accu en dynamo

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Esther-VL

Bericht: # 29715Bericht Esther-VL »

Mijn dynamo was kapot (of deed in elk geval niet wat hij moest doen)
Vandaag heb ik er een andere in gezet. (via wie anders dan Paul!)
Ik vermoed dat die wel goed is, want het acculampje (of is dat het laadstroomlampje...??) gaat niet branden na enige tijd met licht op, ruitenwissers aan en aanjager ook aan...
Maar......... als ik de sleutel in het contact steek en nog niet start gaan er een aantal lampjes branden; oliepeil, temperatuur en dus ook accu. Dat is normaal. Alleen het lampje van de accu gaat na korte tijd minder fel gaan branden (ik heb dus nog steeds niet gestart --> dan gaan alle lampjes mooi uit). het wordt dan daarna weer wat feller, en daarna weer zwakker.
Nu heb ik ook vanavond gemerkt, als ik met licht op rijd dat ook dat niet constant op dezelfde sterkte brand. Het wisselt een beetje in sterkte.
wie weet wat het is.
Zou de accu niet meer op te laden zijn, of duurt het een tijdje voor hij weer terug op volle sterkte is...?
brecht
Contacteer:

Bericht: # 29727Bericht brecht »

Je spanningsregelaar controleert of je accu nog vol genoeg is, zo niet dan stuurt hij stroom door naar de accu. (beetje Jip en Janneke taal, maar anders snap ik het zelf ook niet) Als je spanningsregelaar stuk is laad je accu dus niet meer bij.

Dit is o.a merkbaar aan een met het toerental meelopende lichtintensiteit (want lichten branden meer op stroom uit moter dan uit accu) Dit is echter eerder een indicatie, multimeter pakken en nameten geeft zekerheid. waar dat ding bij een R4 zit weet ik nie
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 29732Bericht R4F6GTX Automaat »

Zit ingebouwd in de dynamo (alternator)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Esther-VL

Bericht: # 29734Bericht Esther-VL »

dus die zou wel goed moeten zijn?
zou de accu misschien slecht zijn?
brecht
Contacteer:

Bericht: # 29735Bericht brecht »

door grote spanningsverschillen (te vaak en te veel ont- en opladen) van de accu gaat ie niet lekker worden. Zit dus een kans in dat accu inmiddels (na tijdje slechte dynamo/alternator)op is.
Ron

Bericht: # 29784Bericht Ron »

En ook bij een goeie boel gaan je koplampen bij gasgeven ietsje feller branden.
Dus niet iedereen nu naar de accuboer.
Plaats reactie