Afdichtingen vervangen ?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Mijn arme F6 motortje (wat altijd zo geweldig loopt) begint met z'n 212.000 km allerhande olielekkage te vertonen, het begon bij de nokkenaspoelie, en toen ik er laatst onderkeek zag het er onder de koppeling ook nattig uit, ik vermoed dat de krukaskeerring ook zwak wordt. Dit alles noopt mij in steeds sterkere mate om de 1400 in te gaan bouwen. Maar ik vroeg me even af: stel ik heb zometeen dat oude 1100 blok op de werkbank staan, is het dan te doen om het uit elkaar te trekken, van nieuwe afdichtingen te voorzien, en weer in bedrijf te nemen ? Of is dat dom, en moet je dan gelijk andere dingen vernieuwen (bv lagers) wat dermate duur wordt dat het geen zin meer heeft ? Het zou schelen in mijn nachtrust als ik wist dat ik mijn trouwe motortje met wat liefdevolle verzorging een tweede jeugd zou kunnen geven.
2 jaar geleden had ik een GTL die olielekte.De gedachte was toen keerring krukas-nokkenas. dus 4tje omhoog, bak er uit getrokken en nieuwe keerringen. Kost niet veel maar je hebt wel even werk.
Olie er in en klaar denk je dan. Groot is dan de verbazing dat na een kort ritje er weer olie onder de 4 ligt en de bodemplaat tot achteren toe vet is.Het moet dan wel ergens goed lek zijn. Toen motor gestart en ong 2000 toeren laten lopen en kijken waar het dan weg komt.De mijne lekte onder de benzine pomp, de membraam was lek waar de hevel op de nokkenas komt, door de druk in de motor kwam bij elke slag pomp er een beetje olie uit. Ander benzine pomp en....dat was het..
Olie er in en klaar denk je dan. Groot is dan de verbazing dat na een kort ritje er weer olie onder de 4 ligt en de bodemplaat tot achteren toe vet is.Het moet dan wel ergens goed lek zijn. Toen motor gestart en ong 2000 toeren laten lopen en kijken waar het dan weg komt.De mijne lekte onder de benzine pomp, de membraam was lek waar de hevel op de nokkenas komt, door de druk in de motor kwam bij elke slag pomp er een beetje olie uit. Ander benzine pomp en....dat was het..
blije vier rijder
-
212000 km is niet echt om zorgen te gaan maken. Hoe loopt de motor? Hoor je de lagers, hoor je andere geluidjes die er niet moeten zijn? Wat goed is hoef je niet te vervangen, dus beperk je tot de keeringen.
If it ain't broke, don't fix it.
If it ain't broke, don't fix it.

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
-
Als ik de Haynes goed begrijp moet je de carterpan eraf halen om bij de krukas keerring te komen, en de nokkenas keerring door de nokkenas er vanaf de distibutiekant uit te trekken, klopt dat ? En Haynes zegt dat de oliepanafdichting de lastigste van de hele 4 is, klopt dat ?
dus 4tje omhoog, bak er uit getrokken en nieuwe keerringen. Kost niet veel maar je hebt wel even werk.
-
Zit in je mail, het komt erop neer dat de stoterstangen en aandrijftandwiel voor de onsteking eruit moeten, distributietandwiel los, nokkenasflens los en dan voorzichtig eruit trekken. Kan dus alleen als het blok eruit ligt.
Die krukaskeering kan geloof ik toch zonder de carterpan ter verwijderen. Je moet wel het vliegwiel eraf hebben, en dan schijn je met de schroevendraaier de oude eruit te kunnen wippen, en de nieuwe erin te kunnen drukken.
Die krukaskeering kan geloof ik toch zonder de carterpan ter verwijderen. Je moet wel het vliegwiel eraf hebben, en dan schijn je met de schroevendraaier de oude eruit te kunnen wippen, en de nieuwe erin te kunnen drukken.
Voor het vervangen van de nokkenaskeerring hoef je de nokkenas niet uit te bouwen. Je kan ook voorzichtig een paar gaatjes tegenover elkaar in de keerring boren, een haakse imbussleutel in een van de gaatjes haken, het andere uiteinde van de imbussleutel met een griptang vastmaken en dan de keerring er uit trekken. De gaatjes kan je om en om benutten om de keerring er zo recht mogelijk uit te trekken. Je kan ook best wel een gaatje gebruiken en de keerring er scheef uittrekken. Deze ring kan wel goed vastzitten, maar de aanhouder wint. Na afloop is wel het imbussleuteltje krom, maar het werkt wel een stuk sneller dan de complete nokkenas uitbouwen.
De nieuwe keerring kan, na deze ingesmeerd te hebben met olie, voorzichtig over de nokkenas geschoven worden en op zijn plaats getikt met een passende pijp of dopsleutel.
Ik weet niet of deze gang van zaken uitgevoerd kan worden met de krukaskeerring. Bij mij lekte deze nl. niet.
De nieuwe keerring kan, na deze ingesmeerd te hebben met olie, voorzichtig over de nokkenas geschoven worden en op zijn plaats getikt met een passende pijp of dopsleutel.
Ik weet niet of deze gang van zaken uitgevoerd kan worden met de krukaskeerring. Bij mij lekte deze nl. niet.
keessie met zijn zessie
-
overigens is het voor de levensduur van je keerringen wel van belang dat je ze zo gelijkmatig mogelijk erin perst/drukt/tikt of wat dan ook. Als je teveel wringt vermindert dat de levensduur aanzienlijk.
En wat die "lastige" carterpakking betreft; als je even een beetje vloeibare pakking gebruikt om de kurken pakking vast te plakken, is het enige lastige stukje het halfronde bij de krukas; en ik denk eerlijkgezegd dat je ook precies daar de problemen krijgt, als je zonder demontage van de carterpan een nieuwe keerring tussen probeert te krijgen. Maar proberen kan natuurlijk altijd. Sterkte ermee.
En wat die "lastige" carterpakking betreft; als je even een beetje vloeibare pakking gebruikt om de kurken pakking vast te plakken, is het enige lastige stukje het halfronde bij de krukas; en ik denk eerlijkgezegd dat je ook precies daar de problemen krijgt, als je zonder demontage van de carterpan een nieuwe keerring tussen probeert te krijgen. Maar proberen kan natuurlijk altijd. Sterkte ermee.