2 vakmannen, geen oordeel
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Mijn f6 en r16 hebben vrijwel hetzelfde probleem met het koelsysteem. Rodeo-six zei dat het een lekke kop was, maar zelf twijfelde ik. Ik heb per slot in mijn r4 carriere al 4 of 5 lekke koppen meegemaakt. Een dag later melde peter dat het misschien toch geen lekke kop was. gezien zijn ervaringen met 'Freek'. Dat vond ik wel heel erg attent trouwens. Zie je wel dacht ik, dus ging ik toch maar voor een second-opinion naar JG. Hij dacht eerst ook even aan een lekke kop, maar toch ook weer niet.
Ik beschrijf het probleem bij de f6: Toen ik hem kocht stonk de kachel en raakte hij koelvloeistof kwijt. Dat laatste kwam door een niet aangedraaide slangklem, dus was gauw verholpen. De kachel bleef stinken. Dus heb ik er een pil ingegooid. Het koelwaterpeil hield/houd ik bij met gewoon leidingwater. De kachel is nu dicht. Het koelsysteem wordt erg heet, ook bij rustig rijden. Er komt bij draaiende motor geen of nauwelijks extra druk in de pot. Als ik even gas, en dan het gas loslaat ontstaat een wervelende beweging in de pot. Als ik de motor uitzet met de dop van de pot eraf, dan loopt de pot binnen no-time bijna tot de rand toe vol. Ra-ra wat is hier aan de hand? Ik heb alvast een nieuwe waterpomp via e-bay besteld.
_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-08-15 23:13 ]</font>
Ik beschrijf het probleem bij de f6: Toen ik hem kocht stonk de kachel en raakte hij koelvloeistof kwijt. Dat laatste kwam door een niet aangedraaide slangklem, dus was gauw verholpen. De kachel bleef stinken. Dus heb ik er een pil ingegooid. Het koelwaterpeil hield/houd ik bij met gewoon leidingwater. De kachel is nu dicht. Het koelsysteem wordt erg heet, ook bij rustig rijden. Er komt bij draaiende motor geen of nauwelijks extra druk in de pot. Als ik even gas, en dan het gas loslaat ontstaat een wervelende beweging in de pot. Als ik de motor uitzet met de dop van de pot eraf, dan loopt de pot binnen no-time bijna tot de rand toe vol. Ra-ra wat is hier aan de hand? Ik heb alvast een nieuwe waterpomp via e-bay besteld.
_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-08-15 23:13 ]</font>
Begin eens met koelvloeistof.
Gewoon leiding water bevat nl nog alle mineralen en zouten.
Deze versnellen alleen maar de oxidatie en hebben ook nog andere negatieve invloeden.
Denk eens aan je stoomstijkijzer.
Ik denk wel dat er ergens een lek in de koppakking zit.Heb zelf net een jaar met een lekke kop gereden en wou het eerst zelf ook niet geloven dat hij lek was.Was uiteigelijk een miniscuul lek tussen een cylinder en een koelkanaaltje,maar vodoende om steeds een beetje extradruk op het systeem te zetten.Soms ging dit dagen goed,soms maar 15 min.
Wat je nog wel zou kunnen proberen is je kachel compleet,dmv een verbindingsslang oid,uit je koelsysteem te halen.
Verbind ook de fan eens door en haal de thermostaatklep uit de slang.
Nu zou je optimale koeling moeten hebben en heb je tevens het kachelcircuit uitgesloten van lekkage.
Als hij dan nog warm wordt of je expansievat vult is echt je koppakking lek.
Ik neem wel aan dat je radiator en waterpomp gewoon goed zijn.
succes
Michiel
Gewoon leiding water bevat nl nog alle mineralen en zouten.
Deze versnellen alleen maar de oxidatie en hebben ook nog andere negatieve invloeden.
Denk eens aan je stoomstijkijzer.
Ik denk wel dat er ergens een lek in de koppakking zit.Heb zelf net een jaar met een lekke kop gereden en wou het eerst zelf ook niet geloven dat hij lek was.Was uiteigelijk een miniscuul lek tussen een cylinder en een koelkanaaltje,maar vodoende om steeds een beetje extradruk op het systeem te zetten.Soms ging dit dagen goed,soms maar 15 min.
Wat je nog wel zou kunnen proberen is je kachel compleet,dmv een verbindingsslang oid,uit je koelsysteem te halen.
Verbind ook de fan eens door en haal de thermostaatklep uit de slang.
Nu zou je optimale koeling moeten hebben en heb je tevens het kachelcircuit uitgesloten van lekkage.
Als hij dan nog warm wordt of je expansievat vult is echt je koppakking lek.
Ik neem wel aan dat je radiator en waterpomp gewoon goed zijn.
succes
Michiel
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden