drukzijde motorblok
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
drukzijde motorblok
In de werkplaatshandboeken lees ik mbt tot slijtage van de cilinderbussen dat er een "drukzijde" is. Is dat de uit- of inlaatzijde van het motorblok?
Inderdaad een strikvraag! Ik zat eigenlijk met m'n hoofd bij het motorblok van m'n motorfiets, die heeft wel een in-uitlaat kant natuurlijk.
Laat ik het zo stellen: vliegwiel links van mij: is het dan de voor- of achterzijde van het blok? Ik wil het gewoon graag weten, ook omdat ik nu een blokje open heb liggen waar de cilinderbussen wel die slijtage hebben: het zogenaamde randje 5 mm onder de bovenkant van de bus.
Laat ik het zo stellen: vliegwiel links van mij: is het dan de voor- of achterzijde van het blok? Ik wil het gewoon graag weten, ook omdat ik nu een blokje open heb liggen waar de cilinderbussen wel die slijtage hebben: het zogenaamde randje 5 mm onder de bovenkant van de bus.
-
Dat is ook een strikvraag. Bij "normale" auto's heet het gewoonlijk dat de eerste cylinder (aan de voorkant dus) aan de kant zit waar de distributie zit, maar bij een R4 ligt de motor er achterstevoren in dus dat gaat nu niet op. Dit is een afspraak in de autowereld om aan te duiden waar de eerste cylinder zit omdat er zoveel motoren dwars geplaatst zijn.