Antenne plaatsen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger

Antenne plaatsen

Bericht: # 52331Bericht Willem de Zwijger »

Vrienden, jullie hebben het vast wel eens gedaan, een antenne op het dak. Ik heb ooit bij het R4 magazijn een tweedehands antennegekocht, maar nu ik hem in mijn handen hou heb ik een paar vragen:
Afbeelding
Ik neem aan dat het zwarte rubber plaatje op het dak moet, en dat je een gat moet boren waardoor de schroefdraad met die kunsstofverdikking gaat.
1. Moet je ook een gaatje boren voor wat eruit ziet als het fixatienokje (boven links aan het zwarte rubber)?
2. Moet je dan dat ronde ding waar de antennekabel aan vast zit contact laten maken met het dak ? Of moet daar een isolatiering tussen ?
3. En hoe kom ik eigenlijk bij het dak van binnenuit ? Waar begin ik om dat plafond eruit te halen ?
4. Die antennkabel zal wel door de raam/deur stijl moeten, gaat dat vanzelf ?
Alvast bedankt!
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 52335Bericht R4F6GTX Automaat »

3. als het goed is zit er een uitsparing in de plaat waar het antennegat moet komen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Alpine-Ad

Bericht: # 52336Bericht Alpine-Ad »

waarom zou je gaan boren?
er zijn hartstikke goeie antennes met ingebouwde versterker die je aan de binnenkant tegen (bijvoorbeeld) de voorruit plakt; neemt weinig ruimte, is niet ontsierend en heeft gewoon prima ontvangst. hoef je niet weer een potentiele roestplek erbij te maken; bovendien is een auto zonder antenne gewoon strakker (maar dat is natuurlijk geschmackssache)
schoapke

Bericht: # 52339Bericht schoapke »

bij de meeste viertjes met een harde hemel zit een plastic "dopje" vooraan. Verder is het met de antenne zo dat de antenne zelf geen contakt met het metaal van het dak maakt en de andere dingetjes wel [aarde] ff kijken hoe da bij jou spriet zit.

gaatje boren is ni zo erg. beetje vet aan de randen en zorgen dat het rubber goed afsluit
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger

Bericht: # 52340Bericht Willem de Zwijger »

Alpine-Ad schreef:waarom zou je gaan boren?
er zijn hartstikke goeie antennes met ingebouwde versterker die je aan de binnenkant tegen (bijvoorbeeld) de voorruit plakt; neemt weinig ruimte, is niet ontsierend en heeft gewoon prima ontvangst.
Hmm, dat klinkt eigenlijk wel interessant. Maarreh...valt dat niet erg in het oog, zo'n ijzerdraad tegen de ruit ?
Rodeo-6
Contacteer:

Re: Antenne plaatsen

Bericht: # 52361Bericht Rodeo-6 »

Willem de Zwijger schreef:
1. Moet je ook een gaatje boren voor wat eruit ziet als het fixatienokje (boven links aan het zwarte rubber)?
2. Moet je dan dat ronde ding waar de antennekabel aan vast zit contact laten maken met het dak ? Of moet daar een isolatiering tussen ?
3. En hoe kom ik eigenlijk bij het dak van binnenuit ? Waar begin ik om dat plafond eruit te halen ?
4. Die antennkabel zal wel door de raam/deur stijl moeten, gaat dat vanzelf ?
Alvast bedankt!
1=Ja
2=Ja/Nee
3 Grote ronde dop in de hemel is voor de antenne, Achterkant, wel eerst zonnekleppen verwijderen, kan er een beetje dubbel gevouwen via de achterklep uit, achterbank dan wel plat doen.
4= vaak wel, beter met trek veer/draad voor elec bedrading in huis.
>> Doe mij maar een DAF <<
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 52362Bericht Jan-Geert »

al vaker gezegd , antenne die je plakt heeft meestal k#t ontvangst , gewoon gaatje boren geen probleem , en het geboorde gat netjes weer schilderen met verf :D anders maar op de sleuteldag ;)
Willem de Zwijger

Bericht: # 52408Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb de radio aangesloten en eerst maar eens de antenne in de deurbak gelegd. Nog geen klacht ontvangen van de gebruiker na een ritje naar Harderwijk, dus ik denk dat ik het maar zo laat.
Tanx voor alle respons ! Enneh, die ontvangst van een geplakte antenne, zijn er meer die daar een mening over hebben ? Ik wil mijn eigen auto ook ooit nog eens van een geluidsgebeuren voorzien.
schoapke

Bericht: # 52417Bericht schoapke »

sprietje op het dak geeft altijd een betere ontvangst. Nou luister ik altijd stubru [ja, daar gaan we weer] en die heeft geen steunzenders in nederland. Denk als je het nederlandsche zenderpark wilt ontvangen je met zo'n plak ding aardig wegkomt.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jbeekmann

Bericht: # 52440Bericht jbeekmann »

Daar kan je inderdaad prima dingen van krijgen. Zoek er eentje op met een goede versterking en hij is zeker zo goed als een dakantenne. Voor de onopvallendheid zou ik m op de hoedeplank of op de achterruit plakken ofzo.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
mams 4 1/2

Bericht: # 52479Bericht mams 4 1/2 »

Ik rijd nu dus in een rode F4 en daar zit een electronice antenna in. Deze is geplakt op het dashboard net onder de luchtklep. En ik moet zeggen het resultaat is prima
Plaats reactie