lassen a/d balk?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BramBram
Berichten: 15
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: ZEIST

Bericht: # 31012Bericht BramBram »

hallo,
wie heeft er voor mij nuttige tips?
ik moet voor de nieuwe apk aan m'n r4l van 86 rechts voor aan de balk een gaatje dicht lassen. Zijn er nog bijzonderheden waar ik om moet denken of vooral gewoon doen?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 31020Bericht Willem de Zwijger »

Welkom op dit Forum, we zijn hier blij met mensen die handen uit de mouwen steken !
Ja, hoe je dat het beste last hangt af van hoe groot het gat is, en welk lasapparaat je hebt. Het zal wel een redelijk groot gat zijn, anders begonnen ze er niet over bij de APK. Slijp het gaatje rustig flink uit (met een Dremel kun je er vaak goed bij), want om een gat zit vaak aangetast materiaal wat meteen wegbrandt als probeert te gaan lassen. Maak een plaatje op maat, dikte 1 tot 2 mm, door eerst een sjabloontje te maken uit karton. De plaat kun je knippen of decoupeerzagen. Of je een overlappend plaatje neemt, of een plaatje wat er precies inpast hangt af van je perfectionisme.
Ja, en dan begint het grote feest van op de kop lassen. Ik kan alleen over MIG lassen praten, en er zijn leukere klussen. Smeltende druppels ijzer doen hun best om in de toorts tussen de huls en de geleider terecht te komen waardoor je lasaapparaat het niet meer doet. Of ze proberen door je T shirtje je huid te bereiken, oftwel altijd voor een dikke beschermlaag zorgen. Wat in dit jaargetijde alleen maar prettig is, maar in andere jaargetijden dan weer minder. Zo'n 50 - 60 Ampere last het lekkerst, probeer wat met pulseren (een seconde of zo), bevalt mij goed.
Mocht je wat inspiratie op willen doen, op mijn bescheiden site http://www.ewsloetjes604.freeler.nl staan wat foto's van voorbalkenellende.
Oh ja, vooral niet vergeten om na afloop iets te doen aan bescherming. Buitenop zou ik adviseren Coroless en daarop bitumen uit de pot, binnen in de balk zou ik Owatrol stoppen. Maar dit is persoonlijke voorkeur, op dit Forum vind je ook voorstanders van Owatrol met verf op de balken en lijnolie in de balken zie ook http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... forum=2&42.
Laat horen hoe het gaat, altijd leuk voor het Forum, succes !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-01-04 19:48 ]</font>
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 31035Bericht jbeekmann »

goeie foto's Willem! Kun je daar niet een iets uitgebreidere site van maken? Beetje text erbij... Zou mooi zijn!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

Bericht: # 31043Bericht Jasper »

Ja, een r4 lassite!

Met daarin de meest voorkomende lasklussen, de remedies en de lasmethoden etc.

Die foto's zijn idd erg duidelijk!
Met alle respect,(een ieder die aan zijn viertje sleutelt en last verdient dat natuurlijk!!) maar ik dacht dat ik de enige was die dit soort 'bodge' laswerk afleverde!?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 31045Bericht Willem de Zwijger »

Ja, het laswerk ziet er vaak lelijk uit, eigenlijk krijg ik iets alleen mooi als ik van boven las. Van opzij gaat nog, maar van onderen is het niet om aan te zien. Als je er met een lamellenschijf bij kunt is het wel weer mooi vlak te krijgen. En als het niet in het zicht zit krijg je het met bitumen ook mooi vlak...
Ja, mijn website is wel het meest basic wat er bestaat. Heeft er iemand tips over wat ik het beste kan doen om het wat aan te kleden ? Ik zat te denken om met Word iets te gaan proberen, of kan het makkelijker ? Om nou html te gaan leren gaat me wat ver.
Op de sites van Folkert en Da-Goof is trouwens ook veel instructief (las) foto materiaal te vinden.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 31061Bericht Ron »

Word kan ook, maar ziet er nooit gelikt uit. HTML leren hoeft niet, je gebruikt een pagebuilder. Er bestaan er ontstellend veel.
Zou me verbazen als er op je PC niet reeds iets staat van eoa fabrikaat.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 31073Bericht Goof »

Voor de liefhebbers, over een kwartiertje of zo staan er weer wat nieuwe lasklus foto's op m'n site. Werd toch onderhand tijd dat er weer eens wat aan gedaan werd. Overigens maak ik bijna alle plaatwerk passend en las eventuele kieren dicht. Ik las rondom met punten, kriskras om temperatuurspanningen tot een minimum te besparen. De punten steeds dichter bij elkaar en uiteindelijk tussen de punten doorlassen, ook kriskras. Zo doe ik het ook met het doorlassen van het chassis. Ben veel te bang dat ik anders straks een super stijf maar krom chassis overhoud en dat zou toch wel zuur zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 31083Bericht Willem de Zwijger »

Ziet er zeer indrukwekkend uit. Dat heeft wat flesjes gas gekost !
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 31088Bericht Goof »

Alle laswerk zichtbaar op m'n site voor m'n AT project heeft tot nu toe 10l gas gekost. Ben net aan de tweede fles begonnen
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 31089Bericht Willem de Zwijger »

Die rand op dat inlasdeel boven je rechterachterspatbord, hoe ga je dat weer mooi vlak en aansluitend krijgen ? Vol lassen en vlakslijpen ? Dat is typisch een mogelijke plek waar je met smeertin uit de voeten zou kunnen.
En ben je de hele linkerachterwiel kast kwijt geraakt door het roestmonster ?
En dat dashboard, heb je die gaten gevuld met PUR ? Hoe heb je dat weer zo ongelofelijk strak gekregen ?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 31095Bericht jbeekmann »

waar staat het laswerk van jou precies willem?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 31098Bericht Goof »

gallery/at project/body en dan helemaal naar rechts scrollen
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 31099Bericht Goof »

Overigens is het niet overal even duidelijk te zien door de schittering in het metaal. Sommige delen zijn al met de lamellenflex bewerkt, andere niet. Dit zijn overigens geen echte recente foto's maar goed, je kunt ongeveer zien hoever ik sta. Niet erg ver dus, maar ja, geen tijd, je kent het wel.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 31100Bericht Goof »

Op 2004-01-06 13:10, schreef Willem de Zwijger:
Die rand op dat inlasdeel boven je rechterachterspatbord, hoe ga je dat weer mooi vlak en aansluitend krijgen ? Vol lassen en vlakslijpen ? Dat is typisch een mogelijke plek waar je met smeertin uit de voeten zou kunnen.
En ben je de hele linkerachterwiel kast kwijt geraakt door het roestmonster ?
En dat dashboard, heb je die gaten gevuld met PUR ? Hoe heb je dat weer zo ongelofelijk strak gekregen ?
Ik zit idd aan smeertin te denken, maar plamuur kan ook, wil er niet teveel meer aan lassen, want vlak plaatwerk trekt zo krom.
Als je kijkt bij donor car, dan zie je hoe die binnenspatborden eraan toe waren bij de sloop. Wil óf nieuwe monteren, of zelf nieuwe maken met verzinkte plaatstaal.
Dat dash heb ik idd volgepurt en daarna plamuur overheen gesmeerd en vlak geschuurd. Ik wil het gaan bekleden met skai.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
BramBram
Berichten: 15
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: ZEIST

Bericht: # 31429Bericht BramBram »

Heren, blij maken jullie mij met het meedenken. Zeer nuttig. alvast mijn dank daarvoor.
Willem, De balken van mijn viertje zijn gelukkig niet zo gaar als die van jouw rode waren. Het gaat bij mij om een gaatje van ongeveer een duim groot plus nog twee gaatjes in de wielkast linksachter. Verder moet ik ook nog een paar andere dingen voor de apk doen, maar eerst even de lasklus afmaken. U hoort nog van mij.
Op zoek naar m'n volgende vier..
Plaats reactie