balk fraude
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
balk fraude
Laatst moest ik mijn band linksvoor vervangen. Ik krikken, op een gegeven moment ontdek ik dat de krik wel omhoog gaat, maar de auto niet... schrik! De balk linksvoor deukt in.
Wat blijkt? Het vertical schotje in de balk linksvoor, en ook rechtsvoor ontdek ik, blijkt helemaal krokant te zijn. Het was mij nooit opgevallen omdat een van de vorige eigenaars ipv wat aan de roest te doen, er een plaatje staal ervoor gekit heeft. Gekit! Kun je het voorstellen? Achter kit + plaatje is het lekker doorgeroest...
Ik heb me zitten bedenken, waarom zou iemand een plaatje op de balk willen kitten? De enige reden die ik kan denken is: ervoor zorgen dat nieuwe koper. c.q. apk-boer niet door heeft in wat voor staat de balk verkeerd. En dat lijkt toch verdacht op fraude, of niet?
Wat blijkt? Het vertical schotje in de balk linksvoor, en ook rechtsvoor ontdek ik, blijkt helemaal krokant te zijn. Het was mij nooit opgevallen omdat een van de vorige eigenaars ipv wat aan de roest te doen, er een plaatje staal ervoor gekit heeft. Gekit! Kun je het voorstellen? Achter kit + plaatje is het lekker doorgeroest...
Ik heb me zitten bedenken, waarom zou iemand een plaatje op de balk willen kitten? De enige reden die ik kan denken is: ervoor zorgen dat nieuwe koper. c.q. apk-boer niet door heeft in wat voor staat de balk verkeerd. En dat lijkt toch verdacht op fraude, of niet?
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: do mar 04, 2004 2:00 am
- Locatie: Leuven, Vlaams-Brabant
- Contacteer:
misschien misschien
misschien was het uit een goed hart, maar verstandig is het niet...
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: do mar 04, 2004 2:00 am
- Locatie: Leuven, Vlaams-Brabant
- Contacteer:
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
- Locatie: Harderwijk
12 jaar geleden kocht Leo een rode 4, met gave bodem. Dachten we, tot het winter werd en het pekel de geverfde, getectyleerde plamuurlaag in no time wegvrat Zo kunstig gemaakt dat Leo het ondanks hamer en onder de auto liggend niet ontdekte veel leergeld betaald, de auto kon naar 6 maanden door naar de sloop Dat was geen onkunde, maar puur bedrog. Zulke lui heb je helaas ook
___________________________________
Kan me ook nog zo'n aankoop herinneren. Leuke donkergroene uit 1969, paar nieuwe spatbordjes erop, een keertje wat verse lak en klaar. Dacht ik... Totdat Wim & Jaap ermee aan de slag gingen, om 'm even 'tussen de bedrijven door' APK-waardig te maken. De nieuwe banden zaten er al omheen, toen de bodem aan de beurt was. Die had ik zelf goed bekeken, en dan vooral waar de achteras aan het chassis hangt, want daar kan het metaal weelderig roesten. Het zag er allemaal prachtig uit, en die roestsnippers in de bodemplaat konden wel met een paar plaatjes gerepareerd worden. De motor liep inmiddels ook weer puik! Wat een leuk autootje zou het worden.
Tja, die bodem... Bleek dat zomaar een stukje vloerplaat met een tangetje losgetrokken kon worden. En nog een stukje, en nog eentje, en... Uiteindelijk bleek zowat de complete vloer te bestaan uit dergelijke stukjes plaat, die keurig netjes aan elkaar gekit waren. Legpuzzel!!! Nooit gezien bij inspectie, want zoiets verwacht je niet... En het zag er allemaal ook wel érg strak uit. Voorin bestond de bodem uit een soort van dubbele kuip, die ik pas ontdekte nadat Wim & Jaap me erop wezen. En dan nog met moeite... Helaas: dit Viertje was alleen nog te redden met een ander chassis. Maar voor een dergelijke operatie was 'ie in mijn opinie (en die van m'n bank) toch te slecht.
De persoon die de auto voor best een aardig bedrag (tweeduizend gulden) aan mij verkocht had, had de auto bij een Renault-dealer vandaan, waar het Viertje ook al een paar jaar stilstond. Waarschijnlijk had nooit iemand gezien dat die bodem zó slecht was! Want waarom zou een dealer zolang een wrak bewaren???
Ik had de mazzel dat de verkoper - wel na enig aandringen - bereid was mij het complete aanschafbedrag terug te geven. Gelukkig maar, want ik ken een paar mensen die van dezelfde persoon nog altijd een bedragje terugkrijgen... Maar dat terzijde. Sindsdien ben ik wel op m'n hoede, ware het niet dat je je (ook ik!!!) altijd kunt vergissen. Zowel in een auto als in de verkopende partij..........
Beware!
Tja, die bodem... Bleek dat zomaar een stukje vloerplaat met een tangetje losgetrokken kon worden. En nog een stukje, en nog eentje, en... Uiteindelijk bleek zowat de complete vloer te bestaan uit dergelijke stukjes plaat, die keurig netjes aan elkaar gekit waren. Legpuzzel!!! Nooit gezien bij inspectie, want zoiets verwacht je niet... En het zag er allemaal ook wel érg strak uit. Voorin bestond de bodem uit een soort van dubbele kuip, die ik pas ontdekte nadat Wim & Jaap me erop wezen. En dan nog met moeite... Helaas: dit Viertje was alleen nog te redden met een ander chassis. Maar voor een dergelijke operatie was 'ie in mijn opinie (en die van m'n bank) toch te slecht.
De persoon die de auto voor best een aardig bedrag (tweeduizend gulden) aan mij verkocht had, had de auto bij een Renault-dealer vandaan, waar het Viertje ook al een paar jaar stilstond. Waarschijnlijk had nooit iemand gezien dat die bodem zó slecht was! Want waarom zou een dealer zolang een wrak bewaren???
Ik had de mazzel dat de verkoper - wel na enig aandringen - bereid was mij het complete aanschafbedrag terug te geven. Gelukkig maar, want ik ken een paar mensen die van dezelfde persoon nog altijd een bedragje terugkrijgen... Maar dat terzijde. Sindsdien ben ik wel op m'n hoede, ware het niet dat je je (ook ik!!!) altijd kunt vergissen. Zowel in een auto als in de verkopende partij..........
Beware!
4 + 5 =