kachel kaputt

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jbeekmann

Bericht: # 46894Bericht jbeekmann »

Start maar eens je motor als ie nog koud is (thermostaat is dan nog dicht), draai nu je ontluchting open van de kachel terwijl je een beetje toeren maakt. Wat komt daar uit??? En waarom komt dat eruit?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Supersuus

Bericht: # 46959Bericht Supersuus »

Heb je hem al eens GOED ontlucht?
Hoef je niks te sleutelen... :wink:
-------------------------------------------------------
brecht
Contacteer:

Bericht: # 46992Bericht brecht »

ontluchten:

doppie van dat slangetje af halen en in de radiator bijvullen tot er geen bellen meer uitkomen toch?
jbeekmann

Bericht: # 46994Bericht jbeekmann »

't blijft hier trouwens stil zeg....
En we hadden nog wel zo'n mooie discussie...
Ontluchten: zorgen dat je radiator afgevuld is, expansievaatje stukje hoger dan radiateur plaatsen, motor starten en warm laten worden (thermostaat moet open) kachelkraan open, dopje van slangetje afdraaien, verhoogd stationair draaien, wachten op continue straaltje, dopje erop. Expansievaatje bijvullen tot max en klaar.
jbeekmann

Bericht: # 46996Bericht jbeekmann »

Ik zal voor de overige forumgebruikers hier nog even de vragen van Rodeo beantwoorden. Misschien schept dat voor hem en voor anderen wat duidelijkheid:

1: Waarom zit er een thermostaat in je koelsysteem ???
> zodat op het moment dat de motor word gestart, het koelwater nog niet door de radiateur stroomt, hierdoor is de motor sneller op bedrijfstemperatuur, wat beter is voor je motor.

2: Waar in het koelsysteem zit ie geplaatst ???
> in de aanvoerslang van de radiateur aan de waterpompkant (die extra slangklem daar houdt 'm vast)

3: Waar zitten je kachelslangen op aangesloten ???
> Op de waterpomp, parallel aan de radiateur

4: Waarom zitten ze daar juist aangesloten ???
> zodat je kachel lekker snel warm wordt en deze niet wordt gehinderd door een lage buitentemperatuur en het daarmee laat opengaan van de thermostaat

5: Wat is de functie van een radiator ???
> het koelen van het koelwater en daarmee het koelen van de motor.

6: Wat is de overeenkomst tussen een radiator en een kachel ???
> ze zijn hetzelfde (met uitzondering dat de kachelradiator iets kleiner is). Aleen de warmte die van de kachelradiator afkomt die wordt nuttig gebruikt en de warmte van de gewone radiator wordt gewoon de buitenlucht ingeblazen..
Willem de Zwijger

Bericht: # 47013Bericht Willem de Zwijger »

Ga ik me er ook eens tegenaan bemoeien, 't wordt zo'n tamme boel :wink:
Je was nog twee vragen van de heer Six vergeten Jasper, nl, of je het blunder topic kende (deze vraag slaan we over, want dit is het vakgebied Retorica) en de vraag, en vlgs Six de belangrijkste vraag: wat gebeurd er niet als je thermostaat stuk is.
Die laatste vraag zou ik persoonlijk willen beantwoorden met: als de thermostaat stuk is loopt er geen koelvloeistof naar de radiateur en terug, en er wordt geen warmte afgevoerd via de radiateur. De koelvloeistof kan alleen nog weg via de kachelradiator, als je kraantje daar open staat vloeit de koelvloeisof door de kachel, de bestuurder ontvangt warmte, de koelvloeistof staat deze warmte af. Of dit genoeg is om de motor voldoende te koelen is mij niet bekend maar lijkt onwaarschijnlijk. Dientengevolge stijgt de temperatuur van de motor, het rode lampje op het dashboard gaat branden, en op enig moment wordt de kooktemperatuur van de vloeistof bereikt. Er vormen zich bellen in de motor. Nu wordt het spannend: via de retourslang plant deze druk van de groeiende bellen zich voort tot in het expansievaatje, waar het platsic dopje op enig moment afknalt. Waarschijnlijk is er nu paniek in de tent want er komen stoomwolken onder de kap vandaan. De bestuurder besluit zijn voertuig te parkeren etc etc.
Maar het is me niet duidelijk wat Six hiermee wil zeggen, want ik heb het gevoel dat hij zou willen horen: als de thermostaat stuk is doet je verwarming het niet, want dat was het onderwerp van dit topic. Maar ik zou zeggen: als je thermostaat stuk is doet je kachel het waarschijnlijk iets beter omdat de pomp al zijn liefdvolle aandacht aan de kachel kan schenken.
Six, help ons blinden uit deze wolk van koelwaternevel :-? :)
brecht
Contacteer:

Bericht: # 47016Bericht brecht »

wat een poezie willem!
jbeekmann

Bericht: # 47019Bericht jbeekmann »

Super! Mag ik nog een kleine aanvulling doen?
Ik stap even in bij het punt waar de bellen ontstaan ten gevolge van de stijgende koelwatertemperatuur. Hierbij ontstaat namelijk nog een probleem dat het geheel nog iets doet versnellen. (lucht)bellen kan de waterpomp namelijk niet verpompen. Als gevolg hiervan stopt de koelwatercirculatie en wordt de kop in rap tempo te heet. Op het moment dat dit langer dan een minuutje aanhoudt zijn er delen in de kop die te ver uit gaan zetten. Zoals kleppen die te lang worden en zuigers die te groot worden voor hun cilinderbus. Gevolg: vastlopen... :(

Het niet kunnen pompen van bellen is hierom ook precies de reden waarom het koelwatersysteem goed ontlucht moet worden!
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 47040Bericht Rodeo-6 »

Lieve mede klussers :D

Ik ben ontroerd door zoveel toewijding en passie m.b.t. een niet werkende kachel van een onzer clubleden.

Maar, 1 klein dingetje zien jullie over het hoofd over het fenomeen "thermostaat"

Wat is n.l. de eigenschap van een stukkende thermostaat ?

Dat hij open blijft staan

En wat gebeurt er dan niet ???????

Tralalala :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
>> Doe mij maar een DAF <<
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 47041Bericht Rodeo-6 »

jbeekmann schreef:Super! Mag ik nog een kleine aanvulling doen?
Ik stap even in bij het punt waar de bellen ontstaan ten gevolge van de stijgende koelwatertemperatuur. Hierbij ontstaat namelijk nog een probleem dat het geheel nog iets doet versnellen. (lucht)bellen kan de waterpomp namelijk niet verpompen. Als gevolg hiervan stopt de koelwatercirculatie en wordt de kop in rap tempo te heet. Op het moment dat dit langer dan een minuutje aanhoudt zijn er delen in de kop die te ver uit gaan zetten. Zoals kleppen die te lang worden en zuigers die te groot worden voor hun cilinderbus. Gevolg: vastlopen... :(

Het niet kunnen pompen van bellen is hierom ook precies de reden waarom het koelwatersysteem goed ontlucht moet worden!
Nog even een toevoeging op deze kleine aanvulling.

Gelukkig is het zo, dat de waterpomp niet op het hoogste plekje zit en dat eventueele luchtbellen de gewoonte hebben om het hoogste plekje op te zoeken.
Geluk nr. 2 is dat de r4 een gesloten koelsysteem heeft, het voordeel van dit is, dat door de dientegevolge druk opbouw eventueele lucht bellen
er uit geperst worden.
De nederlandse vertaling van expansie-pot = tenslotte in deze zetting,

uitzet-pot.

Borrel borrel borrel, hoor je dan

Lucht bellen bij een warme/hete moteur komen voor, door een defecte koppakking.
De r4 moteur heeft hiervoor een veiligheid, hij slaat n.l. af, stopt er gewoon mee.
En dit is geen fabeltje
Zuiger en cylinderwanden e.d. zetten uit bij het warmer worden, daar is bij de ontwikkeling van een moteur al rekening mee gehouden.
Sterker nog, het is een vereiste, daarom heb je bij een koude moteur een choke nodig.

Voor j.b. en trawanten >>>> Waarom is dat dan, die choke ???
jbeekmann

Bericht: # 47050Bericht jbeekmann »

Rodeo, ik denk dat je gewoon maar even stil moet zijn. Je had het fout, geef dat nou gewoon toe en ga geen uitvluchten bedenken.
Als je motortje even draait wordt ie echt wel warm genoeg om je kachel te laten werken. Lees even terug en je weet dat ie bij Brecht echt helemaal niets doet.
Dat van die lucht en dat ie zichzelf ontlucht is gedeeltelijk waar. In een normale situatie ontlucht ie zichzelf. Echter bij een warmdraaiende motor ontstaan de bellen vooral in de kop en dan kan de pomp niets meer pompen. Hierbij merkte ik ook op dat kleppen en zuigers te ver uit zetten. Uiteraard is er met uitzetten rekening gehouden in een motor, maar dat hoef ik hier denk ik niet verder uit te leggen.

Over de choke: Dit is een klep in de luchtinlaat. Als je je choke uittrekt gaat die klep een stukje dicht. Dit zorgt ervoor dat de verhouding benzine-lucht veranderd. Minder lucht en dus verhoudingsgewijs meer benzine. Dit mengsel is makkelijker ontbrandbaar bij lage temperaturen. Je kan je voorstellen dat een lekker voorverwarmde cilinder het mengsel makkelijker doet ontbranden dan een ijskoude niet?

Goed.... voordat we hier ieder onderdeel van de Renault 4 gaan bespreken... Misschien is het handig dan hiervoor een apart topic te openen. Of voor ieder onderdeel één. Ligt overigens een beetje in de lijn van wat we al eerder geopperd hebben. Een hoe doe/kan ik...-topic.
jbeekmann

Bericht: # 47051Bericht jbeekmann »

late reactie trouwens Rodeo, terwijl je toch al eerder op het forum was geweest aan andere posts te zien...
Willem de Zwijger

Bericht: # 47053Bericht Willem de Zwijger »

Toch weer wat geleerd, een thermostaat die stuk is staat gewoon open. Wat is er dan stuk ? Er zit toch zoiets als een vloeistofje in die bij hogere temp gaat verdampen dus uitzetten ? Die uitzetting kan toch alleen maar het ding open duwen ? Als dat dat voeistofje lekt gaat de thermostaat toch niet meer open ?
En dan heb je nog een veer, die duwt hem dicht, stel veer = kapot dan blijft hij open staan, bedoel je dat ?
Supersuus

Bericht: # 47056Bericht Supersuus »

Thermostaat heeft een bi-metaal en een veer.
Als de temperatuur hhoog genoeg is opgelopen gaat het bi-metaal uitzetten.
Zo opent ie de thermostaat,als ie weer afkoelt sluit ie weer.
Maar kan toch ook niet meer openen als ie stuk is?Rodeo?
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 47062Bericht Rodeo-6 »

Suzanne schreef:Thermostaat heeft een bi-metaal en een veer.
Als de temperatuur hhoog genoeg is opgelopen gaat het bi-metaal uitzetten.
Zo opent ie de thermostaat,als ie weer afkoelt sluit ie weer.
Maar kan toch ook niet meer openen als ie stuk is?Rodeo?
Ik ben niet zomaar Fan Van "SuperSuus"
Helemaal goed.
Je laatste regeltje klopt, maar j.b. weet hier vast wel een antwoord op.

Ik denk dat meneer j. beekman het hele r4 handboek bladzijde voor bladzijde heeft gelezen, maar dat ie achterin is begonnen met lezen.
Of hij vind het leuk om brecht allerlei onnodige dingen te laten doen.

Vraag voor meneer J. Beekman:
"Hoe kan je controleren of een thermostaat nog werkt, als tie niet meer in de waterslang zit"
En
"Hoe kan je zien of je waterpomp pompt, als je r4 stil staat en de moteur loopt"

En meneer J. Beekman, ik zal in het vervolg als eerste Uw berichten beantwoorden, NJET dus :roll:
Plaats reactie