GTL met AT motor op de weg houden
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Voor mijn ombouw (van 1108 naar AT) heb ik een prima motor liggen, mijn chassis gelast en gestraalt in de schuur en nu begin ik me eens af te vragen hoe ik die PK's op de weg kan houden.
Voor wil ik de R5AT fusee's overzetten met GTL assen. Voor de demping heb ik nog geen idee.
Achter heb ik geen idee. Weet iemand of er nog R4AT achterassen zijn?, anders zal het wel een F6 achteras worden.
Ook de banden van een GTL zijn wat smal om de auto op de weg te houden. Weet iemand waar ik lichtmetaal kan krijgen (of in ieder geval breder)
Ook heb ik foto's gezien van verlaagde r4's, zijn hiet setjes voor te verkrijgen of doe je dat met veel creativiteit???
Voor wil ik de R5AT fusee's overzetten met GTL assen. Voor de demping heb ik nog geen idee.
Achter heb ik geen idee. Weet iemand of er nog R4AT achterassen zijn?, anders zal het wel een F6 achteras worden.
Ook de banden van een GTL zijn wat smal om de auto op de weg te houden. Weet iemand waar ik lichtmetaal kan krijgen (of in ieder geval breder)
Ook heb ik foto's gezien van verlaagde r4's, zijn hiet setjes voor te verkrijgen of doe je dat met veel creativiteit???
Verlagen doe je bij de r4 door de wielophanging een tandje hoger aan de torsieveren te steken. Als je dat aan het doen bent bij de achteras, kun je meteen r5 AT torsies gebruiken en maak je dus een r4 AT achteras. Dat is wat ik ook ga doen, ware het niet dat de oude torsies van de 4 met geen mogelijkheid los komen. Moet er een keer mee naar een hydrolische pers om ze los te laten persen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Dat valt allemaal wel mee, zolang het een beetje netjes is uitgelijnd...Op 2003-12-30 22:51, schreef Ardi:
Voor mijn ombouw (van 1108 naar AT) heb ik een prima motor liggen, mijn chassis gelast en gestraalt in de schuur en nu begin ik me eens af te vragen hoe ik die PK's op de weg kan houden.
Dat past niet... Dan zal je de GTL-naaf in een AT-fusee moeten persen (wat volgens mij wel past), maar waarom zou je dat willen? (antw: dan passen de AT remklauwen...)Voor wil ik de R5AT fusee's overzetten met GTL assen.
Ik ben er denk ik wel een beetje uit. Ik heb de complete auto, dus denk ik dat mijn chassis ga verbouwen en de aandrijflijn overzet (net als bij Folkert dus). Achter weet ik het niet, want ik weet niet hoe de achteras van de vijf eruit ziet (past er iets of niets?)
Wie heeft er verstand van schokdempers en kan mij hier advies over geven?
Wie heeft er verstand van schokdempers en kan mij hier advies over geven?
Achteras? LEZEN!!!!Op 2003-12-31 13:53, schreef Da-Goof:
Verlagen doe je bij de r4 door de wielophanging een tandje hoger aan de torsieveren te steken. Als je dat aan het doen bent bij de achteras, kun je meteen r5 AT torsies gebruiken en maak je dus een r4 AT achteras. Dat is wat ik ook ga doen, ware het niet dat de oude torsies van de 4 met geen mogelijkheid los komen. Moet er een keer mee naar een hydrolische pers om ze los te laten persen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
En oja, zorg dat je rubbers (draagarm, reactiestang etc) in zeer goede staat zijn. Klinkt logisch, maar de PK's laten niet alleen je aandrijfassen ronddraaien, ze nemen je hele wieldraagarm mee naar voren. En dat stuurt niet lekker. Zeker met een sprint is een rechte koers wel aan te bevelen.
Tevens stabilisatorstang erbij bouwen (achter), en dikkere gebruiken (F6).
Schokdempers : rode Koni's (vooral bij de achterzijde schijnt dat de beste keus te zijn)
Natuurlijk breder schoeisel.
Da's wel ongeveer wat er gewoon te koop is. De rest wordt meestal zelf gemaakt (kunststof ipv rubbers, klemconstructies voor de torsieveren, en wat nog meer uitgevonden moet worden)
Tevens stabilisatorstang erbij bouwen (achter), en dikkere gebruiken (F6).
Schokdempers : rode Koni's (vooral bij de achterzijde schijnt dat de beste keus te zijn)
Natuurlijk breder schoeisel.
Da's wel ongeveer wat er gewoon te koop is. De rest wordt meestal zelf gemaakt (kunststof ipv rubbers, klemconstructies voor de torsieveren, en wat nog meer uitgevonden moet worden)
Ik krijg ze idd tot nu toe er niet uit, maar heb het de laatste maanden ook niet meer geprobeerd. Het zou wel moeten kunnen, want ben niet de enige die het ooit gedaan heeft. Met het nodige lompe geweld zou het toch echt moeten lukken.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Technisch gezien zou het moeten kunnen om de as eronder te laten hangen, maar ik wens je veel succes, want met lomp geweld wil de omgeving er ook nog wel eens onder te lijden hebben en het zou zonde zijn erachter te komen dat je je chassis krom hebt geslagen met een voorhamer, of dat die deuk in je carroserie toch echt van een misser afkomstig is.
Practisch gezien is het dus veel makkelijker en vooral veiliger om de as eronderuit te schroeven. Kun je meteen de beruchte roestplekken achter de as bijwerken of beschermen
Practisch gezien is het dus veel makkelijker en vooral veiliger om de as eronderuit te schroeven. Kun je meteen de beruchte roestplekken achter de as bijwerken of beschermen
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------