Koppeling vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Koppeling vervangen
Het beste sleutelaars,
Even wat info nodig, ik zit met een kapotte koppeling, en probeer deze te vervangem. Ik ken niet echt veel van auto's, maar met wat hulp lukt het beetje bij beetje. Nu zit ik wel vast. Het betreft een R4 F6 uit 1985. Alles om de versnellingsbak te kunnen verwijderen is gebeurd (wielen er af, cardanassen eruit,...)m Nu zijn de bouten langs de voorzijde eruit, en de vier bouten dit op het einde van de bak zitten zijn er ook uit, dus nu moet ik de bak weg kunnen krijgen om aan de koppeling te kunnen, maar dit lukt me niet. Zitten er onderaan de bak nog bouten of zo? (ik zie er alleszinds geen zitten) en hoe gaat de bak eraf? recht achteruit, of moet ik hem draaien of zo, ik heb al liggen wringen maar krijg er geen beweging in. Iemand een iedee, en wat hulp info?
Groetjes uit België.
Even wat info nodig, ik zit met een kapotte koppeling, en probeer deze te vervangem. Ik ken niet echt veel van auto's, maar met wat hulp lukt het beetje bij beetje. Nu zit ik wel vast. Het betreft een R4 F6 uit 1985. Alles om de versnellingsbak te kunnen verwijderen is gebeurd (wielen er af, cardanassen eruit,...)m Nu zijn de bouten langs de voorzijde eruit, en de vier bouten dit op het einde van de bak zitten zijn er ook uit, dus nu moet ik de bak weg kunnen krijgen om aan de koppeling te kunnen, maar dit lukt me niet. Zitten er onderaan de bak nog bouten of zo? (ik zie er alleszinds geen zitten) en hoe gaat de bak eraf? recht achteruit, of moet ik hem draaien of zo, ik heb al liggen wringen maar krijg er geen beweging in. Iemand een iedee, en wat hulp info?
Groetjes uit België.
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Bij een F6
Moteurkap eraf.
Stuurhuis verwijderen.
Handig is de radiator weghalen
Versnellingsbak steun verwijderen, zit onder je radiator.
Km-teller kabel verwijderen
Koppelings kabel los halen.
Uitlaat loshalen is ook handig.
Bak ondersteunen met een pomp krikje
Grote moeren aan vliegwielhuis los halen
Kleine moeren van beschermplaat onder tussen moteur en bak niet vergeten.
Wat trekken en friemelen, soms voorzichtig met banden lichter/ grote schroeven draaier o.i.d. en krikje langzaam laten zakken.
Door het gewicht v.d. bak zakt de boel, motersteunen hoeven niet los.
Trekken en onderlangs weghalen iets opzij draaien vanwege versnellings pook, vandaar de radiator eventueel verwijderen.
Nieuwe platen goed uitrichten en niet verkeerd om monteren.
Drukplaat gelijkmatig vast zetten, kruislings en dan met momentsleutel vast zetten.
P.s en versnellingsbakolie aftappen
groeten uit nederland.
Moteurkap eraf.
Stuurhuis verwijderen.
Handig is de radiator weghalen
Versnellingsbak steun verwijderen, zit onder je radiator.
Km-teller kabel verwijderen
Koppelings kabel los halen.
Uitlaat loshalen is ook handig.
Bak ondersteunen met een pomp krikje
Grote moeren aan vliegwielhuis los halen
Kleine moeren van beschermplaat onder tussen moteur en bak niet vergeten.
Wat trekken en friemelen, soms voorzichtig met banden lichter/ grote schroeven draaier o.i.d. en krikje langzaam laten zakken.
Door het gewicht v.d. bak zakt de boel, motersteunen hoeven niet los.
Trekken en onderlangs weghalen iets opzij draaien vanwege versnellings pook, vandaar de radiator eventueel verwijderen.
Nieuwe platen goed uitrichten en niet verkeerd om monteren.
Drukplaat gelijkmatig vast zetten, kruislings en dan met momentsleutel vast zetten.
P.s en versnellingsbakolie aftappen
groeten uit nederland.
Ik heb tussen de versnellingsbak en het vliegwielhuis 4 bouten losgemaakt, en nu merk ik op, omdat ik er geen beweging in krijg, dat er vanuit het vliegwielhuis onderin ook nog 3 bouten zitten die in de versnellingsbak gaan. Maar hoe geraak ik daar in hemelsnaam aan, dan moet de motor er volledig uit denk ik, of toch niet? Ik geraak er toch niet uit wijs.
Het is erg lastig te bepalen vanuit hier wat je nu wel en niet heb losgedraaid.
Voor de duidelijkheid: Het koppelingshuis moet van je motorblok af. Je versnellingsbak moet niet van het koppelingshuis af!
Als je netjes het randje koppelingshuis-blok volgt zou je alle bouten en moeren moeten tegenkomen. Degene bij de koppelingshevel vind ik altijd het lastigst, daar kom je moeilijk bij. Maar het kan zeker!
Voor de duidelijkheid: Het koppelingshuis moet van je motorblok af. Je versnellingsbak moet niet van het koppelingshuis af!
Als je netjes het randje koppelingshuis-blok volgt zou je alle bouten en moeren moeten tegenkomen. Degene bij de koppelingshevel vind ik altijd het lastigst, daar kom je moeilijk bij. Maar het kan zeker!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
hey Bassie,
Die 4 bouten he, die je ziet zitten op het kopplingshuis nu, die zijn los, maar onderaan heb ik nu één bout gelost, zijnde diegene, wanneer je onder je koppelingshuis kijkt, daar was zo'n rond platicje, dat heb ik eraf gehaald, en daar zat een bout die naar de bak ging. Dat is de enige bout aan de onderkant die ik losmaakte. Maar ik kan door dit gat voelen dat er links en rechts van de bout die ik losschoefde ook nog bouten zitten, maar daar kan ik niet aan.
Die 4 bouten he, die je ziet zitten op het kopplingshuis nu, die zijn los, maar onderaan heb ik nu één bout gelost, zijnde diegene, wanneer je onder je koppelingshuis kijkt, daar was zo'n rond platicje, dat heb ik eraf gehaald, en daar zat een bout die naar de bak ging. Dat is de enige bout aan de onderkant die ik losmaakte. Maar ik kan door dit gat voelen dat er links en rechts van de bout die ik losschoefde ook nog bouten zitten, maar daar kan ik niet aan.
Oké.... nog één keer: Je versnellingsbak moet samen met het koppelingshuis van je motorblok af! De bak moet dus niet los van het koppelingshuis!
Alle bouten en moeren die hiervoor los moeten zitten gewoon aan de buitenkant. Geen gepiel door gaten o.i.d. Goed kijken en je kan ze allemaal zien zitten.
Alle bouten en moeren die hiervoor los moeten zitten gewoon aan de buitenkant. Geen gepiel door gaten o.i.d. Goed kijken en je kan ze allemaal zien zitten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!