hoogte instelling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Alarmbellen!!!!!!!!!
Waarschijnlijk is je wielophanging verbogen of beschadigd of ergens flink doorgeroest. Of een van je chassisbalken voor buigt door. Kijk ook even of die kromme buis onder de versnellingsbak nog aan beide kanten echt goed vastzit.
Ga niet zomaar een beetje aan je ophanging prutsen maar zoek net zolang tot je de oorzaak vind. Niet meer mee rijden tot je zeker weet dat het probleem verholpen is.
Dit duidt echt op een serieus probleem.
succes
Waarschijnlijk is je wielophanging verbogen of beschadigd of ergens flink doorgeroest. Of een van je chassisbalken voor buigt door. Kijk ook even of die kromme buis onder de versnellingsbak nog aan beide kanten echt goed vastzit.
Ga niet zomaar een beetje aan je ophanging prutsen maar zoek net zolang tot je de oorzaak vind. Niet meer mee rijden tot je zeker weet dat het probleem verholpen is.
Dit duidt echt op een serieus probleem.
succes
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Bedankt voor de antwoorden, maar iets bruikbaars heb ik nu nog niet. Hoe moet dat met die torsiestang?
Er is verder niets ernstigs aan de hand hoor de r4f6 rijd al weer bijna een jaar scheef als een zonnetje. Na veel laswerk overigens, maar dat is verder allemaal ok. Ik heb mij eens door een anwb man laten vertellen dat je de hoogte kan instellen( hij had vroeger ook r4 gereden voor de anwb)
Ik heb een brug en al het gereedschap wat maar nodig kan zijn, maar ik wil graag weten hoe het moet.
Er is verder niets ernstigs aan de hand hoor de r4f6 rijd al weer bijna een jaar scheef als een zonnetje. Na veel laswerk overigens, maar dat is verder allemaal ok. Ik heb mij eens door een anwb man laten vertellen dat je de hoogte kan instellen( hij had vroeger ook r4 gereden voor de anwb)
Ik heb een brug en al het gereedschap wat maar nodig kan zijn, maar ik wil graag weten hoe het moet.
Onderste draagarm loshalen en dan de handel een tandje lager hangen.
Maar als ie dat scheefhangen ineens kreeg, zonder dat er iets aan die ophanging gedaan is, dan zou ik mezelf idd toch maar een hard achter de oren krabben en er een serieuze garagist naar laten kijken.
Maar als ie dat scheefhangen ineens kreeg, zonder dat er iets aan die ophanging gedaan is, dan zou ik mezelf idd toch maar een hard achter de oren krabben en er een serieuze garagist naar laten kijken.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
hoi da goof kun je me uitleggen wat je bedoelt met de onderste draagarm lager hangen, die hangt toch gewoon zoals die hangt? volgens mij heeft het te maken met de torsie stang en de r4 heeft zolang we hem hebben altijd iets scheef gehangen, aan de bestuurderskant is de speling tussen wielkast en wiel ongeveer 3 a 4 cm meer, dan rechts
Nou, die 3-4 cm is precies het verschil van 1 tandje op de tosiestang.
De onderste draagarm van de voorwielophanging lijkt me vrij duidelijk wat dat is. Daaruit komt een hele lange stang die een beetje schuin naar het midden van de auto loopt. Dat is je torsiestang, ofwel, de vering. Als die vering verkeerd aan de draagarm staat (getande verbinding) dan staat de ene kant van de auto hoger als de andere. Oplossing is het losmaken van de onderste draagarm van die stang en hem simpel weg een tandje lager(!) aan de torsiestang zetten. Op die manier wordt de veerweg groter en dus de afstand van het wiel tot de wielkast.
Het klinkt heel simpel en eigenlijk is het dat ook, maar het is wel heel wat werk, want je fusee moet eraf, je aandrijfas uit de bak en dan pas kun je fatsoenlijk bij de onderste draagarm.
Wat je ook kunt proberen is om de handel van de andere kant te verstellen. Daar waar de torsiestang eindigt in het midden van de auto. Daar zit zo'n bolvormig kapje overheen. Als je die los draait, dan zie je de ophanging van de torsiestang al zitten. Die kun je van binnenuit de auto, onder de voorstoelen, los maken. Dan is het een kwestie van het ophangingsplaatje van de stang zien te krijgen en de handel weer te verstellen en vast zetten.
Overigens kun je ook overwegen ipv de ene kant te verhogen, de andere te verlagen
De onderste draagarm van de voorwielophanging lijkt me vrij duidelijk wat dat is. Daaruit komt een hele lange stang die een beetje schuin naar het midden van de auto loopt. Dat is je torsiestang, ofwel, de vering. Als die vering verkeerd aan de draagarm staat (getande verbinding) dan staat de ene kant van de auto hoger als de andere. Oplossing is het losmaken van de onderste draagarm van die stang en hem simpel weg een tandje lager(!) aan de torsiestang zetten. Op die manier wordt de veerweg groter en dus de afstand van het wiel tot de wielkast.
Het klinkt heel simpel en eigenlijk is het dat ook, maar het is wel heel wat werk, want je fusee moet eraf, je aandrijfas uit de bak en dan pas kun je fatsoenlijk bij de onderste draagarm.
Wat je ook kunt proberen is om de handel van de andere kant te verstellen. Daar waar de torsiestang eindigt in het midden van de auto. Daar zit zo'n bolvormig kapje overheen. Als je die los draait, dan zie je de ophanging van de torsiestang al zitten. Die kun je van binnenuit de auto, onder de voorstoelen, los maken. Dan is het een kwestie van het ophangingsplaatje van de stang zien te krijgen en de handel weer te verstellen en vast zetten.
Overigens kun je ook overwegen ipv de ene kant te verhogen, de andere te verlagen

-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Bij mijn f4 was de spanning er in de onderste stand idd nog niet helemaal af. Maar toen ik de bouten in de balk losdraaiden gebeurde er niet echt veel engs (gelukkig). Vraag me alleen hoe je dat weer vast krijgt? Met twee man zeker...
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jan-San op 2004-03-10 12:29 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jan-San op 2004-03-10 12:29 ]</font>
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ik heb pas een gesloopt en de fusee was eraf. Toen ik eerst de 2 dikke bouten (onder de stoel) losdraaide ging dat nog, maar het kleine boutje knapte toch nog kapot omdat er nog steeds behoorlijk spanning op zat. Deze vier had pas 22000 km gelopen dus misschien was de veer nog in betere of sterkere staat...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"