Remschoenen vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Dat in de open lucht werken is toch logisch?
Zolang er geen weerstand is gaan ze verder, dus juist zonder die tegendruk van de trommel.
Overigens had ik eens het asje-heveltje niet goed in de uitsparing gezet (heet dat allemaal zo? Het was overigens bij de Kangoo) en toen had ik het ook van dat twee keer trappen (druk opbouwen). Dus : zit alles wel op de goede plek? Da's het enige wat ik kan bedenken, maar je lijkt me slim genoeg om het op dezelfde plek weer gemonteerd te hebben. Vreemd.
Aangenomen dat je het eerst niet had :
Er moet nu meer volume verpompt worden voordat je remdruk hebt.
Jij verpompt meer dan dat je remveertjes weer terug kunenn douwen, dus je zelfstellend mechanisme werkt niet goed.
Ik denk dat.
Overigens, overigens, bij de Kangoo was het in drie keer trappen weer goed. Bij mijn GTL heeft het wel een paar dagen geduurd.
Is heel vaak remmen een optie, zo niet de voorwaarde?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-12-30 13:49 ]</font>
Zolang er geen weerstand is gaan ze verder, dus juist zonder die tegendruk van de trommel.
Overigens had ik eens het asje-heveltje niet goed in de uitsparing gezet (heet dat allemaal zo? Het was overigens bij de Kangoo) en toen had ik het ook van dat twee keer trappen (druk opbouwen). Dus : zit alles wel op de goede plek? Da's het enige wat ik kan bedenken, maar je lijkt me slim genoeg om het op dezelfde plek weer gemonteerd te hebben. Vreemd.
Aangenomen dat je het eerst niet had :
Er moet nu meer volume verpompt worden voordat je remdruk hebt.
Jij verpompt meer dan dat je remveertjes weer terug kunenn douwen, dus je zelfstellend mechanisme werkt niet goed.
Ik denk dat.
Overigens, overigens, bij de Kangoo was het in drie keer trappen weer goed. Bij mijn GTL heeft het wel een paar dagen geduurd.
Is heel vaak remmen een optie, zo niet de voorwaarde?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-12-30 13:49 ]</font>
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja, ik hoop dat het vanzelf goed komt, misschien dat die zelfinstellers met een beetje tijd toch net die paar klikjes geven, en anders verdenk ik de bovenste veertjes. Brezan had wel Bendix veertjes besteld maar die leken van geen kanten op wat ik nodig heb. Dus zit het oude spul er weer in, en dat is niet helemaal fris. En de Haynes heeft een plaatje waaruit zou blijken dat je 0.4 mm speling zou moeten hebben daar waar die dwarsverbinding in de zelfremklauw grijpt. Maar hoe je dat ooit zou moeten meten is me een raadsel.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Raadsel opgelost: moest ontlucht worden. Daar ik grieperig ben en de auto ons dit weekend naar Oostenrijk moet brengen voor een weekje sneeuw heb ik het door de Indiase vrienden van Garage Gopal laten doen, die dit, zoals gebruikelijk, met de rust van Shiva en Vishnu wisten te tackelen.
Enig raadsel wat nog over is: ik kan me niet voor de geest halen wanneer ik die lucht erin getrapt zou moeten hebben, maar dat zal wel met het minder wordende korte termijn geheugen te maken hebben.
Enig raadsel wat nog over is: ik kan me niet voor de geest halen wanneer ik die lucht erin getrapt zou moeten hebben, maar dat zal wel met het minder wordende korte termijn geheugen te maken hebben.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Na een maandje en tweeduizend kilometer verder moest ik het pedaal weer helemaal tot op de bodem trappen met steeds minder resultaat.
Ik heb de lenteachtige omstandigheden gisteravond te baat genomen om de remmen nu zelf te ontluchten, en er kwam lucht uit de linkerachterrem. Zou het nou kunnen dat er ergens lucht was blijven zitten ? Aanzuigen lijkt me uitgesloten. Ik verdenk eigenlijk de remdrukbegrenzer of hoe heet dat ding bij de achterwielen, misschien dat daar ergens lucht kan blijven zitten die later vrijkomt. Als mijn zoontje het pedaal snel intrapte hoorde ik die verdeler een klik geven, en hij kon het pedaal dan niet verder intrappen.
Ik ben benieuwd hoe hij zich nu houdt.
