Rodeo-6 schreef:wat misschien niet iedereen weet is:
dat
De olie sensor en de water sensor serie geschakeld zijn.
Dit heet "op 1 stroomdraadje zitten"
1 van de 2 kan defect zijn, dan gaan beide lampjes branden.
Maar meestal geeft de water sensor storing als tie niet voldoende aarde heeft.
Euh... Dit is nieuw voor mij... Misschien zit het in jouw auto zo, maar dit is niet de bedoeling. Dat doet het idee van twee afzonderlijke lampjes ook een beetje teniet hè?
Daarbij heeft een R4 geen watersensor in de zin van dat deze een lampje laat branden, wel een oververhittingssensor die gaat branden als je blok (of eigenlijk je kop) te heet wordt. Deze 'sensor' is gewoon een thermocontact dat aarde maakt zodra je blok te warm wordt, daardoor maakt hij de stroomkring met je lampje rond.
Dat is deze:
De 'watersensor' schakelt alleen je elektrische fan in.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Rodeo-6 schreef:wat misschien niet iedereen weet is:
dat
De olie sensor en de water sensor serie geschakeld zijn.
Dit heet "op 1 stroomdraadje zitten"
1 van de 2 kan defect zijn, dan gaan beide lampjes branden.
Maar meestal geeft de water sensor storing als tie niet voldoende aarde heeft.
Euh... Dit is nieuw voor mij... Misschien zit het in jouw auto zo, maar dit is niet de bedoeling. Dat doet het idee van twee afzonderlijke lampjes ook een beetje teniet hè?
Daarbij heeft een R4 geen watersensor in de zin van dat deze een lampje laat branden, wel een oververhittingssensor die gaat branden als je blok (of eigenlijk je kop) te heet wordt. Deze 'sensor' is gewoon een thermocontact dat aarde maakt zodra je blok te warm wordt, daardoor maakt hij de stroomkring met je lampje rond.
En daar gaan we weer.
De olie druk sensor en de wateristeheetgeworden temperatuur sensor
zitten bij ALLE Gtl's en F6 op dezelfde stroomdraad.
Ja, ehhh, Rodeo, met alle respect enzo, maarreehhh, ik heb nog springlevende herinneringen aan een pikzwarte avond toen ik ergens langs de A1 op de onverlichte Veluwe stond, ik kan onder ede verklaren dat mijn watertemp lampje en niets dan mijn watertemp lampje brandde. Zo waar helpe mij Renault almachtig. Dit heeft op mij een machtig diepe indruk gemaakt, ik heb de Wegenwacht gebeld, en die heeft toen met een infraroodmeter een eind aan mijn twijfel gemaakt: de tempsensor was stuk. Dus als jouw theorie opgaat voor jouw auto, fijn, maar niet voor de mijne.
Enneehhh (hier word ik wat onzeker) die temp schakelaar maakt toch juist contact met aarde als hij een te hoge temperatuur waarneemt ? Dus bij een slechte aarde kan je lampje dan toch nooit gaan branden ?
Ik wierp gisteren een blik in het werkplaats handboek en zag daar iets opmerkelijks in het elektrische schema:
het olielampje en temperatuurlampje staan parallel (elk in serie met hun sensor natuurlijk), maar er loopt een diode van het olielampje naar het temperatuur lampje.
Dus:
Als het olielampje brandt gaat automatisch ook het temperatuurlampje branden, ook al is er niets mis met de temperatuur.
Als het temperatuurlampje brandt vanwege te hoge temperatuur (of kapotte sensor), gaat niet automatisch het olielampje branden.
Dit inzicht gaf mij een enorme kick, want ik kijk al 20 jaar tegen die lampjes aan en heb nooit begrepen waarom het temperatuurlampje altijd brandt als je de auto op contact zet. Het acuulampje OK, omdat de dynamo niet werkt, het olielampje OK, omdat er nog geen oliedruk is, maar het templampje vreemd, omdat de temp laag is de sensor dus geen contact maakt.
Het oplossen van dit raadsel geeft me het vaste vertrouwen dat de mysterieen des levens niet altijd in de nevelen van het onbegrip gehuld hoeven te blijven.
Blijft wel de vraag: waarom in vredesnaam hebben die Createurs die diode geplaatst ? Het enige wat ik kan verzinnen is: om toch te zorgen dat de mensen de auto stil zetten als het olielampje stuk is en de druk te laag wordt. Maar ja, als je zo bezig gaat...waarom dan niet een dubbel lampje, waarom niet iets soortgelijks voor als het templampje stuk gaat (is dat mindererg ?) etc.
Waarschijnlijk is het een of andere manager geweest die zijn plasje wilde doen over het ontwerp en daarbij de logica maar een beetje geweld aan heeft gedaan.
Ik denk dat die diode de goedkoopste oplossing was om te laten zien dat het templampje het doet. Bij de eend zit hier een apart knopje voor, druk je die in dan gaat het lampje branden, gewoon om te controleren of het lampje niet kapot is.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Een diode is een soort van elektries klepje, hij laat maar van 1 kant stroom door.
Komt er dus ergens anders een stroompje vandaan wat niet bij het lampje hoort, dan zegt hij/zij "nee nee, stroompje, dat mag niet".
Als je olie druksensor stuk is, doet je lampje van je wateristeheetgewordenoverhittingssensor het ook niet, hoe kan dat dan ?
Ja, dat moet de verklaring zijn Jasper, klinkt goed.
En Rodeo, als de oliedruk sensor kaduuk is op een manier waarbij hij geen contact maakt met massa....dan gaat het olielampje nooit branden, en dus het templampje ook niet.
Zou jij verwachten van wel dan ?
Ja, dat moet de verklaring zijn Jasper, klinkt goed.
En Rodeo, als de oliedruk sensor kaduuk is op een manier waarbij hij geen contact maakt met massa....dan gaat het olielampje nooit branden, en dus het templampje ook niet.
Zou jij verwachten van wel dan ?
Het is zo, dat in theunis een r5 alpine blokje gehangen heeft,
nu niet meer.
Toen ik theunis op contact zette brande er geen olie lampje en geen water lampje.
Ook is het zo dat electriese draadjes niet aan mij besteed zijn, ik lus alles door van af de accu of een ander stroom puntje.
Maar zoekende naar het waarom van die niet brandende lampjes , bleek de oplossing een andere olie druk sensor te zijn, was dus niet een massa kwaal.
Verder snap ik er dus niets van.
De hiervoor geopperde serieschakeling van sensoren lijkt me dubieus, en ik ben voor dit soortdingen notabene jarenlang behandeld...
Ware serieschakeling zo dan zou je alleen melding krijgen wanneer beide euvels zich voordoen. Parallelschakeling van sensoren komt in de 4 wel voor, desalthans in mijn gevierte, dat - zo meen ik opgemerkt te hebben bij eerdere discussies - voor de stand der techniek niet altijd even representatief is. Hoe het ook zij, brandt het groene lampje dan is er geen dynamospanning, brandt het rode lampje dan is er ofwel een te lage oliedruk, ofwel een te hoge koelwatertemperatuur.