Knallen en ploffen, deel2
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Kan het bericht je niet meer vinden, dus maar even zo.
"Teunis" had er ook last van en het werd steeds meer een hele trage diesel.
Alles vervangen v.d. ontsteking, niks hielp.
1 dingetje vergeten omdat dat bijna nooit stuk gaat.
Het Condensatortje, en het knallen en ploffen is weer over.
"Teunis" had er ook last van en het werd steeds meer een hele trage diesel.
Alles vervangen v.d. ontsteking, niks hielp.
1 dingetje vergeten omdat dat bijna nooit stuk gaat.
Het Condensatortje, en het knallen en ploffen is weer over.
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Welk condesatortje ?? 

Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...

- Hanz
- Berichten: 3216
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
De condensator zorgt er, samen met de bobine, voor dat er een stroomstoot naar de verdeler gaat (en de verdeler verdeelt die dan weer over de bougies). De condensator bestaat uit twee geleidende plaatjes, met daartussen een isolator. Aan de ene plaat wordt spanning opgebouwd, en als die hoog genoeg is, slaat de stroom over naar de andere plaat en loopt als pulsje naar de verdeler. Als de condensator kapot is, lekt er stroom door de isolator heen en wordt de spanning niet hoog genoeg meer met als gevolg slecht of niet vonken.Op 2004-09-06 10:52, schreef RELFMELF:
wat doet een condensatortje?(Ik heb ook opeens plofjes, na dat de garage startmotor heeft vernieuwd)
Ik denk trouwens niet dat een nieuwe startmotor van invloed is op de werking van de condensator.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Niet om te bet-weteren, maar ik dacht dat de het te maken had met het wegdempen van hoge spanningspieken op je puntjes.
Als de puntjes open gaan stopt de stroom door de lage-spanningskant van de bobine (waardoor aan de hogespanningskant een enorme spanningspiek optreedt die via de verdelerkap naar de juiste bougies wordt geleid met als resultaat een vonk).
Als je de stroom probeert te veranderen van een spoel (inductief element) zal die reageren met een piekspanning, dat is wat de bobine aan de 12V kant gaat doen. Gevolg: vonken over de puntjes (lekstroom in het 12 V circuit van de bobine) waardoor de hogespanningskant niet zo'n mooie gewenste hogespanningspiek kan opbouwen, en je een mindere vonk krijgt. De condensator vangt die piek mooi op zoals een meertje een plotseling opkomende rivier.
Nog elektroneuten in de zaal om dit verhaal te corrigeren dan wel aan te vullen ?
Als de puntjes open gaan stopt de stroom door de lage-spanningskant van de bobine (waardoor aan de hogespanningskant een enorme spanningspiek optreedt die via de verdelerkap naar de juiste bougies wordt geleid met als resultaat een vonk).
Als je de stroom probeert te veranderen van een spoel (inductief element) zal die reageren met een piekspanning, dat is wat de bobine aan de 12V kant gaat doen. Gevolg: vonken over de puntjes (lekstroom in het 12 V circuit van de bobine) waardoor de hogespanningskant niet zo'n mooie gewenste hogespanningspiek kan opbouwen, en je een mindere vonk krijgt. De condensator vangt die piek mooi op zoals een meertje een plotseling opkomende rivier.
Nog elektroneuten in de zaal om dit verhaal te corrigeren dan wel aan te vullen ?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Krijg nou wat, een heel nieuwe scherm met kleuren en kleine lachebekjes. Hebben we een midlife upgrade gehad ? Ik vond die oude wel iets rustigeer.
Anyway, ik heb het even opgezocht in de Prisma Techniek in woord en beeld, en mijn verhaal klopte helemaal. Wat er nog als kleinigheidje bijkan is dat de condensator zich vlak na het opladen meteen weer ontlaadt in de primaire wikkeling, wat de piek in de secundaire wikkeling versterkt, dus nog betere vonk..
Anyway, ik heb het even opgezocht in de Prisma Techniek in woord en beeld, en mijn verhaal klopte helemaal. Wat er nog als kleinigheidje bijkan is dat de condensator zich vlak na het opladen meteen weer ontlaadt in de primaire wikkeling, wat de piek in de secundaire wikkeling versterkt, dus nog betere vonk..
En wat is nu in samehang met dat condensatortje precies hetgeen wat dat zachtjes ploffen bij gas los veroorzaakt ? 

Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...

Het condensatortje:
Is een capacitief element wat in samenwerking met de bobine (welke een inductief element is) een resonantiekring vormt zodra de kontaktpunten openen.
Zodra de punten openen wordt de condensator opgeladen met de opgebouwde energie uit de bobine. Er ontstaat eigenlijk een gedempte trilling want als de condensator vol is onlaadt die zich weer over de primaire spoel van de bobine. Dit gaat uiteraard zeer snel.
Door het opgewekte wisellende veld gaat de bobine als een tranformator werken. Aan de hoogspanningskant van de bobine (spoel met heel veel wikkelingen) wordt dan de benodigde spanning bereikt die de bougies doet vonken.
Zonder of met een lekkende condensator heb je zwak vonkende bougies en bovendien probeert de energie uit de bobine zich over de kontaktpunten weg te werken waardoor de kontakt punten in gaan branden. Ingebrande kontaktpunten geleiden slecht waardoor de bobine stroom aan de 12Volt kant lager en onregelmatig wordt en daardoor minder energie opbouwt tijden punten dicht periode.
Kortom slechtere ontsteking, slechtere/onvolledige/tragere verbranding van je mengsel in de compressieslag: resultaat ploffen als een soort na verbranding in je uitlaat.
Dat is wat ik van dit elektrische circuit weet. Komt dus in grote lijnen overeen met de uitleg van Willem de Z. Zie mijn verhaal maar als een aanvulling voor degenen die geinteresseerd zijn in de theorie
.
Ik heb een elektro/elekronica achtergrond, vandaar.
Voor de praktische uitleg moet je bij Rodeo 6 zijn
.
Groetjes,
Peter
Is een capacitief element wat in samenwerking met de bobine (welke een inductief element is) een resonantiekring vormt zodra de kontaktpunten openen.
Zodra de punten openen wordt de condensator opgeladen met de opgebouwde energie uit de bobine. Er ontstaat eigenlijk een gedempte trilling want als de condensator vol is onlaadt die zich weer over de primaire spoel van de bobine. Dit gaat uiteraard zeer snel.
Door het opgewekte wisellende veld gaat de bobine als een tranformator werken. Aan de hoogspanningskant van de bobine (spoel met heel veel wikkelingen) wordt dan de benodigde spanning bereikt die de bougies doet vonken.
Zonder of met een lekkende condensator heb je zwak vonkende bougies en bovendien probeert de energie uit de bobine zich over de kontaktpunten weg te werken waardoor de kontakt punten in gaan branden. Ingebrande kontaktpunten geleiden slecht waardoor de bobine stroom aan de 12Volt kant lager en onregelmatig wordt en daardoor minder energie opbouwt tijden punten dicht periode.
Kortom slechtere ontsteking, slechtere/onvolledige/tragere verbranding van je mengsel in de compressieslag: resultaat ploffen als een soort na verbranding in je uitlaat.
Dat is wat ik van dit elektrische circuit weet. Komt dus in grote lijnen overeen met de uitleg van Willem de Z. Zie mijn verhaal maar als een aanvulling voor degenen die geinteresseerd zijn in de theorie

Ik heb een elektro/elekronica achtergrond, vandaar.
Voor de praktische uitleg moet je bij Rodeo 6 zijn

Groetjes,
Peter
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Willem,
Als de vonk eenmaal overspringt heb je een soort vlamboogje net als met elektrisch lassen, de energie vloeit dan in een keer weg.
Tijdens atmosferische omstandigheden ioniseert de lucht en is de weerstand van de vlamboog heel laag dat zal dus ongeveer hetzelfde zijn in de verbrandingskamer van de cilinder tijdens de compressieslag. De opgebouwde energie vloeit dus in een keer weg.
Groetjes,
Peter
Als de vonk eenmaal overspringt heb je een soort vlamboogje net als met elektrisch lassen, de energie vloeit dan in een keer weg.
Tijdens atmosferische omstandigheden ioniseert de lucht en is de weerstand van de vlamboog heel laag dat zal dus ongeveer hetzelfde zijn in de verbrandingskamer van de cilinder tijdens de compressieslag. De opgebouwde energie vloeit dus in een keer weg.
Groetjes,
Peter
Euh...eh...ik ga wel een paar euro stukslaan voor zo'n condensatortje, om het maar uit te sluiten. Want snappen doe ik het allang nie meer... 

Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
