Traditioneel 'oeps'-moment

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
koningozzo
Contacteer:

Bericht: # 29687Bericht koningozzo »

Ja, zondagavond had ik weer eens een traditioneel 'oeps'-moment. Nee ik heb geen ongeluk gemaakt. Het ging als volgt:
Het was zondagavond laat en ik moest nog van Den Bosch naar Leiden omdat ik daar mijn college's heb. Dus terwijl ik mijn spullen in mijn auto gooi begin ik mezelf af te vragen hoe het toch komt dat hij nog steeds lekt bij de bijrijdersstoel.
Opmerking van Folkert toen ik hem kocht: "Het is een Renault 4, die lekken allemaal". Nou ik had dacht ik de hele ruit dubbel dichtgekit en had het laatste half jaar ook nergens last van gehad.
Misschien was het weer opnieuw begonnen doordat de kitlaag niet meer goed was. Dus ik besluit eventjes achter de kitlaag te kijken. "Hmmmm, het lijkt wel alsof hij nu alweer op die plaats aan het roesten is, en ik dacht nog wel dat ik dat zo goed had weggewerkt". Ik besluit de verf van de roest af te schuren, Toen dat niet lukte gebruikte ik maar de schroevedraaier.
En toe gebeurde het. Krak, dwars door het chassis heen..... OEPS
Oftewel ik heb onder mijn raam een lekker doorgeroest gat waar heel veel water door naar binnen komt. Ik heb nu eventjes alles dichtgekit, maar dat is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Ik ga in het voorjaar mijn dashboard eruit halen en de plek schoonschuren. Daarna zal ik er denk ik Polyester overheen bewerken.

Tijdens het laatste weekend gaf een van de broers Konijn mij al een tip hierover, maar toen geloofde ik nog niet dat de lekkage daardoor kwam. Zijn er veel mensen die hier al ervaring mee hebben.
Moet haast wel.
Willem de Zwijger

Bericht: # 29689Bericht Willem de Zwijger »

Op deze plaats ken ik het niet, maar het algemene gevoel van: ik had er toch iets aagedaan, waarom rot hij nu verder ? ken ik heel goed. Ook als je stukjes plaat inlast heb je na twee jaar weer ellende als je je niet bewust bent van de gevaren. En het gevaar komt veelal van achteren, waar je minder goed bijkunt en geneigd bent om over het hoofd te zien. Oftewel: kit erop is prima, maar dan wel zorgen dat de achterkant vertroeteld wordt met afdoende conserveer- dan wel beschermingsmiddel.
koningozzo
Contacteer:

Bericht: # 29693Bericht koningozzo »

Precies. Daar zal ik dit keer zeker aan werken.
Diana
Contacteer:

Bericht: # 29696Bericht Diana »

OEPS!! :grin:
holder
Contacteer:

Bericht: # 29697Bericht holder »

Ik luister mee. Ik ook, water via gat onder mijn voorruit naar binnen. Weet nog niet hoe ik het goed op ga lossen. Het plastic zakje ertussen lijkt me niet echt een duurzame oplossing.
Jan-San

Bericht: # 29700Bericht Jan-San »

Misschien wil je even een fotootje op het forum zetten. Kan ik ook ff checke en prikken daar... :lol: :lol: Ik hoop het beste!
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
jbeekmann

Bericht: # 29737Bericht jbeekmann »

Dus als ik het goed begrijp was je bij het raam bezig en prikte je vervolgens door het chassis heen?... Bedoel je carrosserie? Is de raamrand verrot? (Die waar het raamrubber omheengevouwen zit).
Ik heb dat gerepareerd met polyester en een matje. Raam eruit, schuren, matje erop, afwerken met antiroest, grondverf en aflak, ruit er weer in >> droog!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
koningozzo
Contacteer:

Bericht: # 29742Bericht koningozzo »

Ja precies beekman. Ik bedoel de carrosserie. Ik was zo actief aan het schrijven dat ik die twee eventjes door elkaar heen haalde. Het gaat om de raamrand en het stuk metaal (wat nu dus geen metaal meer is) daaronder. Het rubber is nog wel goed. Maarja, de raamrand moet natuurlijk niet ineens te enthousiast op teveel plaatsen gaan verdwijnen.

Het is dus inderdaad een veel voorkomend probleem. Voorlopig lekt ie even niet omdat er een halve bus kit op zit, maar wat beekman dus gedaan heeft met polyester is wat ik wil gaan doen. Maar ik stel de werkzaamheden daaromtrend nog wel even uit tot na de feestdagen.

Haha, holder, met zakjes??? Ik bedacht na mijn grote kit actie dat ik het ook gewoon met mijn speiciale McGyver-tape had kunnen doen. Ik heb laatst een eend zien rondrijden die van raam tot motorkap grijs was van de tape.
jbeekmann

Bericht: # 29757Bericht jbeekmann »

Da's grappig... wanneer was dat? Rode eend? Kan best zijn dat ik dat er overheengeplakt heb... Alhoewel er natuurlijk meer rode eenden zijn met lekkende voorruiten en ventilatiekleppen.
Ron

Bericht: # 29783Bericht Ron »

Nu weet iedereen waarom dat Ducktape heet.
Maar die antiroest moet niet na het polyestermatje, moet ervoor!
En niet te zuinig. Als er nog maar een pietsiemilimetertje roest is is het allemaal voor niets. Eerst zoveel mogelijk roest weghalen, totdat je denkt dat er niets meer is, daarna die rommel erop, want er zit écht nog.
Heeel belangrijk.
Goof

Bericht: # 29786Bericht Goof »

Hoe belangrijk dat is bewijst navolgende foto. Dit begon ook ooit als een klein afgerot randje. Dat hebben we toen zonder anti roest behandeling met polyester dicht gemaakt in de veronderstelling dat het wel goed zou blijven. Dat deed het ook een hele tijd, althans, dat dachten we, maar onder de polyester roestte het doodleuk verder, met dit als gevolg...

Afbeelding
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
koningozzo
Contacteer:

Bericht: # 29804Bericht koningozzo »

hmm. Dat ziet er niet fris uit. Werkt bitumen eigenlijk goed als roestomvormer? Dat heb ik namelijk vriolijk onder mijn motorkap gespoten en lijkt zijn werk wel te doen.
Ik zal mijn best gaan doen als ik straks ga beginnen. Vooral dat raam erin en eruit halen lijkt mij een groot feest. Als a-technicus is dat volgens mij al een hele opgaaf gezien het aantal subjects op het forum hierover.
Willem de Zwijger

Bericht: # 29808Bericht Willem de Zwijger »

Raam eruit: van binnenuit rubber over carrosserierandje wippen.
Bitumen als roestomvormer: bitumen is geen roestomvormer maar een vochtweghouder.
Mummelvrouw

Bericht: # 29813Bericht Mummelvrouw »

Gaat Bitumen niet vreselijk stinken als het warm word? Ik heb een akelige reuk-herinnering uit mijn vroege jeugd als ik het word Bitumen hoor..

Bericht: # 29817Bericht jbeekmann »

bedoelde ook eerst omvormer, dan poly... snorrie
Plaats reactie