geen APK, hoe te werk?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Zoals Brecht al even deed laten merken heeft mijn Blauwtje geen APK gekregen, terecht overigens (natuurlijk). Iig moeten er een aantal dingen aan gebeuren: Wiellagers LA en LV, fuseekogel RB en nog een klein gaatje in de rechterwielkast voor. Ook de remmen 'verdienen aandacht' zoals mijn favo garagist dat zei. Nu heb ik al met m overlegd dat hij het zaakje aan de voorkant doet, aangezien hij dat veel sneller en mooier kan met speciale trekker voor de kogel en pers voor het lager. Dan rest mij alleen een vraag mbt het achterwiellager en de handremkabels vervangen. Ik heb wel het sleutelhandboek, maar ik denk, ik vraag even de ins en outs en do's en dont's. Wie heeft de grote tip? Wat moet er aan de voorkant trouwens af om je remklauw te kunnen reviseren?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
Remklauwen reviseren:
- Remsysteem aftappen
- slang losmaken aan klau
- klau ook lospakken
-Rubber hoesje van zuiger afhalen
- met perslucht de zuiger eruit duwen.PAS OP de wanden van de zuiger niet beschadigen.
- Dan zit in de klauw een rubber ring. Dit vervangen
- Uiteraard van binnen zuiveren
- Zuiger insmeren met speciale olie (welke weet Paul de automaatman)
- Zuiger terug en nieuw stofhoesje erop
- KLAAR
Wiel lagers en Handremkabels achter:
- Wiel eraf, trommel eraf
- Een del van de lagers 'vallen er vanzelf uit'
- andere deel blijft in je trommel steken. Voorzichtg eruit kloppen met dop..19??
- Handrem kabel is meteen goed te zien. Ik zou hem eerst losmaken aan de hefboom.
- dan de kabel losmaken achter en uit de ankerplaat halen. Zit met een soort verdikking vast in de ankerplaat. Gewoon tanggetje en dan huppa.
- Nieuwe kabel erin
- nieuwe lagers, vet en trommel terug.
- remmen afstellen en klaar
- oja wiel erop.
Hopelijk heb je r iets aan. Ik heb alles eraf en los, dus voor mij is het weer een andere zaak. Maar ben ook het hele remsysteem aan het vernieuwen/ reviseren.
Suc6 ermee
- Remsysteem aftappen
- slang losmaken aan klau
- klau ook lospakken
-Rubber hoesje van zuiger afhalen
- met perslucht de zuiger eruit duwen.PAS OP de wanden van de zuiger niet beschadigen.
- Dan zit in de klauw een rubber ring. Dit vervangen
- Uiteraard van binnen zuiveren
- Zuiger insmeren met speciale olie (welke weet Paul de automaatman)
- Zuiger terug en nieuw stofhoesje erop
- KLAAR
- andere deel blijft in je trommel steken. Voorzichtg eruit kloppen met dop..19??
- Handrem kabel is meteen goed te zien. Ik zou hem eerst losmaken aan de hefboom.
- dan de kabel losmaken achter en uit de ankerplaat halen. Zit met een soort verdikking vast in de ankerplaat. Gewoon tanggetje en dan huppa.
- Nieuwe kabel erin
- nieuwe lagers, vet en trommel terug.
- remmen afstellen en klaar
- oja wiel erop.

Hopelijk heb je r iets aan. Ik heb alles eraf en los, dus voor mij is het weer een andere zaak. Maar ben ook het hele remsysteem aan het vernieuwen/ reviseren.
Suc6 ermee

-
Toch een slim jochie, die Jan San. Nog nooit een R4 van onder/binnen gezien en hij begint gewoon en weet het nog uit te leggen ook.
Knap hoor!
Wel even wat die lagers betreft, als je er nieuwe inzet moet je die eerst helemaal met vet insmeren, ook binnenin, en dus niet het schone lager op z'n plaats en dan het vet erbij frotten. Daar zijn speciale gereedschapjes voor en er is ook een simpel hand-palm-truukje voor, maar dat is een beetje een kliederboel.
Die speciale olie voor de remmen noemen we "blauwvet" maar hoe het werkelijk heet weet ik eigenlijk niet. Ik zal eens kijken wat er op de tube staat. Is wel giftig, dus niet je vingers aflekken als je ermee bezig bent.
suc7
Knap hoor!

Wel even wat die lagers betreft, als je er nieuwe inzet moet je die eerst helemaal met vet insmeren, ook binnenin, en dus niet het schone lager op z'n plaats en dan het vet erbij frotten. Daar zijn speciale gereedschapjes voor en er is ook een simpel hand-palm-truukje voor, maar dat is een beetje een kliederboel.

Die speciale olie voor de remmen noemen we "blauwvet" maar hoe het werkelijk heet weet ik eigenlijk niet. Ik zal eens kijken wat er op de tube staat. Is wel giftig, dus niet je vingers aflekken als je ermee bezig bent.
suc7

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
Ik wil niet zeuren, maar ik had grote moeite om de achterste schaal eraf te krijgen die op de as zit, en met zijn rug tegen de achterplaat als ik het me goed herinner ('t is al weer een jaar of wat geleden). Ik heb dat kl*teding met de kleine haakse slijper eruit gehaald, en dat was behoorlijk tobben.Op 2003-12-08 09:03, schreef Jan-San:
Geef mij maar een fusee kogel.