Vorige week een R4F4 gekocht en nu al heb ik serieuze stukken, dat denk ik toch
Daarnet trachtte ik de R4 te starten. De starter draaide maar de motor sloeg niet aan. Plots stopte de starter ook. Starter vast dacht ik dus tikken met een hamer op de starter.
Geen resultaat. Eerst de starkabels bovengehaald, zonder gevolg. Dan maar in gang trekken met een andere wagen. Na een tiental meter sloeg de motor aan en draaide hij een tiental seconden. Dus nog maar eens trekken. Maar deze keer sloeg hij niet aan en na een twintigtal meter "draaien" zonder zelfstandig te lopen kwam er rook vanonder de
motorkap. Bij nadere inspectie kwam de rook zowel vanuit het kleppendeksel als uit de oliepijlstok(carter).
Is er iemand die met deze info een diagnose kan stellen? Ziet het er belabberd uit of is de schade nog te herstellen voor een redelijke prijs? I
Is er misschien iemand die een werkplaatshandboek over heeft, want ik denk dat dit in de zeer nabije toekomst een zeer belangrijke aanschaf wordt.
Alvast bedankt.
Dit klinkt wel vrij heftig...heb je de vorig eigenaar al gevraagd wanneer hij voor het laatst gelopen heeft ? Heb je een proefrit gemaakt en merkte je toen iets aan de motor ? Ik zou haast zeggen: niet goed geld terug...
Willem de Zwijger schreef:Dit klinkt wel vrij heftig...heb je de vorig eigenaar al gevraagd wanneer hij voor het laatst gelopen heeft ? Heb je een proefrit gemaakt en merkte je toen iets aan de motor ? Ik zou haast zeggen: niet goed geld terug...
Ik heb hem zelf naar huis gereden +/- 150 km en toen liep hij vlot, geen noemenswaardig olieverbruik
Tsja, onder het motto: 90 % van alle ellende is elektrisch van aard zou ik eerst:
- verdelerkap eraf halen, kijk of die koolstofstift in het midden er nog goed uit ziet
- kijk dan of de puntjes er nog goed uitzien
- kijk of de bougies vonken (starten met 1 bougie eruit, tegen het blok houden)
- trek de benzineslang los om te kijken of er benzine komt als je de startmotor laat lopen
- als de startmotor niet wil lopen: als je geluk hebt komt dit omdat de stroomdraad die het relais aanstuurt corrosie heeft op het connectortje in de draad (-> opzoeken en schoonmaken). Als je pech hebt is de startmotor kaduuk, en dan moet je er hem eraf sleutelen (zie tips via de zoekfuntie) en ruilen (100 Euro). Kan natuurlijk ook zijn dat de accu kapot is, draaide de startmotor wel toen je met startkabels bezig was ? (Kan ook nog zijn dat de kabel niet goed aan de accu zit, alle contacten nalopen).
Als de elektrische onderdelen er al langer als een jaar inzitten zou ik ze trouwens meteen vernieuwen (verdelerkap, rotor, condensator, puntjes, bougies, bougiekabels) anders ben je wellicht snel toe aan je volgende topic.
Willem de Zwijger schreef:Tsja, onder het motto: 90 % van alle ellende is elektrisch van aard zou ik eerst:
- verdelerkap eraf halen, kijk of die koolstofstift in het midden er nog goed uit ziet
- kijk dan of de puntjes er nog goed uitzien
- kijk of de bougies vonken (starten met 1 bougie eruit, tegen het blok houden)
- trek de benzineslang los om te kijken of er benzine komt als je de startmotor laat lopen
- als de startmotor niet wil lopen: als je geluk hebt komt dit omdat de stroomdraad die het relais aanstuurt corrosie heeft op het connectortje in de draad (-> opzoeken en schoonmaken). Als je pech hebt is de startmotor kaduuk, en dan moet je er hem eraf sleutelen (zie tips via de zoekfuntie) en ruilen (100 Euro). Kan natuurlijk ook zijn dat de accu kapot is, draaide de startmotor wel toen je met startkabels bezig was ? (Kan ook nog zijn dat de kabel niet goed aan de accu zit, alle contacten nalopen).
Als de elektrische onderdelen er al langer als een jaar inzitten zou ik ze trouwens meteen vernieuwen (verdelerkap, rotor, condensator, puntjes, bougies, bougiekabels) anders ben je wellicht snel toe aan je volgende topic.
Mijn eerste vermoeden is ook de startmotor; de delco lijkt redelijk, de accu werkt nog. de startmotor draaide niet met de startkabels. Maar hoe komt het dan dat hij bij het in gang trekken plotsklaps "ploft" en dat er overal rook uitkomt? Ik vreesde eerst dat de panne eerder mechanisch was. De bouigies kan ik helaas niet testen gezien ik de motor niet meer starten kan.
Alvast bedankt voor de reactie.
misschien is de plof een terugslag? Alle tot dan toe opgepompte benzine ploft en slaat terug in de carburateur.
Zorg voordat je verder gaat even of alles verder in orde is. Stel je kleppen, je puntjes en de ontsteking
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Hanz schreef:maar wat kan de reden zijn van de rook uit kleppendeksel en carter? Kan de olie al zo snel zo heet zijn dattie gaat roken??
De rook die ik zag was bijna zeker van verbrande benzine en geen oliedamp. Mijn zorg is vooral hoe die rook in het carter en het kleppendeksel verzeilt geraakte.
jbeekmann schreef:misschien is de plof een terugslag? Alle tot dan toe opgepompte benzine ploft en slaat terug in de carburateur.
Zorg voordat je verder gaat even of alles verder in orde is. Stel je kleppen, je puntjes en de ontsteking
Koen Geukens schreef:
..... Mijn zorg is vooral hoe die rook in het carter en het kleppendeksel verzeilt geraakte.
via de carterventilatie; slangetje van carburateur naar het kleppendeksel...
Ik ben niet echt goed op de hoogte, maar ik dacht dat er op geen enkele van die plaatsen verbrande gassen mochten zitten ???? Of ben heb ik het helemaal mis.
Ik heb net een vraagbaak besteld... maar hij is er (duidelijk) nog niet...
gewoonlijk komer er op die plekken ook geen gassen, maar als ie een knal geeft, dus een backfire, komen de gassen juist daar waar ze niet moeten komen...
R4F6GTX Automaat schreef:gewoonlijk komer er op die plekken ook geen gassen, maar als ie een knal geeft, dus een backfire, komen de gassen juist daar waar ze niet moeten komen...
Mmmmh ......nog maar een week een R4 en al nen backfire. Dat worden straffe verhalen aan den toog morgen.