6 weken !! Zolang heb ik met mijn Bianca vrolijk kunnen rondrotsen. Ofwel heeft ze door dat ik in het onderwijs werk en kiest ze ervoor in de vakantie in panne te vallen. Ik heb er letterlijk van het einde van de Krokus tot de paasvakantie mee kunnen rijden. Vrijdag is ze 's avonds terwijl ik voor het rode licht stond te wachten uitgevallen. Ik heb ze gelukkig nog in gang kunnen krijgen en ben het kruispunt overgeraakt. Er kwam flink wat rook vanonder de motorkap. Uiteindelijk zal het stoom geweest zijn denk ik nu, want het koelwater loopt er gelijk door. (In het donker langs de weg was dat net iets moeilijker te zien). De terugweg was hilarisch : iedere keer dat ik de gas moest lossen viel ze stil. Natuurlijk wilden de rode lichten niet meewerken en sprongen ze iedere keer op rood toen ik eraan kwam. En optrekken lukt ook niet meer. Ik haal nog max. 70km/u. Ik ga vandaag eens een andere garage uitproberen. Sinds het avontuur met de cardan vertrouw ik de eerste niet meer. Hopelijk is dit het einde van de kosten, want het is nu al de derde keer op 5 maand dat ze uitvalt. Als het zo doorgaat zal ik ze misschien moeten verkopen
Kagome schreef: Ik heb er letterlijk van het einde van de Krokus tot de paasvakantie mee kunnen rijden.
Kan je ook figuurlijk van Krokus tot Pasen rijden dan?
Maar zonder gekheid: ik begrijp dat er koelwater uit het systeem komt lopen, maw het raakt leeg, en je rijdt ermee door? Dat lijkt me (figuurlijk) spelen met vuur. Resultaat van deze lekkage is te weinig (en uiteindelijk helemaal geen) koelwater meer, en dus een grote kans op oververhitting, maw kokend koelwater en dus de stoom die je ziet.
Een lek in het koelsysteem lijkt mij dus niet onwaarschijnlijk. Zoveel hoeft een reparatie daarvan ook weer niet te kosten?
Toen ik vertrok zat er voldoende koelwater en olie op. Toen ik langs de weg stond nog eens gecontroleerd (met een zaklamp). Voldoende koelwater en olie. Pas de volgende dag (bij daglicht) nog eens gekeken en toen stond er een plasje onder de auto. Koelwater bijgevoegd en het liep er gelijk door. Zonder koelwater rijden zou idd niet slim zijn. Koppakking lijkt me onwaarschijnlijk, geen stoomwolk aan de uitlaat en oververhit leek het niet. En nee, er ging geen rood lampje branden. In de vorige garage hebben ze er wel wat teveel olie opgedaan. Maar het lijkt me weinig waarschijnlijk dat het daaraan zou liggen. Ze hebben het ook zo afgesteld dat de motor vrij snel draait met het koude weer toen, nu het warmer wordt is dat natuurlijk niet meer zo fantastisch.
Het leuke van het motortemperatuurlampje is dat het de temperatuur van het koelwater meet, en dus niks doet als je motor oververhit raakt door ontbreken van koelwater. Rijden met deze auto is ronduit onverstandig. Vermoedelijk hoedt er alleen een slang vervangen te worden, eventueel de radiator. Reparaties die je in een uurtje uitvoert.
Dat lampje zit vast aan een sensor die op de kop zit. Deze meet de temperatuur van de kop. Dus ook zonder koelwater gaat dit lampje netjes branden. (gelukkig)
De sensor die je koelwater meet (dat ding in de radiator) laat alleen je elektrische fan draaien. Deze twee worden vaak verward.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Toen ik gisteren naar de garage reed het volgende opgemerkt : ik had er maandag koelwater bijgedaan, dat stond dinsdag voor ik vertrok nog mooi op peil. Aangekomen bij de garage (7 min rijden) was het allemaal weg en zag de motor er nat uit. Misschien iets mis met het waterpompje ... Donderdagavond weet ik meer. Ik ga hoe dan ook de radiator laten vervangen.
Alvast bedankt voor de reacties. Zo kan ik als leek ook eens intelligente vragen stellen in de garage.
Radiator vervangen lijkt me niet nodig. Even doorspoelen geeft meestal voldoende resultaat.
Check de slangen even, of ze netjes zijn aangesloten. Nieuwe slangklemmen monteren.
Haal de V-snaar even van de waterpomp af en voel met de hand of de poelie nog mooi rond draait.
Maak het blok droog. Vul het systeem netjes af (vullen bij de radiatordop, ontlucht ook netjes de kachel) en laat een tijdje lopen terwijl je er met je neus bovenop blijft staan. Wat zie je?
Ik had de radioator al eens doorgespoeld, zonder resultaat, ontluchten hielp ook niet, alle slangen nagekeken of ze goed aangesloten waren, geen kalkplekjes te bespeuren, maar toch bleef het koelwater ergens ontsnappen. Als ik in de radiator keek dan was er ook geen circulatie van het water + het water zag er altijd heel vuil uit, ook in het expantievat. Vandaar dat ik een nieuwe radiator wou. Want de oude was ook niet gelijkmatig warm. In de vroegere garage zei men dat dat geen probleem was, zolang ik voldoende koelwater bleef opgieten (minstens 1 keer per week soms 2 of 3 keer expantievat bijvullen van min. naar max.)
In de nieuwe garage nu hebben ze gezien dat Bianca "valse lucht" aanzoog, nieuwe radiator gestoken, waterpomp bleek nog goed te werken. Ik moet zeggen, toen ik naar huis reed was het alsof ik met een nieuwe auto op weg was. Ze trok opmerkelijk beter op en ronkte als nooit tevoren !!!
Op de technische keuring vorig jaar had Bianca als opmerking gekregen dat ze ergens vloeistof verloor (olie of water stond er niet bij) maar daar hebben ze in de garage nooit naar gekeken. Ik hoop dat hiermee dat probleem ook van de baan is en dat ze in juni zonder probleem zal passeren.
Daar heb ik nu nog nooit van gehoord... Een radiator vervangen en vervolgens beter optrekken...
Waarschijnlijk heb je een goede monteur getroffen die meteen alle even lekker heeft afgesteld. Fijne garage!
Kagome schreef:Ik had de radioator al eens doorgespoeld, <...> Als ik in de radiator keek dan was er ook geen circulatie van het water + het water zag er altijd heel vuil uit, ook in het expantievat. <...> Want de oude was ook niet gelijkmatig warm. <...>
duidt dat er niet op dat, ondanks het doorspoelen, het ding toch niet helemaal goed schoon was?
- geen circulatie > verstopping
- water altijd vuil > troep
- niet gelijkmatig warm > bepaalde kanalen verstopt
overigens vind ik dat mijn 4 ook beter loopt als ik hem heb gewassen
kwestie van de juiste placebo