2 vakmannen, geen oordeel

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 42313Bericht ms.dageraad »

Mijn f6 en r16 hebben vrijwel hetzelfde probleem met het koelsysteem. Rodeo-six zei dat het een lekke kop was, maar zelf twijfelde ik. Ik heb per slot in mijn r4 carriere al 4 of 5 lekke koppen meegemaakt. Een dag later melde peter dat het misschien toch geen lekke kop was. gezien zijn ervaringen met 'Freek'. Dat vond ik wel heel erg attent trouwens. Zie je wel dacht ik, dus ging ik toch maar voor een second-opinion naar JG. Hij dacht eerst ook even aan een lekke kop, maar toch ook weer niet.
Ik beschrijf het probleem bij de f6: Toen ik hem kocht stonk de kachel en raakte hij koelvloeistof kwijt. Dat laatste kwam door een niet aangedraaide slangklem, dus was gauw verholpen. De kachel bleef stinken. Dus heb ik er een pil ingegooid. Het koelwaterpeil hield/houd ik bij met gewoon leidingwater. De kachel is nu dicht. Het koelsysteem wordt erg heet, ook bij rustig rijden. Er komt bij draaiende motor geen of nauwelijks extra druk in de pot. Als ik even gas, en dan het gas loslaat ontstaat een wervelende beweging in de pot. Als ik de motor uitzet met de dop van de pot eraf, dan loopt de pot binnen no-time bijna tot de rand toe vol. Ra-ra wat is hier aan de hand? Ik heb alvast een nieuwe waterpomp via e-bay besteld.

_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-08-15 23:13 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 42317Bericht Goof »

koelsysteem al eens uit elkaar gehad en flink schoon gemaakt? Zou zomaar kunnen dat er ergens een flinke vernauwing in je slangen zit. Dat zou m.i. het warmlopen en de werveling best kunnen verklaren.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 42318Bericht Le Car »

Begin eens met koelvloeistof.
Gewoon leiding water bevat nl nog alle mineralen en zouten.
Deze versnellen alleen maar de oxidatie en hebben ook nog andere negatieve invloeden.
Denk eens aan je stoomstijkijzer.

Ik denk wel dat er ergens een lek in de koppakking zit.Heb zelf net een jaar met een lekke kop gereden en wou het eerst zelf ook niet geloven dat hij lek was.Was uiteigelijk een miniscuul lek tussen een cylinder en een koelkanaaltje,maar vodoende om steeds een beetje extradruk op het systeem te zetten.Soms ging dit dagen goed,soms maar 15 min.

Wat je nog wel zou kunnen proberen is je kachel compleet,dmv een verbindingsslang oid,uit je koelsysteem te halen.
Verbind ook de fan eens door en haal de thermostaatklep uit de slang.

Nu zou je optimale koeling moeten hebben en heb je tevens het kachelcircuit uitgesloten van lekkage.

Als hij dan nog warm wordt of je expansievat vult is echt je koppakking lek.

Ik neem wel aan dat je radiator en waterpomp gewoon goed zijn.

succes
Michiel
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 42319Bericht Rodeo-6 »

Hoeveel wil je er ?? (waterpompen)
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 42320Bericht Jan-Geert »

daarom heb ik ook gezegt waterpomp en radiateur vervangen , en nog vergeten vermelden incl thermostaat... Heb koppakking vervangen bij zus haar auto en werd nog steeds af en toe te warm , radiateur moet vv worden.. waterpomp was al vv en scheelde een heel eind
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 42482Bericht ms.dageraad »

Motor heeft nog maar 76000 gedraaid. Wat is er dan stuk aan de waterpomp? Radiateur wordt gewoon warm. Maar de fan draait eigenlijk nooit. Alleen als hij >10 min stationair staat te draaien. Ga morgenavond paarse eend in blauwe r4 stoppen.
oant sjen,
PEET
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 42731Bericht Rodeo-6 »

Na een uitleen nacht door friesland, ga ik voor de radiatorblazerinschakel-sensor.
>> Doe mij maar een DAF <<
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 42736Bericht ms.dageraad »

Ja ook, maar hoe kwam mijn potje dan droog?
oant sjen,
PEET
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 42772Bericht Rodeo-6 »

Ja maar,
toen ik weg ging,
stond je potje helemaal niet droog.
>> Doe mij maar een DAF <<
schoapke
Berichten: 2777
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 42776Bericht schoapke »

Blijft lastig dat warmlopen. Fan al doorgeschakeld en de thermoschakelaar achter de waterpomp verwijderd. Maar op de terugweg van Lowlands toch een discoverlichting [rood warmloop lampje ] voor mn neus. ???
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 42984Bericht ms.dageraad »

Op 2004-08-23 19:10, schreef Rodeo-Six:
Ja maar,
toen ik weg ging,
stond je potje helemaal niet droog.
nee, klopt. doet ie maar af en toe.
oant sjen,
PEET
Plaats reactie