "Back" betekent "terug" en "fire" betekent "vuur" of een vlam in dit geval. Dat is buitenlands.. er klapt een vlam terug naar buiten tegen het eenrichtingsverkeer in dus via de carburateur door de luchtfilter naar buiten. Ook meestal door een verkeerde ontsteking, die dan plaatsvindt als er nog een klepje een beetje openstaat waardoor het mengsel dat zit in de carburateur zit verbrandt/ontploft.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 55647Bericht Bruutmans »

Ahaa,en dat is dan echt mis dus.
In de knalpijp ok,maar terug de carb. in is "bad"?!

Overigens ploft en pruttelt de mijne tevreden.
Vind het ook wel geinig klinken trouwens. :wink:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Moaske
Contacteer:

Bericht: # 55652Bericht Moaske »

Ok... iets vervroegen dus... (da's merkteken verder naar rechts -vanaf gril gezien- toch ?)
Witte wèh ? Ik goa d'r gewoean 's ne straffe 'trial-and-error' pruufrit tegenoan smijten 8)
Moaske's web-log
Rik

Bericht: # 55654Bericht Rik »

smijten?? smètuh bedoel duh?
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Moaske
Contacteer:

Bericht: # 55738Bericht Moaske »

Rik schreef:smijten?? smètuh bedoel duh?
Of is't toch meer "smaaite.." ? 8)
Moaske's web-log
Plaats reactie