956cc->1108cc Help!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Terschelling

956cc->1108cc Help!

Bericht: # 44048Bericht Terschelling »

Mijn 956cc-er gaat eruit en een 1108cc-er neemt zijn plaats in.
Tenminste, dat is de bedoeling.
Ik heb al veel aan mijn autootje gedaan, maar dìt nog nooit. Alhoewel mijn vrienden tegen me zeggen: "hoe moeilijk kan het zijn?", zou ik graag in contact komen met iemand die dit vaker heeft gedaan.
Dan wel, iemand die mij daarbij zou willen helpen. Er zijn vàst enkele speciale listen om de motortjes zo handig mogelijk te verwisselen.

Ik heb al wel gezien dat ik de GTL-er gewoon op de zelfde fundering kan laten zakken. (TL956 is zelfde blok, iets kleinere boring dus niet het ouwe TL-blok verhaal met het verhogen van de motorsteunen.)

Het blok gaat er overigens niet uit omdat het slecht is (114000), ik vind een 1108 gewoon mooier draaien, bovendien zit er een versnellingsbak aan met iets langere versnellingen (bij motor 688 CIE D7 12 dan) en een iets hoger koppel. Iedere keer weer voel ik me een soort van Schumacher als ik snel bij het stoplicht weg moet met die korte versnellingkjes.

Met vriendelijke groet,

Folkert Leenstra (ZWOLLE)
jbeekmann

Bericht: # 44056Bericht jbeekmann »

je kan even een search doen op het forum, er zijn al meer vragen en antwoorden gepost.
Om je verder een tip te geven:
zet de remmen ook van een GTL over. (trommels met handrem achter en schijven voor)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
-Trelleur-

Bericht: # 44059Bericht -Trelleur- »

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de winst bij zo'n ombouw erg groot is en dus ook niet dat dat vaker gedaan wordt. Met een 1108-motor wordt je 4 ook niet bepaald een Ferrari natuurlijk.
Dus denk je dat het echt de moeite waard is? Ik ben zelf wel tevreden met die 956 cc.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 44061Bericht Le Car »

Ik kan het mis hebben,maar de 688-12 1108cc motor heeft 34 din pk en de C1c 956 uit de r4 (1986 tm 1990) heeft er 41 paarden inzitten.

Ik zou hooguit iets met de bak en overbrengingen doen als het je stoort,maar van deze motortransformatie wordt ie denk ik niet sneller
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 44062Bericht Le Car »

PS,

heb zelf een ook een 956cc motor in mijn r5 en daar loopt hij 150 op de teller mee.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-Trelleur-

Bericht: # 44065Bericht -Trelleur- »

Aha, dat zal die 41 pk -motor zijn. In de 4 TL levert hij gewoon 34 pk hoor. Het zou ook vreemd zijn (maar wel leuk!) als je met een TL alle GTLletjes voorbij zou kunnen scheuren.

Op zoek naar een 956 cc motor uit een R5 dan maar, Terschelling?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Moaske
Contacteer:

Bericht: # 44082Bericht Moaske »

Trelleur schreef:Op zoek naar een 956 cc motor uit een R5 dan maar, Terschelling?
Eerder naar een bak van een GTL lijkt me... probleem ook opgelost :)
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Terschelling

Bericht: # 44092Bericht Terschelling »

De pest is dat ik op het ogenblik het liefst in mijn aftandse rode GTL rondscheur dan in die kraakgave maar o zo zenuwachtige TL.
Betaal je daar een hoop geld voor, zit je nog in je oude wagen....
Ik moet dat gewoon niet die TL motor. En inderdaad een Ferrari zal het nooit worden. Maar ik kan dan in ieder geval rustiger schakelen met dat hogere koppel en langere versnellings (zonder steeds de as van mijn sjek op mijn broek te morsen met die korte TL bak en dat wilde geschakel.)
Laatst gewijzigd door Terschelling op vr sep 10, 2004 3:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan

Tl motor

Bericht: # 44094Bericht Jan »

Wat wil je voor die TL motor hebben plus versnellingsbak.

Gr jan
Terschelling

Bericht: # 44121Bericht Terschelling »

Het blok is er nog niet uit Jan! Morgen haal ik mijn andere blok op en ik stem de prijs een beetje af op wat ik daarvoor ga betalen. Meer dan één bankje zal het niet worden.
Als je het blok er zelf uithaalt en het andere erin zet mag je het blok voor nop hebben ;-)
Jan

Motor en bak,

Bericht: # 44172Bericht Jan »

Nee, inbouwen en uit bouwen zohandig ben ik nu ook niet. En 100 euro voor een motor en bak is iets te veel van het goede.

Gr Jan
Terschelling

Bericht: # 44217Bericht Terschelling »

Vandaag het blok samen met de vriendelijke meneer (Lex bedankt) van wie ik het heb gekocht achterin de R4 gezet om mee het te nemen.
Niet te lichten dat ding! Ik moet het overigens wel eerst even schoonmaken.
Iemand anders nog geinteresseerd in de grote wisseltruuk? (Hoeft ook niet à la minute.) Ik heb er ook nog een splinternieuwe onsteking bij. In Frankrijk bij een garage gehaald:
(R268-C52 Ducellier), in Nederland niet verkrijgbaar. Speciaal voor de 956cc motor.
Trouwens, ik heb voor het wisselen natuurlijk best wat over.
Ik zie wel. Voor wat betreft dat die honderd pleuro voor dat blok met bak; de helft is ook geld. (Als ie eruit is vanzelf.)

MVG
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 44289Bericht Rodeo-6 »

Terschelling schreef:Iemand anders nog geinteresseerd in de grote wisseltruuk?

MVG
Jawel
>> Doe mij maar een DAF <<
Terschelling

Bericht: # 44373Bericht Terschelling »

Wie mij bij wil staan mag ook mailen naar f.leenstra@RIJV.nl want ik zie dat het bericht van Rodeo veranderd is. Maar of ie dat zelf gedaan heeft?
Ik mag aannemen dat dat: "Heeee wat ben jij een leukerd" niet op mij slaat maar op degene die dat gedaan heeft?
Ik voel me natuurlijk wel gevleid ;-).

Ik heb zelf overigens al een zo'n mooi dingetje gehaald om de fusees los te wippen. Altijd weer leuk dat speciale gereedschap.

Heeft iemand trouwens de startmotor en de brand-
stofpomp van de 956cc wel eens op een 1108 gezet? Dat het niet weer net even anders is. Anders moet ik weer gaan passen en dan moet het spruitstuk weer van de TL af om de demarreurrr er daarvoor af te slopen.

En: trek je die aandrijfassen nou echt zo makkelijk uitelkaar als je ze uit de versnellingsbak trekt? Ik lees daar allemaal horrorverhalen van in het boekje van Elsevier en Haynes.

Trouwens ik moet de GTL motor nog wel even nakijken. Dus ik begin er de eerste paar weken nog niet aan.

Vrijdag eerst de Gtl maar eens laten bakken en braden. En zaterdag voor mijn zus een nieuw dashboard halen.

Groetjes
Jan

aandrijfas startmotor

Bericht: # 44375Bericht Jan »

Aandrijfas uit elkaar trekken soms wel ja mee is het ook gelukt een nieuwe stuk te trekken.Leuke is een van een gewone R5 past ook. start motor is het zelfde van een 950 of 1108 maakt niet uit.Benzinepomp verschil weet ik niet effe kijken of je verschil ziet.
Gr Jan
Plaats reactie