lengtebalken verstevigen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
heeft iemand ervaring met het verstevigen van de lengtebalken? Ik zit te denken over een stevige (ronde) pijp extra in de balk, maar meen dat er op meerdere plaatsen dwarsstukken in zitten, zodat ik twijfel of dit plan haalbaar is. Of is er iemand die op een andere manier de lengtebalken heeft verstevigd? Doel is natuurlijk de stijfheid van het chassis te verbeteren.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Volgens mij is da Goof de absolute expert als het gaat om verstevigingen in de balken waardoor je 200 km per uur in een koektrommel durft te gaan rijden.
Maar ik zou er vooral niks binnenin proberen te krijgen, maar het er aan de buitenkant aanplakken, I-profieltje, H balkje, hoekijzer, je kan de mooiste dingen op dat gebied kopen...
Maar ik zou er vooral niks binnenin proberen te krijgen, maar het er aan de buitenkant aanplakken, I-profieltje, H balkje, hoekijzer, je kan de mooiste dingen op dat gebied kopen...
Daar sluit ik me volledig bij aan. Las de naden waar de dwarsbalken op de langsbalken eindigen door en dat scheelt alles. Een buis in je balk gaat niet vanwege de tussenschotten en heeft denk ik ook weinig effect. Als je het echt extreem doet, dan las je de naden van de bodem op de langsliggers ook volledig door, maar dat effect zal denk ik marginaal zijn, aangezien dat beetje plaat niet echt meewerkt aan de torsiestijfheid. Denk aan het torderen van een vel papier.
De echte torsiestijfheid haal je uit de hoogte. Wat dus wel goed zou kunnen helpen is een dikwandig hoekijzer op je balken lassen. Maar dat is ook weer zo rigoreus en ingrijpend.
De echte torsiestijfheid haal je uit de hoogte. Wat dus wel goed zou kunnen helpen is een dikwandig hoekijzer op je balken lassen. Maar dat is ook weer zo rigoreus en ingrijpend.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Nee, duidelijk niet. Epoxy (polyester) hars krimpt namelijk bij de reactie. Hierdoor komt het dus los van de wanden van de balken. Tectyleren is er dus nooit meer bij. Verder trekt epoxyhars nogal krom en scheurt het als het massief gegoten wordt, zoals hier het geval. Dit kan 2 gevolgen hebben. Je chassis trekt permanent krom of je hebt je balken vol met losse brokken liggen en dat was nu net niet de bedoeling.Op 2004-04-21 11:03, schreef an3s:
Is volgieten met epoxy-hars niets?
Laatste argument tegen is dat polyester in massieve vorm zonder wapening zich als beton gedraagt wat betreft sterkte. Dwz het kan heel goed druk hebben, maar absoluut geen trek. Aangezien die er in je balken dus wel op komt, zal het onherroepelijk gaan barsten, waardoor ook het beoogde effect teniet gedaan wordt.
Als je dan toch iets erin wilt gieten, dan kun je ze nog beter massief vol met zink gieten.
Polyesterhars is errug leuk spul, zolang je het in combinatie met glasvezel gebruikt en in lagen opbrengt. Gelamineerd dus.
Overigens kan massief gieten wel, maar niet voor dit soort toepassingen. Wel om vormen te gieten. Beeldjes en zo. Maar ook dan mogen ze niet te groot zijn en wordt de hars gewapend met glasvezelpoeder en worden er anti-krimp middelen en harders aan de hars toegevoegd.
Mocht iemand meer vragen over polyster hebben, ik heb inmiddels de nodige ervaring met het goedje in allerlei vormen en technieken...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Vele jaren geleden heb ik ooit een Volvo 544 (Katterug) bekeken die in België te koop stond. Dat ding had een geweldige wegligging maar hing nogal laag bij de grond. Bij nadere inspectie ontdekten we dat ze de dorpels en andere holle ruimtes volgegoten hadden met beton.... 

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Het was ff zoeken, maar ik hebbum:
http://perso.club-internet.fr/pboursin/r4raid.htm
Daar staan de te verstevigen hoeken.
http://perso.club-internet.fr/pboursin/r4raid.htm
Daar staan de te verstevigen hoeken.
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Da-Goof
Even iets rechtzetten. Polyester en Epoxy zijn twee heel verschillende harssoorten. Ik heb er inmiddels ook de nodige theoretische en praktische ervaring mee. Vooral in de bootjesbouw. Epoxy is een 2 component die geen oplosmiddel bevat en dus ook absoluut niet krimpt. Polyester krimpt wel.
Voor de rest klopt je verhaal. Al bestaan er gietharsen die niet warm worden en schuimen bij grotere volumes. 4ders hebben er niks aan, want balken vol gieten maakt de boel niet stijver. Je werkt nl naar het harty van de balk toe, de zgn neutrale lijn. en stijfheid krijg je juist door materiaal verder van de neutrale lijn af te brengen.