Ik heb de lenteachtige omstandigheden gisteravond te baat genomen om de remmen nu zelf te ontluchten, en er kwam lucht uit de linkerachterrem. Zou het nou kunnen dat er ergens lucht was blijven zitten ? Aanzuigen lijkt me uitgesloten. Ik verdenk eigenlijk de remdrukbegrenzer of hoe heet dat ding bij de achterwielen, misschien dat daar ergens lucht kan blijven zitten die later vrijkomt. Als mijn zoontje het pedaal snel intrapte hoorde ik die verdeler een klik geven, en hij kon het pedaal dan niet verder intrappen.
Ik ben benieuwd hoe hij zich nu houdt.
Willem,
Ik heb ook net een achterrem-cylinder en stukken leiding vervangen samen met beide handremkabels.
Ik kwam er gaande weg achter dat de remdrukbegrenzer voor het goed testen "actief" moet zijn.
Zoniet dan krijg je dingen zoals drukverlies en problemen met ontluchten.
Mijn truuk is: zet de achterkant omhoog met een centraal geplaatste krik of met 2 krikken. Plaats in de buurt van de schokdemperophanging 2 bokjes en laat de wagen rustig in de veren zakken totdat het wiel op een hoogte zou staan als dat hij niet op bokken stond.Hou de wielen wel vrij.
Nu zou het ontluchten afstellen testen een stuk makkelijker moeten gaan.
Michiel
Ik heb ook net een achterrem-cylinder en stukken leiding vervangen samen met beide handremkabels.
Ik kwam er gaande weg achter dat de remdrukbegrenzer voor het goed testen "actief" moet zijn.
Zoniet dan krijg je dingen zoals drukverlies en problemen met ontluchten.
Mijn truuk is: zet de achterkant omhoog met een centraal geplaatste krik of met 2 krikken. Plaats in de buurt van de schokdemperophanging 2 bokjes en laat de wagen rustig in de veren zakken totdat het wiel op een hoogte zou staan als dat hij niet op bokken stond.Hou de wielen wel vrij.
Nu zou het ontluchten afstellen testen een stuk makkelijker moeten gaan.
Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hmm, lijkt er dus op dat mijn vermoeden juist was. Dus de draagarmen moeten op een positie staan alsof de auto op wielen staat, ik had de boel op steunen staan met vrijhangende draagarmen en de wielen eraf. Maar waarom moeten de wielen vrij zijn ? Je bedoelt omdat je er anders slecht bijkunt met het sleuteltje ?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-04 19:27 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-04 19:27 ]</font>
Willem,
Het vrij zijn van de wielen is alleen erg handig.Om te testen of de wielen echt remmen door eraan te gaan hangen of een kruissleuten op te zetten.
Stellen van de achterremmen doe ik als volgende.
Als de trommels eraf zijn alles goed gangbaarmaken door alles even stevig heen en weer te bewegen evt te borstelen met een koperborstel. Dan alles licht invetten en de zelfstellers (hevel met kartels)zo wijd te zetten dat de trommel er net gemakkelijk overheen past.Nu alles monteren en lager afstellen.
Hierna kun je het beste de handrem eerst afstellen (OA in olieslager/renault handboeken).Deze stel je op todat een van de wielen merkbaar zwaarder gaat lopen.
Nu de leidingen ontluchten en dan moet het goed zijn.
_________________
Momenteel in de collectie:R5GTT(1985),R5LeCar(1984),R17TL(1973,R17decouvrable(1974)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-02-04 20:02 ]</font>
Het vrij zijn van de wielen is alleen erg handig.Om te testen of de wielen echt remmen door eraan te gaan hangen of een kruissleuten op te zetten.
Stellen van de achterremmen doe ik als volgende.
Als de trommels eraf zijn alles goed gangbaarmaken door alles even stevig heen en weer te bewegen evt te borstelen met een koperborstel. Dan alles licht invetten en de zelfstellers (hevel met kartels)zo wijd te zetten dat de trommel er net gemakkelijk overheen past.Nu alles monteren en lager afstellen.
Hierna kun je het beste de handrem eerst afstellen (OA in olieslager/renault handboeken).Deze stel je op todat een van de wielen merkbaar zwaarder gaat lopen.
Nu de leidingen ontluchten en dan moet het goed zijn.
_________________
Momenteel in de collectie:R5GTT(1985),R5LeCar(1984),R17TL(1973,R17decouvrable(1974)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-02-04 20:02 ]</font>