Een vraagje voor de echte techneuten onder ons: Waarom of waardoor
gaat een ontstekingscondensator kaduk ?
Slijt zo'n electronisch component ? En waarom pas na 20 jaar kapot ??
Motor ging steeds beroerder en haperend lopen. Kontaktpunten nagezien
en opnieuw afgesteld, ontstekingstijdstip opnieuw afgesteld, kortom hele ontsteking nagelopen. (behalve de condensator, zo'n ding gaat toch niet stuk ?!) Gehele brandstof-systeem nagelopen - schoongemaakt. Mocht allemaal niet baten.
Na omwisselen van condensator ----> probleem opgelost.
Vandaar mijn vraag.
Groet aan allen.
Hendrick
Condensator gesneuveld
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Het doel van de condensator is het "middelen" van de stroom die vanuit de bobine aan de stroomverdeler wordt geleverd. Om extreme slijtage (inbranden) aan je stroomverdeler (contactpunten, rotor, verdeelkap) te voorkomen, haalt de condensator piekstroom weg. Naarmate je bobine slechter is (ongelijkmatiger stroom doorgeeft), gaat je condensator sneller stuk. Het is makkelijk te testen of de condensator kapot is: deze zit met een oogje aan de stroomverdeler vast. Haal dat oogje los en als de motor dan goed loopt, weet je dat de condensator kapot is.
6TL77
-
Volgens mij heeft het condensatortje alleen met het beschermen van de contactpuntjes te maken, niet met de rotor / verdelerkap toch ? Daar wil je juist hoge piekspanningen om de bougie aan de praat te krijgen.
Ja, en waarom gaat een condensator kapot ? Je probeert een heleboel lading op te sparen in een kleine hoeveelheid materie, en als de lading gaat lekken is het gebeurd met het condensatortje. Zal wel te maken hebben met degradatie van materiaal. Mijn vriendin kan zich ook nooit voorstellen waarom een gloeilamp het op het ene moment goed doet, en na wat flikkeren kapot is. Zonet deed ie het toch nog ? Maar zo zit de wereld niet in elkaar, (bijna) alles degradeert om uiteenlopende redenen.
Een condensator is trouwens best een beruchte foutenbron (mompelde de Wegenwachtman laatst bij mijn niet openende puntjes), dus als je puntjes verniewd, meteen het condensatortje menemen, kost geen drol.
Ja, en waarom gaat een condensator kapot ? Je probeert een heleboel lading op te sparen in een kleine hoeveelheid materie, en als de lading gaat lekken is het gebeurd met het condensatortje. Zal wel te maken hebben met degradatie van materiaal. Mijn vriendin kan zich ook nooit voorstellen waarom een gloeilamp het op het ene moment goed doet, en na wat flikkeren kapot is. Zonet deed ie het toch nog ? Maar zo zit de wereld niet in elkaar, (bijna) alles degradeert om uiteenlopende redenen.
Een condensator is trouwens best een beruchte foutenbron (mompelde de Wegenwachtman laatst bij mijn niet openende puntjes), dus als je puntjes verniewd, meteen het condensatortje menemen, kost geen drol.