accu en dynamo
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Mijn dynamo was kapot (of deed in elk geval niet wat hij moest doen)
Vandaag heb ik er een andere in gezet. (via wie anders dan Paul!)
Ik vermoed dat die wel goed is, want het acculampje (of is dat het laadstroomlampje...??) gaat niet branden na enige tijd met licht op, ruitenwissers aan en aanjager ook aan...
Maar......... als ik de sleutel in het contact steek en nog niet start gaan er een aantal lampjes branden; oliepeil, temperatuur en dus ook accu. Dat is normaal. Alleen het lampje van de accu gaat na korte tijd minder fel gaan branden (ik heb dus nog steeds niet gestart --> dan gaan alle lampjes mooi uit). het wordt dan daarna weer wat feller, en daarna weer zwakker.
Nu heb ik ook vanavond gemerkt, als ik met licht op rijd dat ook dat niet constant op dezelfde sterkte brand. Het wisselt een beetje in sterkte.
wie weet wat het is.
Zou de accu niet meer op te laden zijn, of duurt het een tijdje voor hij weer terug op volle sterkte is...?
Vandaag heb ik er een andere in gezet. (via wie anders dan Paul!)
Ik vermoed dat die wel goed is, want het acculampje (of is dat het laadstroomlampje...??) gaat niet branden na enige tijd met licht op, ruitenwissers aan en aanjager ook aan...
Maar......... als ik de sleutel in het contact steek en nog niet start gaan er een aantal lampjes branden; oliepeil, temperatuur en dus ook accu. Dat is normaal. Alleen het lampje van de accu gaat na korte tijd minder fel gaan branden (ik heb dus nog steeds niet gestart --> dan gaan alle lampjes mooi uit). het wordt dan daarna weer wat feller, en daarna weer zwakker.
Nu heb ik ook vanavond gemerkt, als ik met licht op rijd dat ook dat niet constant op dezelfde sterkte brand. Het wisselt een beetje in sterkte.
wie weet wat het is.
Zou de accu niet meer op te laden zijn, of duurt het een tijdje voor hij weer terug op volle sterkte is...?
Je spanningsregelaar controleert of je accu nog vol genoeg is, zo niet dan stuurt hij stroom door naar de accu. (beetje Jip en Janneke taal, maar anders snap ik het zelf ook niet) Als je spanningsregelaar stuk is laad je accu dus niet meer bij.
Dit is o.a merkbaar aan een met het toerental meelopende lichtintensiteit (want lichten branden meer op stroom uit moter dan uit accu) Dit is echter eerder een indicatie, multimeter pakken en nameten geeft zekerheid. waar dat ding bij een R4 zit weet ik nie
Dit is o.a merkbaar aan een met het toerental meelopende lichtintensiteit (want lichten branden meer op stroom uit moter dan uit accu) Dit is echter eerder een indicatie, multimeter pakken en nameten geeft zekerheid. waar dat ding bij een R4 zit weet ik nie
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad