Nou wil ik steeds liever de auto('s) van een vers laagje verf voorzien, en heb ik de eerste ervaring opgedaan met de bovenbeker spuit op de compressor, 2 komponenten verf gekocht en dat ging prima. Op keukenkastknopjes.
Nu wil ik dus verder, ik denk dat ik maar eens met de giraffon begin, dat is een lekker klein ding.
Nou heb ik in het verleden altijd met acrylaat spuitbusjes gewerkt en daarbij soms het bijzonder vervelende verschijnsel meegemaakt dat je van die uiterst vervelende craquele krijgt, verschrompeling van je nieuwe laag, vaak op een randje van oude lak met kaal metaal. Het oude verflaagje is daar heel dun (omdat je je best hebt gedaan om het zo strak mogelijk te schuren) en lost blijkbaar op in het oplosmiddel van de acrylaatlak, oftewel in de thinner.
Vraag 1: Kan ik dit met 2k lak ook verwachten ? Bestaan er trucs om dit gegarandeerd te omzeilen ?
Verder heb je wel eens dat je plamuurt, en dan met water schuurt. Dit kan er toe leiden dat de plamuur water opzuigt, die er een jaar later toe leidt dat je een heel lelijke bult krijgt.
Vraag 2: Hoe omzeil ik dit ? 2 k plamuur of zuigt die ook ? Welke ?
Dan nog het punt: je schuurt het metaal helemaal kaal, maar ja, wat is helemaal, als metaal eenmaal door het roestmonster is aangetast krijg je het vaak niet helemaal meer weg, het zit er een beetje 'in'.
Vraag 3: wat is de beste primer die je kunt gebruiken ? Ik las ergens iemand over 'etsende primer', zegt iemand dat wat ?
Verder lees ik over het spuiten van de kleurlaag als een twee komponenten lak, en daaroverheen een 2 komponenten blanke lak.
Maarrr, je ziet wel eens van die auto's waarbij de blanke laag los komt te liggen van de kleurlaag, en dat is lelijk !!
Vraag 4: waar moet je op letten om dit te voorkomen ?