aandrijfassen/ stuurstang

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Matthijs

Bericht: # 3467Bericht Matthijs »

Ik krijg voor het uitbouwen van een 1100 motor (4F6 1982) de aandrijfassen en het stuurhuis niet los. Wie weet hoe dat moet?
cyclofrene

Bericht: # 3471Bericht cyclofrene »

ik ben met een zelfde gummiboot (auto) bezig.
je moet de remschijven, remklauwen en naven demonteren. daarna haal je de wielkant van de assen uit de fusee en de lagers.

als je dat gedaan hebt, dan moet je een koevoet(breekijzer) of een grote schroevendraaier pakken en tegen die rand drukken die om de as heen zit aan de wisselbakzijde.en gewoon kracht zetten.
bij mij ging het gisteren "3APRIL" vrij makkelijk en die van mij heeft pas twee jaar stilgestaan. kijk bij dit forum maar bij
"gisteren begonnen"
Matthijs

Bericht: # 3472Bericht Matthijs »

Geen speciaal gereedschap nodig voor het losmaken van de fusee?
cyclofrene

Bericht: # 3476Bericht cyclofrene »

zorg dat je ruime tijd voordat je de boel loshaalt de zaak in oliet (geruime tijd is enkele dagen.
en ik heb de zaak met een ferme klap van een hamer losgemaakt.
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 3484Bericht Jan-Geert »

ja leve de wd40 :smile:
Goof

Bericht: # 3498Bericht Goof »

Het zou kunnen dat je het met een hamer niet los krijgt, dat zul je met een poelietrekker aan de slag moeten.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Folkert

Bericht: # 3514Bericht Folkert »

Je mag echt heul lang rammen met een hamer... Een kwartier tot een half uur is eventueel toegestaan. Men neme de grootste hamer uit het hamer-arsenaal en houde die tegen dat deel van de fusee dat dicht bij de kogel zit. Met de op een na grootste hamer uit hetzelfde arsenaal ramme men net zolang op de andere zijde van bovengenoemd punt totdat de fusee- of stuurkogel losspringt. Eventueel kan dit proces worden afgewisseld met het plaatsen van wat wrik-kracht en een enorm gehamer...
Succes (wel/niet verzekerd*)
*doorhalen wat niet van toepassing is.
parisienne4

Bericht: # 3517Bericht parisienne4 »

Als ik lees hoe Cyclofrene(mooie naam!) een aandrijfas uitbouwt, schieten me de tranen in de ogen! Niks naaf en remschijf slopen! En schaf rustig een stuurkogeltrekker aan(HAZET), kost een Euro of 60, maar bespaart voor een kapitaal aan tijd en voor een vermogen aan ergernis! Werkvolgorde:
(opkrikken, steunen en wiel eraf eerst)
Naafdop verwijderen, splitpen, kroon en moer eraf(sleutel24). Met rubberhamer de as vast wat losslaan. Stuurkogel en bovenste fuseekogel losdraaien en met trekker losmaken. Houdt hierbij het loskomende fusee vast! Deze langzaam laten kantelen en de aandrijfas verder terugslaan. Verder kantelen en de aandrijfas zover mogelijk uittrekken(met de hand, aan de achterzijde van het fusee). Fusee nu helemaal naar je toe halen en naar voren duwen. Met een beetje kracht de aandrijfas uit het fusee wurmen(lijkt og het niet gaat, maar even doorzetten).Huodt de aandrijfas vast!! Leg de as nu voorzichtig neer(op de onderste draagarm). De aandrijfas nu verwijderen door hem bij de versnellingsbak uit te nemen(eventueel met een schroevendraaier). Hij is eruit! Houdt hem van voren en van achteren vast en inelkaar gedrukt, want als hij aan de bakzijde uitelkaar valt ben je nog niet jarig. Maak de spiebanen en de losse drukring vast schoon, nu de boel nog "nat"is en beschadig deze zijde vooral niet. Montage in omgekeerde volgorde(waar heb ik dat meer gelezen?)
Succes,
Dr.Quatre.
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 3532Bericht Jan-Geert »

jeetje dokter quatre kunt u niet een maandelijkse rubriek in de vrijbuiter schrijven?
Ron

Bericht: # 3535Bericht Ron »

Over compleet gesproken. Maar dat van die uit elkaar vallende aandrijfas is toch alleen bij het oude type? Ik heb ze van een L uit 83 d'r afgehaald maar die kun je gewoon rustig neerleggen en ondersteboven houden en uitschelden. Blijft gewoon heel. Toch? Ik heb anders niks gemerkt. Misschien gewoon geluk gehad.
Folkert

Bericht: # 3544Bericht Folkert »

Applaus voor Hans... Hij heeft helemaal gelijk... Ik moet nodig zo'n ding aanschaffen...
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 3547Bericht Jan-Geert »

bij mij blijven de assen ook altijd heel :smile:
Goof

Bericht: # 3561Bericht Goof »

bij mij ook, ahum... wel als ik het niet zoals door dr. quatre voorgeschreven lastig eruit moetmanouvreren hanteer en de hele handel gewoon uit de fusees haal de dan pas de as eruit. Anders hebben bij mij de homokineten er geen zin meer in en vallen ze uit hun lagers. Bij een as is toen zelfs een lager kapot gegaan met als gevolg dat het vet helemaal vol met naalden zat. Die heb ik toch maar niet meer gebruikt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-04 23:55 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-04 23:55 ]</font>
cyclofrene

Bericht: # 3580Bericht cyclofrene »

dus ehm goed,
ik vraag me alleen even iets af,
hoe wil je in's hemels naam een fusee losmaken met een poelietrekker?????

ow en dat met die aandrijfas, bij mij pleurt tie ook niet uit elkaar. dat van dat schelden heb ik ook geprobeert, maar hij zegt A niets terug en B val niet uit elkaar.
dus het zal wel type afhankelijk zijn.

maar goed. dat ding van mij heeft al meer dan 2 jaar stilgestaan en de stuurkogels zijn ral.. dus het maakt echt niet uit of ik het draadeind platsla.

en ik VERTELDE DUS DAT DE BOEL GEOLIET MOET WORDEN!!! ANDERS SLA JE INDERDAAD DE BOEL AAN GORT!!! DAT SNAP IK TOCH OOK WEL.

IK DOE TROUWENS RUIME TIJD VOORDAT IK ERGENS AAN BEGIN TE TREKKEN, OLIE OP!!!

boutjes moertjes schroefjes nippeltjes ETC.!!!

sorry , dat moest ik even kwijt.
Goof

Bericht: # 3584Bericht Goof »

nou kijk. Men neme een poelietrekker, je stelt hem in (liefst zo'n tweepoter met verschuifbare poten) op dat gietijzeren geval waar je fusee in steekt. Vervolgens zet je mooi de punt in het midden van je fusee (wel eerst moer verwijderen) en je begint te draaien en draaien tot ie zo op spanning staat dat ie niet meer verder kan of losspringt. Als ie dan nog niet los is dan geef je nog een (of meerdere )klap(pen) met een (rubber) hamer en dan zou het moeten lukken. Zo heb ik het ook gedaan. De onderste fusee kun je simpelweg losschroeven van de onderste draagarm en aan je wielophanging laten zitten. Je stuurkogel kun je losmaken, maar in het geval dat dit niet lukt kun je hem ook gewoon losdraaien uit het stuurhuis. De moer die erop zit moet je dan wel laten zitten anders kun je je wagen naderhand laten uitlijnen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-05 13:29 ]</font>
Plaats reactie