Demontage Achteras
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
De achteras demonteren en weer monteren ?
Ik vraag me af wat je bedoeld, de volledige trein, met torsie en al van de auto af, of dat geheel ook nog eens uit elkaar ?
In het laatste geval zou ik, als ik de torsiestangen zou demonteren, de zaak onder de auto laten zitten, ook bij het monteren, eerst de binnenste gietijzeren bussen tegen je chassis aan. Gebruik op de plek van de schokbrekers een hulpstuk, bijvoorbeeld een op het einde verbogen draadeinde. Daarmee kun je proberen de torsiestangen door de spiebaan heen te schuiven.
Het probleem blijft alle rubbers: demonteer en monteer je het geheel los, dan zit alles in rubber geperst waardoor er een verdraaiing plaatsvindt, en de torsie bijna onmogelijk op hun plaats te krijgen zijn.
Als je eerst de bussen op je auto monteert, de binnenste, niet de driehoekjes aan de buitenkant, dan ontstaat er een probleem:
Bij deze bussen ontstaat altijd roest. Dat komt omdat het giezijzer als het ware het plaatstaal van het chassis opvreet ( electrolyse; bekend in de scheepvaartwereld) Door lassen, platen er op of vervorming zit de bus niet correct meer in de goede stand, en krijg je de torsie er uiteindelijk niet meer frictieloos in.
Zit het wel met veel frictie vast, dan kan het rubber in deze bus kapot gaan, wat leidt tot gebonk, doordat de torsiestang tegen deze bus aan kan komen.
Ik vind het de moeilijkste klus aan een R4
Ik vraag me af wat je bedoeld, de volledige trein, met torsie en al van de auto af, of dat geheel ook nog eens uit elkaar ?
In het laatste geval zou ik, als ik de torsiestangen zou demonteren, de zaak onder de auto laten zitten, ook bij het monteren, eerst de binnenste gietijzeren bussen tegen je chassis aan. Gebruik op de plek van de schokbrekers een hulpstuk, bijvoorbeeld een op het einde verbogen draadeinde. Daarmee kun je proberen de torsiestangen door de spiebaan heen te schuiven.
Het probleem blijft alle rubbers: demonteer en monteer je het geheel los, dan zit alles in rubber geperst waardoor er een verdraaiing plaatsvindt, en de torsie bijna onmogelijk op hun plaats te krijgen zijn.
Als je eerst de bussen op je auto monteert, de binnenste, niet de driehoekjes aan de buitenkant, dan ontstaat er een probleem:
Bij deze bussen ontstaat altijd roest. Dat komt omdat het giezijzer als het ware het plaatstaal van het chassis opvreet ( electrolyse; bekend in de scheepvaartwereld) Door lassen, platen er op of vervorming zit de bus niet correct meer in de goede stand, en krijg je de torsie er uiteindelijk niet meer frictieloos in.
Zit het wel met veel frictie vast, dan kan het rubber in deze bus kapot gaan, wat leidt tot gebonk, doordat de torsiestang tegen deze bus aan kan komen.
Ik vind het de moeilijkste klus aan een R4
Dat hulpstuk verdient nog uitleg:
Dat draadeinde dient er voor (je zet het vast als de schokbreker) zodat je aan de achterkant met twee moeren de trein op hoogte kunt draaien, en wel zo dat hij door zijn eigen gewicht niet doorhangt, en er spanning op de torsiespibaan komt, en door de rubbers, die in tegovergestelde richting werken, maar ook weer spanning op de spiebaan veroorzaken
Door 2 moeren op het draadeind, voor en achter het gat achter waar de schokbreker op vast zit, kun je hem secuur zo neerzetten dat alle spanning verdwenen is. Maar nogmaals:
Die binnenste bus moet recht zitten !
Deze kun je manipuleren door de moeren ietsje los te draaien en een dun spietje er achter te zetten.
Als je klaar bent zou ik bij een watersport zaak 2 kleine zinkanodes kopen en deze vlak achter deze bussen schroeven of klinken.
Het gietijzer vreet dan eerst de zinkanodes op, ipv je balken. En zinkanodes kun je vervangen.
Succes
Dat draadeinde dient er voor (je zet het vast als de schokbreker) zodat je aan de achterkant met twee moeren de trein op hoogte kunt draaien, en wel zo dat hij door zijn eigen gewicht niet doorhangt, en er spanning op de torsiespibaan komt, en door de rubbers, die in tegovergestelde richting werken, maar ook weer spanning op de spiebaan veroorzaken
Door 2 moeren op het draadeind, voor en achter het gat achter waar de schokbreker op vast zit, kun je hem secuur zo neerzetten dat alle spanning verdwenen is. Maar nogmaals:
Die binnenste bus moet recht zitten !
Deze kun je manipuleren door de moeren ietsje los te draaien en een dun spietje er achter te zetten.
Als je klaar bent zou ik bij een watersport zaak 2 kleine zinkanodes kopen en deze vlak achter deze bussen schroeven of klinken.
Het gietijzer vreet dan eerst de zinkanodes op, ipv je balken. En zinkanodes kun je vervangen.
Succes