Je weet nooit of het een met het ander samenhangt, maar na mijn 1 liter diesel avontuur maakt de motor een flepperend geluid, zoals kinderen het geluid van een brommer nadoen zeg maar. KLinkt alsof de uitlaat ergens lekt, maarrrr die heb ik net vervangen, en bovendien, je hoort het maar op 1 van de vier plofjes van de motor, oftewel, ik bang dat ik 1 cilinder dan wel zuiger in slechte staat heb. Ik heb gisteren tussen de 5 km dames en de 10 km heren even de kleppendeksel eraf gehad en de speling op de kleppen van cilinder 4 gemeten, daar komt het geluid vandaan, en die speling is goed.
Nog iemand met een troostrijke gedachte ? IK ben psychisch zover dat ik afstand van dit fijne blokje met 212.000 km zou kunnen doen
Goed onthouden vrienden. Dan weten jullie ook vast nog wel dat ik vorig jaar een LPG kop gemonteerd had vanwege een dolgedraaide bougie draad. Nou was ik gisteren tussen het schaatsen door een tikkeltje haastig, en vandaag had ik iets meer tijd, en keek ik nog eens goed naar de bougies, en je voelt het al aankomen...juist, bougie 3 was dol en bungelt er los in !!! Hoe is dit mogelijk, ik heb die bougies er altijd met fluweel in en uit gedraaid. En je ziet ook gewoon de draad nog zitten in de kop, ik snap er echt helemaal niks van. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik hem niet vast genoeg gedraaid heb en dattie door het dieselen zoveel voor z'n kanis heeft gekregen dattie de draad gemold heeft. Maar echt waarschijnlijk klinkt het niet.
Anyway, inmiddels dankzij dit Forum wijs geworden ga ik het nu via de helicoil methode proberen. Ik heb alle motorrevisiebedrijven uit Amsterdam gebeld, en bij de eerste 4 zei men: dat kan niet meneer, dan komen er snijresten en zo in de motor. Ik zeg: dat weet ik, maar ik weet dat het gebeurt zonder problemen. Bij de vijfde was het raak, hij wilde het wel proberen. Dus ga ik binnenkort dat pad maar eens op.
De 1400 en de vijfbak blijven voorlopig nog even lekker warm binnen staan.
Kom ik bij die kerel aan (Amsterdamse Motoren Revisie aan de Havenweg), issie me toch een partij klantonvriendelijk, het liefst was ik weer weg gegaan. Ik had een papiertje gemaakt met daarop de stappen zoals Philip die adviseerde (te vinden als je zoekt op helicoil). Zegtie: ja, allemaal leuke verhalen meneer, dat vet aan de tap heeft geen enkele zin, dat laten lopen van de motor met de bougie eruit doen we niet, helpt toch niks.
Het is dat je toch wel het gevoel krijgt dat de man verstand heeft van motorrevisie (een schuur vol met lekkere oude machines met koppen en blokken all over). Shit, voor die 40 Euro had ik de tap al kunnen kopen.
Ik ben benieuwd wat ik straks aantref...
Overigens, ik heb een takeltje gezien op Marktplaats, ga ik binnenkort scoren, dus de infrastructuur voor de 1400 transplantatie komt langzaam op gang.
He nee toch, alsjeblieft geen revisie over 1000 km. Maar inderdaad, dit is altijd het zwaard van Damocles wat boven dit soort zaken hangt. Zeker met zo'n vent. Nee, hij heeft helemaal niks gedaan met m'n lijstje tips, een magneet werkt trouwens niet want die kop is van alu.
Maar het motortje loopt weer als de brandweer, dus op het resultaat valt (nog) niets af te dingen
Een collega van me heeft me z'n compressie meter geleend, en die heb ik er vandaag aangehangen. Resultaat: cil 1: 14.2, cil 2: 13.4, cil 3: 14.0, cil 4: 14.0. Cil 3 is die met de helicoil, oftewel, dit stelt me gerust.
Maar ik vond de waarden wel vreemd, want ik dacht dat de compressieverhouding van dit motortje (F6) zoiets als 8.3 zou moeten zijn. En die compressiemeter meet in bar, en telt nul vanaf atmosferisch, dus denk ik dan met m'n simpele verstand: leeg = 1 bar, vol = 1 + 14 bar, compressieverhouding is 15 ???
Vandaag de GTL compressie gemeten: 14.8 bar, 14.0 bar, 13.2 bar, 14.2 bar. Ik had dit eigenlijk hoger verwacht omdat de GTL een hogere compressie zou moeten hebben dan de de F6.
Verder stonk m'n F6 naar benzine de laatste week, ik denk even schoonmaken en doorblazen. Zet ik hem weer in elkaar, loopt de benzine er gewoon uit op het bovendekseltje, ik geloof door dat koperen koepelachtige dingetje wat daar zit (Zenith IF 28). Ik heb er meteen maar een reserve carb opgezet, ik had geen zin om uit te zoeken wat dit nou weer was, maar ik vermoed dat de vlotter de benzinetoevoer niet meer dichtdrukt, waardoor de benzine er aan alle kanten uitkomt. Waarschijnlijk veroorzaakte dit ook de benzinelucht, zei het dat het er voor mijn reinigings activiteit er niet zo hard uitliep.
Ik had trouwens een heel goed gevoel dit weekend omdat ik weer een mooi versgespoten voorspatbord + bumper op m'n F6 heb gezet na de onzachte aanraking met de achterbumper van een Saab in November.