versnellingsbak stuk?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jagrie

Bericht: # 39390Bericht jagrie »

vervolg van bonken en stotteren.
er is naar gekeken door mijn "mannetje"en die denkt dat er iets met de versnellingsbak kapot is, hij klinkt droog en alsof er iets blokkeerd, hij wist niet zeker of misschien het koppeling was. het was wel zo dat ik met mijn voet op de koppeling nog een beetje normaal kon rijden zonder te stotteren.
wie weet hier iets meer over , of dat dit het kan zijn?
Willem de Zwijger

Bericht: # 39397Bericht Willem de Zwijger »

1. Loopt je motor mooi rond loopt in z'n vrij, bij toerentallen van stationair tot volgas ?
2. Als je die koppeling intrapt waarbij het wel fijn loopt, slipt de koppeling dan iets ?
Wat misschien ook nog kan: als je ophangrubber van de versnellingsbak aan de voorbalk kapot is krijg je ook schok en bonk verschijnselen. Krik eronder, kijken oftie beweegt. Is heel makkelijk te vervangen.
Kapotte versnellingsbakken hebben we op het Forum volgens mij in twee jaar nooit gehad, zou erg zeldzaam zijn.
Schiet me te binnen dat ik ook wel eens iets gezien heb over massa maken via de koppelingskabel, maar ik zie zo snel niet wat je daar mee op zou schieten.
Supersuus

Bericht: # 39404Bericht Supersuus »

Ben ik uniek!of mijn F4tje dan!
Goof

Bericht: # 39409Bericht Goof »

Dat ligt eraan of jij belabbert schakelt, of je voorganger.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
jbeekmann

Bericht: # 39413Bericht jbeekmann »

Denk dat als je wat gestelde vragen beantwoord dat we een stuk verder komen. Hoe staat het met stationair lopen, koppeling intrappen, schakelen. Vertel het eens iets preciezer.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
jagrie

Bericht: # 39422Bericht jagrie »

stationair loopt ie normaal en in z'n vrij gas geven ook geloof ik. kan het nu niet uit proberen. er zat waarschijnlijk nog wel olie in
jagrie

Bericht: # 39423Bericht jagrie »

of de koppeling slipt weet ik niet maar hij maakte ook een raar fluit/brom geluid en volgens de gene die er nu naar kijkt was het ook alsof er iets droog ratelde.
jagrie

Bericht: # 39424Bericht jagrie »

o en ineens wilde die ook niet meer schakelen alleen in z'n achteruit
Willem de Zwijger

Bericht: # 39431Bericht Willem de Zwijger »

Ja, als tie alleen nog in z'n achteruit kan ga je toch wel denken aan de versnellingsbak. Die zijn zat te krijgen, maar is natuurlijk wel een klusje om vervangen.
jagrie

Bericht: # 39575Bericht jagrie »

nou zoals het nu staat lijkt het dat ophangrubber te zijn.
dan valt het nog mee
W111

Bericht: # 39576Bericht W111 »

Ja, het voorste ophangrubber kapot, waardoor de bak naar onder tuimelt. Daardoor klopt de pook-lengte niet meer. Waarschijnlijk zijn nu daardoor ook de stuurhuisrubbers kapot...
Toppunt van arrogantie ? ..... Denken dat je op mij lijkt.
Katja s

Bericht: # 39661Bericht Katja s »

Kun je me uitleggen wat

'stuurhuisrubbers' zijn, en wat voor een verband die met de versnellingsbak hebben.

De versnellingsbak gaat omhoog bij het optrekken van de auto, niet omlaag, dat doet hij bij het achteruit rijden.
Bij het optrekken zou hij het stuurhuis kunnen raken, maar dan moet nmm de alumium behuizing kapot zijn, ter hoogte van de afstandshouders aan het chassis.
De versnellingsbak hangt met een blikken haakje zo, dat hij niet onder de auto uitvalt, dus omlaag kan hij (nog) niet.
Katja s

Bericht: # 39662Bericht Katja s »

Oh ja, nog iets.
De versnellingsbak van Jagri lekte op de magnetische aftapdop, onderin.
Dat is verholpen door de dop er recht in te draaien. Bij het erop zetten is de scharnierende hendel er verkeerd opgezet, zodat hij alleen nog de achteruit bediende en alleen de vooruit er uit kon duwen. Maar die fout was al snel hersteld. De versnellingsbakolie is meteen vernieuwd/aangevuld. Los van de auto doet die het weer uitstekend
Willem de Zwijger

Bericht: # 39691Bericht Willem de Zwijger »

Intrigerend verhaal. Als ik het goed begrijp heb je de deksel met pook eraf gehaald, iets gedaan met de aftapplug, toen de deksel er weerop gezet waarbij de 'scharnierende haak' niet goed geplaatst was ? Die scharnierende haak is dan het armpje aan de binnenkant van de versnellingsbak deksel ?
Maar waarom moest de deksel eraf om bij de aftapplug te kunnen ? Daar kun je toch juist van onderaf prima bij ? Van bovenaf zie ik allemaal tandwielen voor me. Of kun je daarlangs de aftapplug zien ?
En als de aftapplug eenmaal scheef gemonteerd is zal het wel een geklooi zijn geweest om hem er weer recht in te krijgen. Draad getapt of zo ? Of heb je dat dan van bovenaf gedaan ?
W111

Bericht: # 39695Bericht W111 »

Op 2004-06-21 22:16, schreef Katja s:
Kun je me uitleggen wat

'stuurhuisrubbers' zijn, en wat voor een verband die met de versnellingsbak hebben.

De versnellingsbak gaat omhoog bij het optrekken van de auto, niet omlaag, dat doet hij bij het achteruit rijden.
Bij het optrekken zou hij het stuurhuis kunnen raken, maar dan moet nmm de alumium behuizing kapot zijn, ter hoogte van de afstandshouders aan het chassis.
De versnellingsbak hangt met een blikken haakje zo, dat hij niet onder de auto uitvalt, dus omlaag kan hij (nog) niet.
Wat stuurhuisrubbers zijn weet jij best, Katje, of Petar, de harmonikavormige rubbers die aan het stuurhuis zitten... :???:
Als de voorste ophangrubber stuk is hangt de bak iets lager. Idd bij optrekken gaat de bak omhoog, maar as je de koppeling intrapt, of afremt op de moter dus geen kracht op de bak, klapt ie meteen weer naar beneden en heeft niet veel nodig om de rubbers van het stuurhuis op de rand van de voorbalken te doen raken.
Plaats reactie