lassen a/d balk?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Welkom op dit Forum, we zijn hier blij met mensen die handen uit de mouwen steken !
Ja, hoe je dat het beste last hangt af van hoe groot het gat is, en welk lasapparaat je hebt. Het zal wel een redelijk groot gat zijn, anders begonnen ze er niet over bij de APK. Slijp het gaatje rustig flink uit (met een Dremel kun je er vaak goed bij), want om een gat zit vaak aangetast materiaal wat meteen wegbrandt als probeert te gaan lassen. Maak een plaatje op maat, dikte 1 tot 2 mm, door eerst een sjabloontje te maken uit karton. De plaat kun je knippen of decoupeerzagen. Of je een overlappend plaatje neemt, of een plaatje wat er precies inpast hangt af van je perfectionisme.
Ja, en dan begint het grote feest van op de kop lassen. Ik kan alleen over MIG lassen praten, en er zijn leukere klussen. Smeltende druppels ijzer doen hun best om in de toorts tussen de huls en de geleider terecht te komen waardoor je lasaapparaat het niet meer doet. Of ze proberen door je T shirtje je huid te bereiken, oftwel altijd voor een dikke beschermlaag zorgen. Wat in dit jaargetijde alleen maar prettig is, maar in andere jaargetijden dan weer minder. Zo'n 50 - 60 Ampere last het lekkerst, probeer wat met pulseren (een seconde of zo), bevalt mij goed.
Mocht je wat inspiratie op willen doen, op mijn bescheiden site http://www.ewsloetjes604.freeler.nl staan wat foto's van voorbalkenellende.
Oh ja, vooral niet vergeten om na afloop iets te doen aan bescherming. Buitenop zou ik adviseren Coroless en daarop bitumen uit de pot, binnen in de balk zou ik Owatrol stoppen. Maar dit is persoonlijke voorkeur, op dit Forum vind je ook voorstanders van Owatrol met verf op de balken en lijnolie in de balken zie ook http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... forum=2&42.
Laat horen hoe het gaat, altijd leuk voor het Forum, succes !
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-01-04 19:48 ]</font>
Ja, hoe je dat het beste last hangt af van hoe groot het gat is, en welk lasapparaat je hebt. Het zal wel een redelijk groot gat zijn, anders begonnen ze er niet over bij de APK. Slijp het gaatje rustig flink uit (met een Dremel kun je er vaak goed bij), want om een gat zit vaak aangetast materiaal wat meteen wegbrandt als probeert te gaan lassen. Maak een plaatje op maat, dikte 1 tot 2 mm, door eerst een sjabloontje te maken uit karton. De plaat kun je knippen of decoupeerzagen. Of je een overlappend plaatje neemt, of een plaatje wat er precies inpast hangt af van je perfectionisme.
Ja, en dan begint het grote feest van op de kop lassen. Ik kan alleen over MIG lassen praten, en er zijn leukere klussen. Smeltende druppels ijzer doen hun best om in de toorts tussen de huls en de geleider terecht te komen waardoor je lasaapparaat het niet meer doet. Of ze proberen door je T shirtje je huid te bereiken, oftwel altijd voor een dikke beschermlaag zorgen. Wat in dit jaargetijde alleen maar prettig is, maar in andere jaargetijden dan weer minder. Zo'n 50 - 60 Ampere last het lekkerst, probeer wat met pulseren (een seconde of zo), bevalt mij goed.
Mocht je wat inspiratie op willen doen, op mijn bescheiden site http://www.ewsloetjes604.freeler.nl staan wat foto's van voorbalkenellende.
Oh ja, vooral niet vergeten om na afloop iets te doen aan bescherming. Buitenop zou ik adviseren Coroless en daarop bitumen uit de pot, binnen in de balk zou ik Owatrol stoppen. Maar dit is persoonlijke voorkeur, op dit Forum vind je ook voorstanders van Owatrol met verf op de balken en lijnolie in de balken zie ook http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... forum=2&42.
Laat horen hoe het gaat, altijd leuk voor het Forum, succes !
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-01-04 19:48 ]</font>
Ja, een r4 lassite!
Met daarin de meest voorkomende lasklussen, de remedies en de lasmethoden etc.
Die foto's zijn idd erg duidelijk!
Met alle respect,(een ieder die aan zijn viertje sleutelt en last verdient dat natuurlijk!!) maar ik dacht dat ik de enige was die dit soort 'bodge' laswerk afleverde!?
Met daarin de meest voorkomende lasklussen, de remedies en de lasmethoden etc.
Die foto's zijn idd erg duidelijk!
Met alle respect,(een ieder die aan zijn viertje sleutelt en last verdient dat natuurlijk!!) maar ik dacht dat ik de enige was die dit soort 'bodge' laswerk afleverde!?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja, het laswerk ziet er vaak lelijk uit, eigenlijk krijg ik iets alleen mooi als ik van boven las. Van opzij gaat nog, maar van onderen is het niet om aan te zien. Als je er met een lamellenschijf bij kunt is het wel weer mooi vlak te krijgen. En als het niet in het zicht zit krijg je het met bitumen ook mooi vlak...
Ja, mijn website is wel het meest basic wat er bestaat. Heeft er iemand tips over wat ik het beste kan doen om het wat aan te kleden ? Ik zat te denken om met Word iets te gaan proberen, of kan het makkelijker ? Om nou html te gaan leren gaat me wat ver.
Op de sites van Folkert en Da-Goof is trouwens ook veel instructief (las) foto materiaal te vinden.
Ja, mijn website is wel het meest basic wat er bestaat. Heeft er iemand tips over wat ik het beste kan doen om het wat aan te kleden ? Ik zat te denken om met Word iets te gaan proberen, of kan het makkelijker ? Om nou html te gaan leren gaat me wat ver.
Op de sites van Folkert en Da-Goof is trouwens ook veel instructief (las) foto materiaal te vinden.
Voor de liefhebbers, over een kwartiertje of zo staan er weer wat nieuwe lasklus foto's op m'n site. Werd toch onderhand tijd dat er weer eens wat aan gedaan werd. Overigens maak ik bijna alle plaatwerk passend en las eventuele kieren dicht. Ik las rondom met punten, kriskras om temperatuurspanningen tot een minimum te besparen. De punten steeds dichter bij elkaar en uiteindelijk tussen de punten doorlassen, ook kriskras. Zo doe ik het ook met het doorlassen van het chassis. Ben veel te bang dat ik anders straks een super stijf maar krom chassis overhoud en dat zou toch wel zuur zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Die rand op dat inlasdeel boven je rechterachterspatbord, hoe ga je dat weer mooi vlak en aansluitend krijgen ? Vol lassen en vlakslijpen ? Dat is typisch een mogelijke plek waar je met smeertin uit de voeten zou kunnen.
En ben je de hele linkerachterwiel kast kwijt geraakt door het roestmonster ?
En dat dashboard, heb je die gaten gevuld met PUR ? Hoe heb je dat weer zo ongelofelijk strak gekregen ?
En ben je de hele linkerachterwiel kast kwijt geraakt door het roestmonster ?
En dat dashboard, heb je die gaten gevuld met PUR ? Hoe heb je dat weer zo ongelofelijk strak gekregen ?
Overigens is het niet overal even duidelijk te zien door de schittering in het metaal. Sommige delen zijn al met de lamellenflex bewerkt, andere niet. Dit zijn overigens geen echte recente foto's maar goed, je kunt ongeveer zien hoever ik sta. Niet erg ver dus, maar ja, geen tijd, je kent het wel.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Ik zit idd aan smeertin te denken, maar plamuur kan ook, wil er niet teveel meer aan lassen, want vlak plaatwerk trekt zo krom.Op 2004-01-06 13:10, schreef Willem de Zwijger:
Die rand op dat inlasdeel boven je rechterachterspatbord, hoe ga je dat weer mooi vlak en aansluitend krijgen ? Vol lassen en vlakslijpen ? Dat is typisch een mogelijke plek waar je met smeertin uit de voeten zou kunnen.
En ben je de hele linkerachterwiel kast kwijt geraakt door het roestmonster ?
En dat dashboard, heb je die gaten gevuld met PUR ? Hoe heb je dat weer zo ongelofelijk strak gekregen ?
Als je kijkt bij donor car, dan zie je hoe die binnenspatborden eraan toe waren bij de sloop. Wil óf nieuwe monteren, of zelf nieuwe maken met verzinkte plaatstaal.
Dat dash heb ik idd volgepurt en daarna plamuur overheen gesmeerd en vlak geschuurd. Ik wil het gaan bekleden met skai.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Heren, blij maken jullie mij met het meedenken. Zeer nuttig. alvast mijn dank daarvoor.
Willem, De balken van mijn viertje zijn gelukkig niet zo gaar als die van jouw rode waren. Het gaat bij mij om een gaatje van ongeveer een duim groot plus nog twee gaatjes in de wielkast linksachter. Verder moet ik ook nog een paar andere dingen voor de apk doen, maar eerst even de lasklus afmaken. U hoort nog van mij.
Willem, De balken van mijn viertje zijn gelukkig niet zo gaar als die van jouw rode waren. Het gaat bij mij om een gaatje van ongeveer een duim groot plus nog twee gaatjes in de wielkast linksachter. Verder moet ik ook nog een paar andere dingen voor de apk doen, maar eerst even de lasklus afmaken. U hoort nog van mij.
Op zoek naar m'n volgende vier..