Welke 5 bak past op de alpine motor, elke ts bak van een R5 of van een bepaald jaar.En wat moet ik aanpassen om op de zelfde manier te schaklen als de gewone 4 iets van de deksel over zetten van een gtl bak!!! gaarne wat info zou mij het wat duidekijker maken
Gr jan
Versnellingsbak
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Voor zover ik weet komt alleen de TS /TX bak tot 1984 in aanmerking. Men sleutele de deksel van de 5 bak eraf, en verwijdere de hefboom aan de binnenzijde.
Men neme nu een deksel van een 4 bak, verwijdere de hefboom, en plaatse de hefboom die net van het 5 bak deksel kwam.

Men kan nu de 4 bak deksel met nieuwe hefboom op de 5 bak plaatsen. Tip: neem de boutjes van de 4 bak, die zijn iets korter dan die van de vijfbak en passen goed.
Even kijken, dan heb je nog de as die naar buiten komt, de pignon as heet die geloof ik, die moet je er bij de 5 bak afhalen (dus eerst de deksel / koppelingshuis kant erafhalen, dan het asje los (iets met een spietje opgesloten door een hulsje, lange dunne punttang en kaboutervingers. En een as van een vierbak monteren, als je tenminste de koppeling van de 4 wilt monteren, wat wel aan te raden valt vanwege de hendel alsook de mindere inbouw-lengte, wat weer scheelt als je nog wat voorbalk wilt overhouden.
Nog over de voorbalk: in plaats van aanpassen van de voorbalk (wat ik heb gedaan) kun je ook afsteunen via de onderkant met een extra balkje, die schijnt in de Alpine zo te zitten, vraag de heer da Goof, die heeft er foto's van. En ik heb ook van anderen gehoord die het op die manier gedaan hebben.
Men neme nu een deksel van een 4 bak, verwijdere de hefboom, en plaatse de hefboom die net van het 5 bak deksel kwam.
Men kan nu de 4 bak deksel met nieuwe hefboom op de 5 bak plaatsen. Tip: neem de boutjes van de 4 bak, die zijn iets korter dan die van de vijfbak en passen goed.
Even kijken, dan heb je nog de as die naar buiten komt, de pignon as heet die geloof ik, die moet je er bij de 5 bak afhalen (dus eerst de deksel / koppelingshuis kant erafhalen, dan het asje los (iets met een spietje opgesloten door een hulsje, lange dunne punttang en kaboutervingers. En een as van een vierbak monteren, als je tenminste de koppeling van de 4 wilt monteren, wat wel aan te raden valt vanwege de hendel alsook de mindere inbouw-lengte, wat weer scheelt als je nog wat voorbalk wilt overhouden.
Nog over de voorbalk: in plaats van aanpassen van de voorbalk (wat ik heb gedaan) kun je ook afsteunen via de onderkant met een extra balkje, die schijnt in de Alpine zo te zitten, vraag de heer da Goof, die heeft er foto's van. En ik heb ook van anderen gehoord die het op die manier gedaan hebben.
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao