kachel kaputt

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 47063Bericht Rodeo-6 »

jbeekmann schreef:Rodeo, ik denk dat je gewoon maar even stil moet zijn. Je had het fout, geef dat nou gewoon toe en ga geen uitvluchten bedenken.

1 : Als je motortje even draait wordt ie echt wel warm genoeg om je kachel te laten werken. Lees even terug en je weet dat ie bij Brecht echt helemaal niets doet.

2 : Dat van die lucht en dat ie zichzelf ontlucht is gedeeltelijk waar. In een normale situatie ontlucht ie zichzelf. Echter bij een warmdraaiende motor ontstaan de bellen vooral in de kop en dan kan de pomp niets meer pompen. Hierbij merkte ik ook op dat kleppen en zuigers te ver uit zetten. Uiteraard is er met uitzetten rekening gehouden in een motor, maar dat hoef ik hier denk ik niet verder uit te leggen.

3 : Over de choke: Dit is een klep in de luchtinlaat. Als je je choke uittrekt gaat die klep een stukje dicht. Dit zorgt ervoor dat de verhouding benzine-lucht veranderd. Minder lucht en dus verhoudingsgewijs meer benzine. Dit mengsel is makkelijker ontbrandbaar bij lage temperaturen. Je kan je voorstellen dat een lekker voorverwarmde cilinder het mengsel makkelijker doet ontbranden dan een ijskoude niet?

Goed.... voordat we hier ieder onderdeel van de Renault 4 gaan bespreken... Misschien is het handig dan hiervoor een apart topic te openen. Of voor ieder onderdeel één. Ligt overigens een beetje in de lijn van wat we al eerder geopperd hebben. Een hoe doe/kan ik...-topic.
rapportcijfer voor 1 = een 1, fout dus

Voor 2 = ook een 1, ook fout, er ontstaan geen luchtbellen bij een warme moteur, alleen als je koppakking stuk is of je kop gescheurt is.

Voor 3 = goed, 7 1/2
>> Doe mij maar een DAF <<
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 47064Bericht Rodeo-6 »

jbeekmann schreef:late reactie trouwens Rodeo, terwijl je toch al eerder op het forum was geweest aan andere posts te zien...
de ene heeft meer prioriteit dan de ander :lol: 8)
Willem de Zwijger

Bericht: # 47066Bericht Willem de Zwijger »

Rodeo-Six schreef:
Suzanne schreef:Thermostaat heeft een bi-metaal en een veer.
Als de temperatuur hhoog genoeg is opgelopen gaat het bi-metaal uitzetten.
Zo opent ie de thermostaat,als ie weer afkoelt sluit ie weer.
Maar kan toch ook niet meer openen als ie stuk is?Rodeo?
Ik ben niet zomaar Fan Van "SuperSuus"
Helemaal goed.
Je laatste regeltje klopt, maar j.b. weet hier vast wel een antwoord op.

Hmmm, dat van dat bi-metaaltje geloof ik niet zo. Ik heb heb hier een thermostaat voor me liggen, je ziet een stangetje uit een cilindertje komen, en dat stangetje moet tegen de veerkracht in de klep opendrukken. Zo'n cilindertje is naar mijn intuitie gevuld met een vloeistof / gas-evenwicht, als het warmer wordt verdampt er vloeistof waardoor de druk stijgt en het stangetje uitschuift. Zijn er mensen die dit ooit opengezaagd hebben en er een bimetaal in hebben aangetroffen ?

Mij lijkt de meest waarschijnlijke faalwijze: lekkage van het werkzame gas / vloeistof langs het stangetje, waardoor de klep niet meer open kan.
Maar misschien kun je ook aanslag op de zitting van de klep krijgen waardoor hij open blijft staan. Wie heeft ooit een kapotte thermostaat gehad en aan een onderzoekje onderworpen ? Jij rodeo ?
Supersuus

Bericht: # 47088Bericht Supersuus »

Een cilindertje met keerring of zo?
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 47099Bericht Rodeo-6 »

Willem de Zwijger schreef:
Rodeo-Six schreef:
Suzanne schreef:Thermostaat heeft een bi-metaal en een veer.
Als de temperatuur hhoog genoeg is opgelopen gaat het bi-metaal uitzetten.
Zo opent ie de thermostaat,als ie weer afkoelt sluit ie weer.
Maar kan toch ook niet meer openen als ie stuk is?Rodeo?
Ik ben niet zomaar Fan Van "SuperSuus"
Helemaal goed.
Je laatste regeltje klopt, maar j.b. weet hier vast wel een antwoord op.

Hmmm, dat van dat bi-metaaltje geloof ik niet zo. Ik heb heb hier een thermostaat voor me liggen, je ziet een stangetje uit een cilindertje komen, en dat stangetje moet tegen de veerkracht in de klep opendrukken. Zo'n cilindertje is naar mijn intuitie gevuld met een vloeistof / gas-evenwicht, als het warmer wordt verdampt er vloeistof waardoor de druk stijgt en het stangetje uitschuift. Zijn er mensen die dit ooit opengezaagd hebben en er een bimetaal in hebben aangetroffen ?

Mij lijkt de meest waarschijnlijke faalwijze: lekkage van het werkzame gas / vloeistof langs het stangetje, waardoor de klep niet meer open kan.
Maar misschien kun je ook aanslag op de zitting van de klep krijgen waardoor hij open blijft staan. Wie heeft ooit een kapotte thermostaat gehad en aan een onderzoekje onderworpen ? Jij rodeo ?
Rodeo heeft vast nog wel ergens een defecte liggen in de onderdelen afdeling "je weet maar nooit of je het nog een keer nodig hebt".
Aleen ligt in die afdeling nu niet echt alles op volgorde :-? ,
dus dat wordt wel even zoeken
Is inderdaad wel eens leuk om te ontleden, wordt vervolgt.

En er is mij vandaag, tijdens een r4 club praat middag ingefluisterd geworden, dat brecht een lam kachel kraantje zou hebben,
klopt dat brecht ?
Supersuus

Bericht: # 47101Bericht Supersuus »

Tjemig! 3 pagina's over een lam hendeltje?! :o :-?
Willem de Zwijger

Bericht: # 47105Bericht Willem de Zwijger »

Ik vermoed dat dat stangetje door een keerringtje beweegt.
Ja en 3 pagina's over een lam kraantje, dat is het levende bewijs voor de ongeloofelijke vitaliteit van het R4 Forum ! :)
Waar anders op het web kun je zo'n levendig Forum vinden ?
jbeekmann

Bericht: # 47112Bericht jbeekmann »

Rodeo-Six schreef:
jbeekmann schreef:Rodeo, ik denk dat je gewoon maar even stil moet zijn. Je had het fout, geef dat nou gewoon toe en ga geen uitvluchten bedenken.

1 : Als je motortje even draait wordt ie echt wel warm genoeg om je kachel te laten werken. Lees even terug en je weet dat ie bij Brecht echt helemaal niets doet.

2 : Dat van die lucht en dat ie zichzelf ontlucht is gedeeltelijk waar. In een normale situatie ontlucht ie zichzelf. Echter bij een warmdraaiende motor ontstaan de bellen vooral in de kop en dan kan de pomp niets meer pompen. Hierbij merkte ik ook op dat kleppen en zuigers te ver uit zetten. Uiteraard is er met uitzetten rekening gehouden in een motor, maar dat hoef ik hier denk ik niet verder uit te leggen.

3 : Over de choke: Dit is een klep in de luchtinlaat. Als je je choke uittrekt gaat die klep een stukje dicht. Dit zorgt ervoor dat de verhouding benzine-lucht veranderd. Minder lucht en dus verhoudingsgewijs meer benzine. Dit mengsel is makkelijker ontbrandbaar bij lage temperaturen. Je kan je voorstellen dat een lekker voorverwarmde cilinder het mengsel makkelijker doet ontbranden dan een ijskoude niet?

Goed.... voordat we hier ieder onderdeel van de Renault 4 gaan bespreken... Misschien is het handig dan hiervoor een apart topic te openen. Of voor ieder onderdeel één. Ligt overigens een beetje in de lijn van wat we al eerder geopperd hebben. Een hoe doe/kan ik...-topic.
rapportcijfer voor 1 = een 1, fout dus

Voor 2 = ook een 1, ook fout, er ontstaan geen luchtbellen bij een warme moteur, alleen als je koppakking stuk is of je kop gescheurt is.

Voor 3 = goed, 7 1/2
Aan de ene kant wordt ik een beetje moe van deze discussie, aan de andere kant is het ook eigenlijk wel leuk.

Leuk dat je het met me eens bent over de choke terwijl je het inbrengt met de volgende tekst:
"Zuiger en cylinderwanden e.d. zetten uit bij het warmer worden, daar is bij de ontwikkeling van een moteur al rekening mee gehouden. Sterker nog, het is een vereiste, daarom heb je bij een koude moteur een choke nodig.
Voor j.b. en trawanten >>>> Waarom is dat dan, die choke ???"
jaaja...? :-?

Even over 1: Als jouw motor een tijdje draait en jouw kachel wordt niet warm dan is er iets mis met jouw kachel Rodeo. Die van mij wordt netjes warm, zoals het hoort.

En over 2: Wat gebeurt er als het koelwater nauwelijks meer rondstroomt? Precies, motor wordt te heet. Hierdoor gaat het koelwater simpelweg koken. Bij het koken van vloeistof ontstaan er luchtbellen. Dat kan je leuk vinden..., dat kan je niet leuk vinden.., maar... tiszoooo!
En inderdaad kunnen er bij een lekke koppakking ook luchtbellen ontstaan, maar daar hadden we het nu niet over.

In het algemeen:
Voor een motor is het belangrijk de optimale bedrijfstemperatuur te bereiken. Deze kan niet te laag zijn, want dan zou de motorolie stroperig worden en daardoor meer weerstand veroorzaken, met als gevolg een hoog brandstofverbruik. Het benzine-lucht-mengsel zou zelfs aan de wanden van het inlaatkanaal kunnen condenseren, waardoor het nooit in de cilinder komt. Een te hoge temperatuur is ook weer niet goed, want ondanks toevoevingen zou het koelwater dus kunnen gaan koken en bovendien zou de smeerfilm op de wanden van de cilinders kunnen verbranden.

Over de thermostaat:
Eigenlijk doet een thermostaat niets anders dan de waterstroom de ene of de andere kant op sturen. Zolang de koelvloeistof koud is, is de thermostaat gesloten en wordt de vloeistof na de rondgang door de motor direct weer het motorblok ingestuurd. Het 'kleine' circuit wordt nu doorlopen. Een kleine hoeveelheid stroomt door de verwarming, zodat de inzittende zich kunnen opwarmen. Het herhaald doorlopen van dit kleine circuit doet de koelvloeistoftemperatuur snel oplopen tot de bedrijfstemperatuur van ongeveer 90 graden is bereikt. Dan opent de thermostaat: een expansie-element duwt de klep schotel omhoog, zodat een kleine hoeveelheid van het koelwater door de radiateur gaat stromen (het 'grote' circuit), waar het door de rijwind wordt gekoeld. Natuurlijk wordt de verwarming nog steeds netjes bediend. In de radiateur daalt de vloeistoftemperatuur met circa 20º C en daarmee wordt het weer te fris. De thermostaat sluit nu weer een klein stukje. Zo tast hij de juiste positie af, waarbij de menging van het kleine en grote circuit zorgt voor de ideale bedrijfstemperatuur, die ergens tussen de 85 en 95º C ligt. Constant is deze temperatuur nooit. Elke gaspedaalbeweging stuurt de warmtehuishouding in de war en de thermostaat moet maar zien hoe hij het weer in orde krijgt.

Volledig open is de thermostaat vanaf 95º C. Bij filerijden doet deze situatie zich voor. Er is immers geen rijwind die de radiateur - en dus de koelvloeistof - koelt. De elektrische ventilator moet dan kunstmatig wind opwekken. Anders sta je zó op de vluchtstrook met een radiateur die fluit als een fluitketel.

Hier komt het verschil tussen water en 'koelvloeistof' om de hoek kijken. Laatstgenoemde bevat onder meer middelen om het koelcircuit schoon te houden en kalkneerslag te voorkomen. Koelvloeistof kookt bovendien door die toevoegingen niet bij 100º C, maar bij een hogere temperatuur. Daarom liefst geen puur water in het koelsysteem, dus (dat trouwens door de in het koelcircuit heersende overdruk ook pas bij iets meer dan 100º C zal koken).

Het expansie-element is geen bi-metaal. De grap van bi-metaal is dat het twee soorten metalen zijn die elk een andere uitzettingscoëfficiënt hebben. Hierdoor zet het ene deel meet uit dan het andere en trekt het stukje metaal krom. In het geval van de thermostaat moet er gewoon iets langer worden, niet krom trekken. Dit kunnen diverse metalen zijn, liefst natuurlijk eentje met een grote uitzettingscoëfficiënt. Welk metaal dat is bij de R4thermostaat weet ik niet.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
jbeekmann

Bericht: # 47113Bericht jbeekmann »

Brecht heeft met het doorspoelen van het complete koelsysteem m.b.v. de tuinslang zijn kachelprobleem overigens weer opgelost. Kachelkraan doet het dus.
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 47119Bericht Le Car »

Nog even een kleine toevoeging over het verschil tussen water en koelvloeistof.
In kraanwater zitten zeer veel zouten en mineralen,deze komen bij koelvloeistof niet voor (Het zgn demi-water,komt van gedeminiraliseerd toch?).Hierdoor is er inwendig veel minder oxidatie mogelijk.

Door die extra toevoegigen in de koelvloeistof krijg je een andere oppervlaktespannig en dus een ander kookpunt.
Dat is wat ik nog weet uit de binas iig.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
otogazzi
Contacteer:

Bericht: # 47124Bericht otogazzi »

jbeekmann schreef: Over de thermostaat:
Eigenlijk doet een thermostaat niets anders dan de waterstroom de ene of de andere kant op sturen. Zolang de koelvloeistof koud is, is de thermostaat gesloten en wordt de vloeistof na de rondgang door de motor direct weer het motorblok ingestuurd. Het 'kleine' circuit wordt nu doorlopen. Een kleine hoeveelheid stroomt door de verwarming, zodat de inzittende zich kunnen opwarmen. Het herhaald doorlopen van dit kleine circuit doet de koelvloeistoftemperatuur snel oplopen tot de bedrijfstemperatuur van ongeveer 90 graden is bereikt. Dan opent de thermostaat: een expansie-element duwt de klep schotel omhoog, zodat een kleine hoeveelheid van het koelwater door de radiateur gaat stromen (het 'grote' circuit), waar het door de rijwind wordt gekoeld. Natuurlijk wordt de verwarming nog steeds netjes bediend. In de radiateur daalt de vloeistoftemperatuur met circa 20º C en daarmee wordt het weer te fris. De thermostaat sluit nu weer een klein stukje. Zo tast hij de juiste positie af, waarbij de menging van het kleine en grote circuit zorgt voor de ideale bedrijfstemperatuur, die ergens tussen de 85 en 95º C ligt. Constant is deze temperatuur nooit. Elke gaspedaalbeweging stuurt de warmtehuishouding in de war en de thermostaat moet maar zien hoe hij het weer in orde krijgt.
Dus als de verwarming het wel redelijk doet op de kleine stukjes (woonwerkverkeer binnen Alkmaar) en niet op de grotere stukken, zou ik voorzichtig kunnen concluderen dat er iets mis is met de thermosstaat?
IK snap het nl netaan wat er allemaal staat :o

Maaike
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 47125Bericht Rodeo-6 »

otogazzi schreef:
jbeekmann schreef: Over de thermostaat:
Dus als de verwarming het wel redelijk doet op de kleine stukjes (woonwerkverkeer binnen Alkmaar) en niet op de grotere stukken, zou ik voorzichtig kunnen concluderen dat er iets mis is met de thermosstaat?
IK snap het nl netaan wat er allemaal staat :o

Maaike
Ja
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 47127Bericht Rodeo-6 »

Nou, nou, jbeekman

Wat een uitgebreidt, zo bijna zeggen, uitmuntend verslag heeft u vandaag ingediend.

Nu wil je ook zeker weer een rapportcijfer ????

Een paar vraagjes nog :

Wat is er stuk, als de moteur draait, de auto stil staat,
de kachel goed is en de kachel toch niet warm wordt.
Wat is nog meer een nadeel van water i.p.v. koelvloeistof ?
Wat is de kooktemperatuur van moteurolie ?
Hoe kan het dat bij min 15 graden mijn moteurolie niet stroperig is ?
Waarvoor dient de stofzuigerslang op het luchtfilter ?
Waarom moet je een koelsysteem doorspoelen met de tuinslang,
en wat zit er dan in en kwam eruit ?

Had al een "leuk" klusje voor je bedacht op een sleuteldag,
maar het wordt nu toch wel wat anders :-?
jbeekmann

Bericht: # 47129Bericht jbeekmann »

Nou, daar gaan we weer:

1) Wat is er stuk, als de moteur draait, de auto stil staat,
de kachel goed is en de kachel toch niet warm wordt.
>> de kachelkraan of de waterpomp

2) Wat is nog meer een nadeel van water i.p.v. koelvloeistof ?
>> Dit heb ik al een keer beschreven, maar zal het nog een x vertellen:
anticorrosiemiddelen, antischuimmiddelen, antivries en smeermiddelen zijn toegevoegd aan gedemineraliseerd water. De voordelen hiervan kan je direct omzetten in de nadelen van water.

3) Wat is de kooktemperatuur van moteurolie ?
>> loopt volgens mij tegen de 300 graadjes Celcius aan.

4) Hoe kan het dat bij min 15 graden mijn moteurolie niet stroperig is ?
>> doordat je er waarschijnlijk een multigrade olie in hebt zitten. Deze oliën hebben zowel bij hoge als bij lage temperaturen de juiste viscositeit. Monograde oliën hebben deze eigenschap niet en zal je dus bij bepaalde temperaturen moeten vervangen door een variant met een lagere viscositeit. (Bijvoorbeeld SAE 40 vervangen door SAE30) (multigrade is te herkennen aan een aanduiding als: 20W40)

5) Waarvoor dient de stofzuigerslang op het luchtfilter ?
>> zodat je in de winter de door de carburateur aangezogen lucht kan voorverwarmen zodat het mengsel beter kan worden gevormd.

6) Waarom moet je een koelsysteem doorspoelen met de tuinslang,
en wat zit er dan in en kwam eruit ?
>> niks moet, het kan handig zijn. Er zit rotzooi in het systeem zoals: oxidatieresidu, neergeslagen additieven, kalk, eventueel roet en dichtmiddelen.

pfff... ik lijk wel een vraagbaak voor de onwetendheid van Rodeo, of hebben andere mensen hier ook wat aan?
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 47131Bericht Le Car »

Ja Jasper,

We hebben hier wel wat aan.
Het is iig wel lollig.

Goed,morgen ga ik een thermostaat doorzagen.
Ik heb een oude gevonden en ga een aantal open gewerkte foto's plaatsen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Plaats reactie