Koppeling vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Boenke
Berichten: 4
Lid geworden op: ma dec 20, 2004 1:38 pm
Locatie: Bornem (België)

Koppeling vervangen

Bericht: # 49996Bericht Boenke »

Het beste sleutelaars,

Even wat info nodig, ik zit met een kapotte koppeling, en probeer deze te vervangem. Ik ken niet echt veel van auto's, maar met wat hulp lukt het beetje bij beetje. Nu zit ik wel vast. Het betreft een R4 F6 uit 1985. Alles om de versnellingsbak te kunnen verwijderen is gebeurd (wielen er af, cardanassen eruit,...)m Nu zijn de bouten langs de voorzijde eruit, en de vier bouten dit op het einde van de bak zitten zijn er ook uit, dus nu moet ik de bak weg kunnen krijgen om aan de koppeling te kunnen, maar dit lukt me niet. Zitten er onderaan de bak nog bouten of zo? (ik zie er alleszinds geen zitten) en hoe gaat de bak eraf? recht achteruit, of moet ik hem draaien of zo, ik heb al liggen wringen maar krijg er geen beweging in. Iemand een iedee, en wat hulp info?

Groetjes uit België.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 49998Bericht Ron »

Het schijnt zo te zijn dat wanneer je de motorsteunen losmaakt, je de motor kan kantelen. Je bak moet er nu, met misschien nog wat dingen verwijderen, van onderen uit kunnen.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 50000Bericht Rodeo-6 »

Bij een F6

Moteurkap eraf.
Stuurhuis verwijderen.
Handig is de radiator weghalen
Versnellingsbak steun verwijderen, zit onder je radiator.
Km-teller kabel verwijderen
Koppelings kabel los halen.
Uitlaat loshalen is ook handig.
Bak ondersteunen met een pomp krikje
Grote moeren aan vliegwielhuis los halen
Kleine moeren van beschermplaat onder tussen moteur en bak niet vergeten.
Wat trekken en friemelen, soms voorzichtig met banden lichter/ grote schroeven draaier o.i.d. en krikje langzaam laten zakken.
Door het gewicht v.d. bak zakt de boel, motersteunen hoeven niet los.
Trekken en onderlangs weghalen iets opzij draaien vanwege versnellings pook, vandaar de radiator eventueel verwijderen.
Nieuwe platen goed uitrichten en niet verkeerd om monteren.
Drukplaat gelijkmatig vast zetten, kruislings en dan met momentsleutel vast zetten.

P.s en versnellingsbakolie aftappen

groeten uit nederland.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 50016Bericht jbeekmann »

Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Boenke
Berichten: 4
Lid geworden op: ma dec 20, 2004 1:38 pm
Locatie: Bornem (België)

Bericht: # 50172Bericht Boenke »

Ik heb tussen de versnellingsbak en het vliegwielhuis 4 bouten losgemaakt, en nu merk ik op, omdat ik er geen beweging in krijg, dat er vanuit het vliegwielhuis onderin ook nog 3 bouten zitten die in de versnellingsbak gaan. Maar hoe geraak ik daar in hemelsnaam aan, dan moet de motor er volledig uit denk ik, of toch niet? Ik geraak er toch niet uit wijs.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 50173Bericht jbeekmann »

Het is erg lastig te bepalen vanuit hier wat je nu wel en niet heb losgedraaid.
Voor de duidelijkheid: Het koppelingshuis moet van je motorblok af. Je versnellingsbak moet niet van het koppelingshuis af!
Als je netjes het randje koppelingshuis-blok volgt zou je alle bouten en moeren moeten tegenkomen. Degene bij de koppelingshevel vind ik altijd het lastigst, daar kom je moeilijk bij. Maar het kan zeker!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 50176Bericht Rodeo-6 »

Ga wel even voor je kijken.

En het koppelingshuis moet niet los !!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 50180Bericht Rodeo-6 »

Dan maar even een plaatje

Heb je de onderbouten wel losgehaald !!!!!!!!

Die in de zwarte plaat dus ??????? :-?


Afbeelding
Boenke
Berichten: 4
Lid geworden op: ma dec 20, 2004 1:38 pm
Locatie: Bornem (België)

Bericht: # 50185Bericht Boenke »

hey Bassie,

Die 4 bouten he, die je ziet zitten op het kopplingshuis nu, die zijn los, maar onderaan heb ik nu één bout gelost, zijnde diegene, wanneer je onder je koppelingshuis kijkt, daar was zo'n rond platicje, dat heb ik eraf gehaald, en daar zat een bout die naar de bak ging. Dat is de enige bout aan de onderkant die ik losmaakte. Maar ik kan door dit gat voelen dat er links en rechts van de bout die ik losschoefde ook nog bouten zitten, maar daar kan ik niet aan.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 50202Bericht jbeekmann »

Oké.... nog één keer: Je versnellingsbak moet samen met het koppelingshuis van je motorblok af! De bak moet dus niet los van het koppelingshuis!
Alle bouten en moeren die hiervoor los moeten zitten gewoon aan de buitenkant. Geen gepiel door gaten o.i.d. Goed kijken en je kan ze allemaal zien zitten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 50203Bericht jbeekmann »

Mocht je het na het lezen van dit en voorgaande topics niet snappen dan zou ik eerst hulp inschakelen voordat je dingen los gaat schroeven.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie