GEGIL

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

carioca

Bericht: # 46495Bericht carioca »

Heb net de koppelingskabel losgetrokken en gegil stopte. Van stond niet aan en de snaren staan perfect (voor zover ik er iets vanaf weet) Hij start perfect. Ik ben dus erg bang dat het aan de druklager, koppelingsplaten ligt. Heb ook nog de koppelingskabel losser gedraaid en weer dat gegil wanneer je de koppeling intrapt. Het "voelt" ook raar als je de koppeling indrukt. Kan je dan nog wel rijden? Mij lijkt het niet verstandig omdat ik dan zeker met oordoppen in de auto moet zitten....In ieder geval zou ik dan wel weten waaraan het ligt en weet ik hoeveel ik moet gaan sparen!
Willem de Zwijger

Bericht: # 46511Bericht Willem de Zwijger »

Lekkere hapjes...het forum wordt met de dag gezelliger :D
Ja, die gillerij klinkt toch wel erg naar een versleten druklager, dat had de mijne ook. Ik heb er vervolgens een compleet nieuwe koppeling ingezet, maar dat is in dit geval misschien niet nodig, hoewel je het sterk zou moeten overwegen als je van plan bent om nog jaren rijplezier te hebben met deze auto.
Een koppeling compleet kost iets van 100 Euro, het druklager weet ik niet meer, ik dacht iets van 10 Euro of zo. Maar dan het uit en inbouwen...misschien dat een garageman het in 8 uur kan, zelf zou ik er twee dagen voor rekenen, en dan praat je toch vlot over 40 - 50 Euro per uur, dus echt leuk is het niet. :cry:
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 46521Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik hoop dat die Zuid Hollandse tour nog een aantal weekjes op zich laat wachten want dan heb ik mijn R4 ook misschien af. Die gaat heel mooi worden...
(facelift)
Supersuus

Bericht: # 46530Bericht Supersuus »

Als je de dynamo-snaar een kwartslag kan draaien zit ie strak genoeg.
En hoe en waar trek jij je koppelingskabel uit?
-------------------------------------------------------
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 46541Bericht Rodeo-6 »

Hoi carioca

Het gegil is je koppelings-druklager.
Je kan er wel mee rijden, vervangen is verstandig.
>> Doe mij maar een DAF <<
carioca

Bericht: # 46549Bericht carioca »

De koppelingskabel trek ik uit ....ja hoe heet dat daar? Eerst trek im omhoog en dan kan ik m zo tussen het "vorkje" vandaan halen. Ben net blij dat ik weet waar die zit, moet ik het ook nog gaan uitleggen, weet niet alles te benoemen sorry. Er is vast iemand die dat beter kan!!
Ik zat er al een tijdje aan te denken om iets in Zuid Holland te organiseren, maar dan moet ik natuurlijk wel zelf mee kunnen rijden!!!! Ik weet niet hoeveel tijd je nog nodig hebt? R4F6GTX Automaat? Laten we er maar vanuit gaan dat je op mij zult moeten wachten!! Op je profile zag ik dat je kunstanaar bent, wat maak je zoal (behalve auto's)
In ieder geval bedankt allemaal voor jullie reactie!
brecht
Contacteer:

Bericht: # 46552Bericht brecht »

het gegil was toch ook als je je koppeling niet intrapte? dan lijkt het me raar dat het een druklager zou zijn. die piept/gilt naar mijn weten alleen als je je koppelinge gebruikt, oftwel je pedaal intrapt.

Maar ja als het echt stop als je de kabel los haalt zou het dat wel moeten zijn!
carioca

Bericht: # 46558Bericht carioca »

Ja dat was ook zo. Alleen gister kreeg ik het lumineuze idee om het eens even te proberen met en zonder kabel. Met kabel gegil, ook wanneer ik de koppeling niet intrapte, eigenlijk direct na het starten...en zonder kabel geen gegil, ja en je koppeling intrappen heeft dan weinig zin meer geloof ik. Gek he!? Maar nu moet ik ook zeggen dat ik niet meer zeker weet of ik niet met starten ook mijn koppeling indrukte. Vrouw he...ben ooit een keer tegen een andere auto aangeknald omdat ie nog in z'n versnelling stond en niet op de handrem (man) Standaard druk ik dus mijn koppeling in bij het starten. By the way is dat trouwens slecht???
brecht
Contacteer:

Bericht: # 46561Bericht brecht »

Ik start altijd met de koppeling ingedrukt. denk niet dat dat slecht is. Ik parkeer de auto overigens altijd in de 1ste of achteruit versnelling, da's in ieder geval beter.

wat ik wel doe is voor het spolicht in zijn vrij gaan staan. dat spaart je lager en evt platen en is ook fijner voor je knie (heb nogal een zwaar pedaal)
jbeekmann

Bericht: # 46599Bericht jbeekmann »

Hoi Annemiek! (en Rogier), niet huilen hoor, gaat allemaal goedkomen!
Zoals je het nu beschrijft kan het idd weinig anders meer zijn dan het druklager. Gek trouwens dat je dit geluid al eerder had, na het vervangen van de waterpomp niks heb gehoord en dat het nu weer begint. Of is het geluid niet hetzelfde?
Als je het druklager vervangt ook zeker koppelingsplaten vervangen. Die kan je in één setje krijgen en die platen zijn toch ooit een keer aan de beurt. Het is wel een aardig werkje om die te vervangen, maar zeker niet onoverkomelijk hoor. Twee manieren: 1: motor eruit (takeltje is daarbij handig) 2: motor laten zakken. Voor die tweede is het fijn je auto heel ver omhoog te zetten. Voor beide methodes moet er aardig wat los, voor de tweede iets minder. Daarentegen heb je bij de tweede meer moeite met het bereiken van bepaalde boutjes en is de bak moeilijker weer te monteren. Trek er maar een weekendje voor uit, da's gezelliger dan in het donker klussen (dat wordt het tegenwoordig helaas weer vroeg...) Koffie en koek tussendoor is helaas ook noodzakelijk :)
Na de 29e ben ik afgestudeerd. Plan maar een weekendje dan kijken we wel waar en hoe we dat doen en met wie oke?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
carioca

Bericht: # 46651Bericht carioca »

Alles goed met je, heb je alles nog op tijd in kunnen leveren? We hebben nog iemand gevonden die het eventueel ook zou willen doen, maar dan met uurloon. Ik zou het heel gezellig en leuk vinden als jij het samen met ons wil doen, maar ik kan me ook voorstellen dat je er geen zin in hebt?!?Conclusie is als jij het wilt doen ben ik echt superblij, want dan leer ik zelf ook meteen heel veel en zal ik zorgen dat het je aan nix ontbreekt! Wij kunnen in principe elk weekend en we verzetten ons schema naar het jouwe. Hoop je snel te zien en te horen, want we hebben natuurlijk nog een verassing voor je!!! Die kan je de 29e wel goed gebruiken! hahaha

Groetjes van ons
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 46654Bericht Rodeo-6 »

carioca schreef:Alles goed met je,

want we hebben natuurlijk nog een verassing voor je!!! Die kan je de 29e wel goed gebruiken! hahaha

Groetjes van ons
Zal wel een vraagbaak zijn :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Moteur eruit halen om platen te wisselen, jonge, jonge, jonge

Kon het niet laten, ben je nu boos ? j.b. 8)
ms.dageraad

Bericht: # 46678Bericht ms.dageraad »

Ik ben niet zo goed als die ander' knutselaars, maar als die auto niet gilt met de koppelingskabel los, dan zou ik eerst n stukkie gaan rijdn met n lossr afgestelde koppelingskabl. Als hij dan niet trekt en gaat stinkn, ja dan moet de bak los om de koppeling te vervangn, maar anders zou ik mooi doorrijdn met n losser' kabl.
oant sjen,
PEET
carioca

Bericht: # 46700Bericht carioca »

Ik weet het niet helemaal zeker, maar is het niet lastig rijden zonder koppelingskabel?? Hoe zou ik dan in godsnaam moeten schakelen???? Bovendien hebben we alle standen al geprobeerd (van de kabel ja) en hij gilt met alle standen, zowel los als vast.
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 46722Bericht Rodeo-6 »

carioca schreef:Ik weet het niet helemaal zeker, maar is het niet lastig rijden zonder koppelingskabel?? Hoe zou ik dan in godsnaam moeten schakelen???? Bovendien hebben we alle standen al geprobeerd (van de kabel ja) en hij gilt met alle standen, zowel los als vast.
Het kan in nood gevallen wel, bij stoplicht in z'n 1 starten en weg, schakelen met je gaspedaal, toeren varieren, en schakelpook tegen de versnelling aan duwen, floept er dan vanzelf in.

wordt dus binnenkort een wissel dag met "lekkere hapjes",
dat wordt dus weer smikkelen en smullen

en vieze handen
Plaats reactie