"Grote beurt" voor mijn F6; Antwoorden gezocht!

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 40165Bericht Helmertje »

Hey

Ik heb pas een F6 gekocht, ze loopt heel mooi, buitenkant is wat minder. Maar ik wil er graag in op vakantie. En voor ik op vakantie ga wil ik haar een grote beurt geven en ik heb een aantal vraagjes.
Het is een F6 uit januari 1985

1) Wat voor benzine heeft ze het liefst, want ik heb super 98 met loodvervanger getankt (had ik op het forum ook gelezen) maar ze reageert nu wat pittig op het gas, als ik het (vooral bij lage toeren) loslaat dan valt ze hard terug (in snelheid) en rijden in lage toeren dan schokt de wagen een beetje... (niets motorisch). Het is sinds ik die benzine getankt heb dus denk dat het daaraan ligt... wat doe ik hieraan?
2) Remvloeistof verversen: is 4 jaar geleden gebeurd; dus nu weer? Hoe doe je dit? Kluwer zegt:...Hetzelfde als ontluchten, tot nieuwe vloeistof eruit komt... (? hoe zie je dat dan; kleur is toch hetzelfde?)
3) Versnellingsbakolie verversen, iemand tips? Is dat wel nodig? Kluwer adviseert om de 4 jaar, weet niet wanneer de laatste keer was.
4) Motorolie verversen: Iemand in een vorig forumonderwerp zei dat het handig is een nieuwe koperen ring te monteren; waar kun je die halen?
5) Koelsysteem verversen; tips?
6) Ook nog iets leuks: het draadje van het thermocontact vd cilinderkop zit los. Ik neem aan dat dit voor temperatuur/olie is. Alle controlelampjes branden in neutraal, maakt niet uit of ie los of vast zit? Hoe controleer ik zonder schade te maken of ie werkt?

Ik heb nog wel meer vragen maar die stel ik morgen wel, heb ik foto's voor nodig en die maak ik morgen wel.

Alvast bedankt voor de moeite!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Helmertje op 2004-07-04 21:58 ]</font>
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 40168Bericht Rodeo-6 »

1: Normale benzine dus 95
2: Ja nu weer, alle nippels op de trommels een voor een losdraaien en pompen met het rempedaal.
Vullen, eerst nippels dicht dan een voor een ontluchten.
3: ja verversen.
4: Garage, kwikfit
5: Nee, antivries controleren.
6: Is voor temperatuur, oliecontact zit links naast je olie filter.
Controle kan door je oliesensordraadje los te halen en hem dan op contact te zetten en massa te maken, gaat er maar een lampje branden.
>> Doe mij maar een DAF <<
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 40174Bericht Willem de Zwijger »

Mijn optiek:
1. Dat schokkerige gedoe heeft denk ik met een slecht afgestelde ontsteking te maken. Je kunt 95 proberen, als je geen pingelen hoort is het goed.
2. geen commentaar.
3. Versnellingsbakolie: persoonlijk ben ik er niet echt van overtuigd dat dit nodig is, maar het geeft wel een goed gevoel als je het gedaan hebt.
4. Koperen ring: bij Brezan hebben de dit ook soms.
5. Koelvloeistof: een hooggelegen slangetje loshalen zodat er lucht bij kan en alle vloeistof eruit loopt. Loshalen bij de onderste slang bij de radiator.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 40177Bericht R4F6GTX Automaat »

5. Willem, als je de radiatorslang los haalt, loopt niet alle vloeistof eruit. Het blok blijt vol hoor. Dan moet je ook dat nippeltje eruit draaien achterop het blok, naast de distributiedeksel.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 40181Bericht Willem de Zwijger »

Heb ik nog nooit aan gedraaid, kun je daar bij ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 40183Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, dat kan wel. Een beetje gepriegel, beste met een ratelsleuteltje (11) en dan wel uitkijken dat je het doppie niet naar beneden laat vallen, al zal het er wel aan de onderkant ergens uit komen. Uitkijken met terug zetten, want het is fijne draad, dus niet forceren en scheefdraaien. Mooi als het doppie eruit is, de radiatorslang er weer op, de tuinslang in de radiator stoppen en spoelen maar, tot het schone water uit het gat komt. (kachel op warme stand)
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 40196Bericht Rodeo-6 »

Goeie tip "spoelen maar"
wel eerst even je thermostaat verwijderen, gaat het nog beter.
Wat ook heel handig is, is om dan ook meteen te ontkalken

Water met drie dopjes w.c. eend.
En er dan een tijdje mee rondrijden of heen en weer mee rijden

Tussen haakjes ook dan de kachel vol open.

Je wilt niet weten wat er dan uit komt.
>> Doe mij maar een DAF <<
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 40202Bericht R4F6GTX Automaat »

WC eend weet ik niet, maar we gebruiken er voor de ouwe legervoertuigen meestal een of twee tabletjes Sun (vaatwas-spul) voor. Inderdaad als de thermostaat eruit is gaat het beter, want dan stroomt het fijner rond.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 40212Bericht Helmertje »

Betreffende versnellingsbakolie

Een vriend van me werkt bij een Frod-garage en hij zei dat ze versnellingsbakolieverversingen bijgehouden hadden en dat auto's (sorry Frods) waarbij de versnellingsbakolie regelmatig (dus om 4 jaar) vervangen werd, de bakken minder lang meegingen als niet ververste..... Laat er maar statistiek op los!
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 40213Bericht Helmertje »

Bytheway brandstof voor een F6 inderdaad 95!!

Helaas zit het instructieboekje niet meer bij de auto.....

Ze heeft nu bijna 2 ton gelopen en lekt een beetje olie, zal wel een foto maken en hierop zetten, maar ik ga eerst lekker slapen...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 40231Bericht Willem de Zwijger »

Interessant om statistiek te zien over die versnellingsbak olie. Bevestigt mijn vermoeden. Ik denk dat dit de kranten nooit zal halen omdat de garages en olieboeren er belang bij hebben om zoveel mogelijk olie zo vaak mogelijk te verversen onder het motto: de schoorsteen moet zo hard mogelijk roken.
Die olie lekkage: waarschijnlijk krukasafdichting, nokkenasafdichting, aandrijfas afdichtingen. Die kunststoffen worden ongelooflijk bros na jarenlang contact met olie, ook al draaien ze niet eens. Als je het blok er eenmaal uit hebt is het vrij simpel te vervangen, maar een blok eruit is een behoorlijke stap voor een hobbyist (sprak hij uit ervaring).
Ook weer een voordeel: als je het gedaan hebt geeft het een heel fijn gevoel.
Gebruikersavatar
W111
Berichten: 116
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 2:00 am
Locatie: Weert

Bericht: # 40303Bericht W111 »

Nou, met dat (niet) bak-olie verversen ben ik het niet eens. Olie heeft toch wel te lijden, soms komt er een beetje vocht bij, wat niet mengt met de olie en slijtrestjes van de tandwielen etc. Ik mijn opleidingstijd kregen we te horen de bak (en van echte auto's de achteras, differentieel) te verversren na 60.000 km. De olieën van nu zijn aanmerkelijk beter dus zou ie gemakkelijk naar de 100.000 verlengd kunnen worden, of nooit verversen zoals vele doen. Het is gewoon je eigen keuze.
Toppunt van arrogantie ? ..... Denken dat je op mij lijkt.
Gebruikersavatar
W111
Berichten: 116
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 2:00 am
Locatie: Weert

Bericht: # 40305Bericht W111 »

Op 2004-07-05 14:17, schreef R4F6GTX Automaat:
Ja, dat kan wel. Een beetje gepriegel, beste met een ratelsleuteltje (11) en dan wel uitkijken dat je het doppie niet naar beneden laat vallen, al zal het er wel aan de onderkant ergens uit komen. Uitkijken met terug zetten, want het is fijne draad, dus niet forceren en scheefdraaien. Mooi als het doppie eruit is, de radiatorslang er weer op, de tuinslang in de radiator stoppen en spoelen maar, tot het schone water uit het gat komt. (kachel op warme stand)
Het komt voor dat de kalkafzetting van het water achter dat bovengenoemd doppie een soort afscherming gevormd heeft waardoor er geen water uitkomt. Effe doorprikken met iets, schroefje of boortje of spijker of weet ik veul.
Toppunt van arrogantie ? ..... Denken dat je op mij lijkt.
Plaats reactie