pingelen revisited

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger

Bericht: # 39522Bericht Willem de Zwijger »

Ik was altijd nogal stellig in mijn uitspraak: GTL pingelt op 95, F6 niet, maar hierbij verleg ik mijn koers tot:
als je motortje pingelt moet je de ontsteking afstellen.
Ik heb de GTL afgesteld met een stroboscoop, en zag dat hij veel te vroeg stond. Hij loopt nu pingelloos op 95, en rijdt een stuk pittiger.
maartenbokslag

Bericht: # 39546Bericht maartenbokslag »

als ik de afsteltekens van mijn GTL 1985
zie, zie ik altijd alleen maar een aantal streepjes op de bak. Sommige zijn langer dan andere. Welke moet ik dan hebben?
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 39552Bericht R4F6GTX Automaat »

(waarom kun je zelf berichten niet meer verwijderen :???: )

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2004-06-19 09:01 ]</font>
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 39553Bericht R4F6GTX Automaat »

Het meest linker streepje is 0°. gezien van als je aan de linkervoorkant van de auto staat en je kop in de motorruimte steekt en dus naar achter gericht kijkt. Ik geloof dat het linker streepje idd iets langer is. Sommige hebben 3 streepjes, sommige 2 of sommige een heleboel. De graden voorontsteking kun je hierbij vergelijken met millimeters. Als het goed is staat er op een blokje op je bobinekabel hoeveel ° de voorontsteking moet zijn, dus dan moet ie met de stroboskoop zoveel mm naar rechts staan gezien vanaf het linker streepje. 6° is dus bij het middelste streepje.
Zo heb ik het vroeger geleerd en zo doe ik het meestal want het staat eigelijk in geeneen boek duidelijk beschreven. Kluwer en Haynes en Olyslager hebben wel leuke foto's met wat info in hun boeken maar geeneen geeft nou de precieze uitleg erbij. Ik meen dat het originele Renaultboek wat de garage vroeger had het duidelijker beschreven staat dus misschien dat JG of zo hier een afbeelding van kan vinden... :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jbeekmann

Bericht: # 39555Bericht jbeekmann »

Is dat ook zo bij de niet-1108jes? Die draaien de andere kant op. Nu heb ik nog nooit van zo'n ding de ontsteking afgesteld, maar ik kan me voorstellen dat je dan het links-rechts verhaal even moet verwisselen. Is dat zo?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger

Bericht: # 39565Bericht Willem de Zwijger »

Nee, Paul heeft het goed uitgelegd voor een 1100 motor. Kijkend naar het gat (luikje) in het koppelingshuis: links (waar vaak een lange streep zit) is nul (je zou zeggen: waarom zet Renault er niet even een 0 bij, zou voor alle betrokken amateurs fijn geweest zijn). Het vliewiel draait tegen de klok in. Dus als je met een simpele stroob kijkt zonder terugstelknop moet de vliegwielgroef rechts komen te staan. En die streepjesverdeling vind ik ook raadselachtig, ik ga ervan uit dat elk streepje naar rechts overeenkomt met 1 graad voorontsteking, en je moet volgens de boeken 5-7 graden hebben voor een GTL, dus 6 streepjes naar rechts, of 2-4 graden voor een F6, dus 3 streepjes naar rechts.
Ik heb die streepjes op mijn F6 blok nog even gecheckt: Ik zie aan de motorkant een fijne verdeling, en aan de versnellingsbakkant 2 streepjes, de meest linkse tegenover nul, de andere bij 5 graden vervroeging. Maar dat betekent dus niet dat hij op 5 graden vervroeging moet worden afgesteld, en is dus eigenlijk gewoon verwarrend.
Kortom, let erop of je een stroob hebt met terugstelknop, dan stel je je voorontsteking in op de stroob en moet de vliegwielgroef uiterst links staan. Heb je een simpele stroob, dan moet de groef ergens rechts staan, 6 streepjes voor de GTL.
Maar als er professionals in de zaal zijn wil ik graag horen of ze het hiermee eens zijn.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 39571Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, mijn uitleg was voor de 1108 en 956cc motoren. (GTL, F6, latere F4, Savane en Clan)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie