'krijsende' ventilator

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

lokmeijer
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:00 am

Bericht: # 29220Bericht lokmeijer »

Probleempje: als ik 's ochtends mijn auto lekker warm wil krijgen en daarom de ventilator aanzet, wil het nog wel eens gebeuren dat hij gaat 'krijsen'. De eerste keer reed ik bijna van de weg van schrik, nu weet ik dat ik hem dan even uit moet zetten en weer aan moet doen. Heeft iemand een permanente oplossing voor dit probleem?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 29222Bericht Goof »

Bekend probleem met een bekende oplossing. Verkoop dat ding elke keer als ie het doet een kneiter van een mep. Werkt bij dieren ook erg goed als ze iets fout doen overigens, maar of er verband is...?
Of er echte definitieve oplossingen bestaan weet ik eigenlijk niet.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 29226Bericht Jan-San »

Beetje vet aan het motortje doen, misschien?
Moet wel alles los halen.Is dat wel de moeite?
lokmeijer
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:00 am

Bericht: # 29227Bericht lokmeijer »

Bedankt, ik ga maar eens beginnen met slaan want zo technisch ben ik nou ook weer niet. Mocht ik hier genoeg van krijgen ga ik het vet proberen.
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 29230Bericht David »

Op 2003-11-12 16:05, schreef Jan-San:
Beetje vet aan het motortje doen, misschien?
Moet wel alles los halen.Is dat wel de moeite?
Ja, zoiets als remmen smeren.....

Gewoon eens flink op hengsten en je radio wat harder zetten!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1091
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Bericht: # 29245Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Bekend probleem.
Aanzetten en krijsen komt vaak voor bij koude.
Wordt de auto warmer, dan is het krijsen ook over.
De beste oplossing is de kachel vervangen.
Ik heb een aantal warme en "stille" kachels op voorraad
Kosten 20 Euro per stuk

Harry Velthuis Steunpunt NO 0591 618696
Geen volgers, wel vrienden.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 29247Bericht jbeekmann »

Kachel uitbouwen is het meeste werk bij dit probleem... Complete dashboard moet nl. los. Als je 'm d'r uit hebt even alles los, stof d'r uit en met teflonspray smeren. Check ook de koolborstels even en vervang ze zonodig.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
koningozzo
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jan 14, 2002 2:00 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht: # 29470Bericht koningozzo »

He, dat heb ik ook. Ik rijd altijd gewoon door met dat krijsen en zet de radio wat harder, na 5 minuten houdt het standaard op. Een nieuwe kachel komt er wel als het probleem te erg wordt.
lokmeijer
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:00 am

Bericht: # 29480Bericht lokmeijer »

Aan- en uitschakelen werkt ook! Die van mij gaat zo hard dat daar geen radio overheen kan.
Bedankt voor alle tips trouwens, ik hou het nu maar bij aan- en uitschakelen of slaan. Mocht het erger worden dan ga ik maar eens kijken of ik het technisch op kan lossen.
Gebruikersavatar
koningozzo
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jan 14, 2002 2:00 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht: # 29518Bericht koningozzo »

Haha, mijn radio gaat zo hard dat de ventilator daar niet boven uit komt.........
coen
Berichten: 14
Lid geworden op: zo mei 26, 2002 2:00 am
Locatie: amsterdam

Bericht: # 30086Bericht coen »

Bij mij en mijn mede-pasagiers staat dat krijsen bekend als "de olifant". Ik heb een keer een vier gehad die niet krijste, ik vond het een gemis en ben blij dat mijn huidige het weer doet.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 30193Bericht Bauke »

:lol:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
FF Erik
Berichten: 957
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 8:04 pm
Locatie: Rotterdam

Bericht: # 83352Bericht FF Erik »

Ik heb bij koud weer ook zo'n krijsende ventilator en weet al precies waar ik (voorzichtig) op moet rammen.
Maarrr...
Ik wil binnenkort een nieuwe radio + speakers in mijn console in gaan bouwen.
Deze console zit trouwens met popnagels vast. Is dit normaal?
Ik moet die hele console toch loshalen en nou vraag ik me af of ik dan gelijk de ventilator kan smeren.
Wie weet meer?
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 83368Bericht brecht »

Als de console los is moet je nog steeds je dashboard loshalen om vervolgens weer je kachelbehuizing los te kunnen maken. Echt veel verder ben je met een losse console dus nog niet.

De kachelbehuizing zit vast aan je schutbord (ik geloof slechts 2 plaatschroeven), je dasboard zit daar over heen gemonteerd. (met 3 schroeven bovenaan). Als de dashboard er echt af gaat moet ook het plastic om je stuur en het tellerhuis los. Dat is lastiger, maar voor je kachel moet ie alleen maar ff los van het schutbord Als je het netjes doet en goed kijkt voor je te hard trekt is het allemaal niet zo veel werk.

Die console hoort trouwens met twee boutjes en moertjes vast te zitten. Misschien dat je dat gelijk in ere kan herstellen als hij er toch af is?
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 83371Bericht 4TL »

Console hoort vast te zitten met een parker-plaat verbinding.
er zitten helemooie uitsparingen in de kachelunit waar je de plaatjes in kan schuiven.
Clio '98
Plaats reactie