Ik ben er van overtuigd dat het zorgvuldig en volledig bekleden van het chassis met glas en epoxy of nog liever koolstof en epoxy het chassis zeer veel stijver zal maken bij een minimale gewichtstoename, maar ik ben ook bang dat er geen keurmeester te vinden is die dan nog apk goedkeurd.
Even iets rechtzetten. Polyester en Epoxy zijn twee heel verschillende harssoorten. Ik heb er inmiddels ook de nodige theoretische en praktische ervaring mee. Vooral in de bootjesbouw. Epoxy is een 2 component die geen oplosmiddel bevat en dus ook absoluut niet krimpt. Polyester krimpt wel.
Voor de rest klopt je verhaal. Al bestaan er gietharsen die niet warm worden en schuimen bij grotere volumes. 4ders hebben er niks aan, want balken vol gieten maakt de boel niet stijver. Je werkt nl naar het harty van de balk toe, de zgn neutrale lijn. en stijfheid krijg je juist door materiaal verder van de neutrale lijn af te brengen.
Ik ben er van overtuigd dat het zorgvuldig en volledig bekleden van het chassis met glas en epoxy of nog liever koolstof en epoxy het chassis zeer veel stijver zal maken bij een minimale gewichtstoename, maar ik ben ook bang dat er geen keurmeester te vinden is die dan nog apk goedkeurd.
oant sjen,
PEET
PEET
Heeft er al wel eens iemand gedacht om de carrosserie wat meer bij het geheel te betrekken? Moderne auto's ontlenen hun(torsie)stijfheid aan de hele auto (hebben ook geen echt chassis meer, maar dat terzijde). Als je de A, B & C-stijlen nu verstevigd en op het chassis doorlast..? Soort van rolkooi maken, maar dan netter?
Is dat niet wat? Volgens mij gaat er dan echt iets gebeuren!
Is dat niet wat? Volgens mij gaat er dan echt iets gebeuren!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Dat er verschil was vermoedde ik al maar wist het niet zeker.Op 2004-04-22 00:31, schreef ms.dageraad:
Da-Goof
Even iets rechtzetten. Polyester en Epoxy zijn twee heel verschillende harssoorten. Ik heb er inmiddels ook de nodige theoretische en praktische ervaring mee. Vooral in de bootjesbouw. Epoxy is een 2 component die geen oplosmiddel bevat en dus ook absoluut niet krimpt. Polyester krimpt wel.
Voor de rest klopt je verhaal. Al bestaan er gietharsen die niet warm worden en schuimen bij grotere volumes. 4ders hebben er niks aan, want balken vol gieten maakt de boel niet stijver. Je werkt nl naar het harty van de balk toe, de zgn neutrale lijn. en stijfheid krijg je juist door materiaal verder van de neutrale lijn af te brengen.
Ik ben er van overtuigd dat het zorgvuldig en volledig bekleden van het chassis met glas en epoxy of nog liever koolstof en epoxy het chassis zeer veel stijver zal maken bij een minimale gewichtstoename, maar ik ben ook bang dat er geen keurmeester te vinden is die dan nog apk goedkeurd.
Epoxy zal dan dus wel een ontzettend duur goedje zijn. Wat betreft je verhaal van het naar het midden toewerken, dat bedoelde ik dus met een hoekijzer op de balken lassen. het gaat erom dat je de zogenaamde uiterste vezelafstanden dan vergroot.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Ik heb weer flink bijgeleerd, waarvoor dank.. 
De reden dat ik eraan dacht was omdat je met dat spul geweldige dingen kunt doen met betrekking tot restauratie van oude gebouwen.
Voorbeeld:
Een stokoude moerbalk is door verzakking getordeerd en daardoor over de gehele lengte gescheurd. Balk moet eigenlijk vervangen maar dat kan omwille van originaliteit niet.
De oplossing: Bovengelegen vloer openmaken en de gehele balk van bovenaf uitfrezen zodat je alleen nog een houten U-profiel overhoudt. Daarin leg je een stalen I-profiel en giet je de ruimte tussen staal en hout vol met epoxy. Et voila... Een balk die sterker is dan origineel en er stokoud uitziet.
_________________
I am going to stay, where they sleep all day.
Where they hung the jerk that invented work.
In the Big Rock Candy Mountains....
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2004-04-22 21:29 ]</font>

De reden dat ik eraan dacht was omdat je met dat spul geweldige dingen kunt doen met betrekking tot restauratie van oude gebouwen.
Voorbeeld:
Een stokoude moerbalk is door verzakking getordeerd en daardoor over de gehele lengte gescheurd. Balk moet eigenlijk vervangen maar dat kan omwille van originaliteit niet.
De oplossing: Bovengelegen vloer openmaken en de gehele balk van bovenaf uitfrezen zodat je alleen nog een houten U-profiel overhoudt. Daarin leg je een stalen I-profiel en giet je de ruimte tussen staal en hout vol met epoxy. Et voila... Een balk die sterker is dan origineel en er stokoud uitziet.
_________________
I am going to stay, where they sleep all day.
Where they hung the jerk that invented work.
In the Big Rock Candy Mountains....
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2004-04-22 21:29 ]</font>
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden