helicoil
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
hallo,
het is al vaker langs gekomen op het forum maar, wie heeft er ervaring met het plaatsen van een helicoil bij een bougie?? en wie heeft dit wel eens zelf gedaan?? zou het een beetje te doen zijn.
bij de renault garage moet ik iets te lang wachten naar mn zin(1 maand) en hij loopt op het moment voor geen meter.
De bougie, ja precies die waar de draad kapot is, is kapot en ik ga hem er nu niet uitdraaien, want dan krijg ik het er nooit meer in ben ik bang.
of zou een nieuwe/andere kop beter zijn??
bvd voor de reacties.
cees
het is al vaker langs gekomen op het forum maar, wie heeft er ervaring met het plaatsen van een helicoil bij een bougie?? en wie heeft dit wel eens zelf gedaan?? zou het een beetje te doen zijn.
bij de renault garage moet ik iets te lang wachten naar mn zin(1 maand) en hij loopt op het moment voor geen meter.
De bougie, ja precies die waar de draad kapot is, is kapot en ik ga hem er nu niet uitdraaien, want dan krijg ik het er nooit meer in ben ik bang.
of zou een nieuwe/andere kop beter zijn??
bvd voor de reacties.
cees
Nieuwe kop is allicht beter, maar is het het waard? Als je hem er zelf op kunt zetten zou ik zeggen: 'nieuwe kop'. Dan ben je van alle gezeur af.
Sowieso moet de kop er eigenlijk af voordat je er een helicoil inzet want anders krijg je allemaal slijpsel in je cilinder en dat wil je echt niet. Dan kan je er net zo goed een andere kop op (laten) zetten.
Maar hoezo loopt ie zo slecht dan? Als de bougie blijft zitten moet ie het toch gewoon doen? Of blaast ie eruit? Of is de boel zo lek dat ie compressie verliest op die cilinder?
_________________
Jesus bought my hotrod
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-09-04 11:14 ]</font>
Sowieso moet de kop er eigenlijk af voordat je er een helicoil inzet want anders krijg je allemaal slijpsel in je cilinder en dat wil je echt niet. Dan kan je er net zo goed een andere kop op (laten) zetten.
Maar hoezo loopt ie zo slecht dan? Als de bougie blijft zitten moet ie het toch gewoon doen? Of blaast ie eruit? Of is de boel zo lek dat ie compressie verliest op die cilinder?
_________________
Jesus bought my hotrod
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-09-04 11:14 ]</font>
Ik zou met een R4 trouwens nooit naar de Renault garage gaan maar naar een vakgarage met verstand van oude auto's. Bij Renault weten ze daar zo langzamerhand nix meer van af. Bovendien is merkloze garage vaak stukken goedkoper en kan je er meestal binnen een paar dagen terecht.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
hij loopt slecht tijdens het rijden, volgens mnij is de bougie ook kapot, want ik heb ook een stukje gereden met die bougie los(kabel dan te verstaan) en op drie cilinder loopt ie beter dan op vier, hij hotterd en stotterd tijdens het rijden, erg vervelend.
wat voor tijd staat er eigenlijk voor om een kop te vervangen, kan het wel zelf doen dat is het propbleem niet. maar waar haal ik er zo snel een, en het liefst hier ergens uit de buurt vandaan.
volgens de renault garage(ja ze wilden gewoon iets uitleggen) blazen ze de cilinder uit en door vet aan de tap te doen, zou er nagenoeg geen slijpsel in de cilinder moeten komen.
hij is het nog wel waard denk ik, net 120000 kilometer gereden en de keuring van volgend jaar moet volgens mij ook geen probleem zijn.
groet
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cees en jantine op 2003-09-04 12:36 ]</font>
wat voor tijd staat er eigenlijk voor om een kop te vervangen, kan het wel zelf doen dat is het propbleem niet. maar waar haal ik er zo snel een, en het liefst hier ergens uit de buurt vandaan.
volgens de renault garage(ja ze wilden gewoon iets uitleggen) blazen ze de cilinder uit en door vet aan de tap te doen, zou er nagenoeg geen slijpsel in de cilinder moeten komen.
hij is het nog wel waard denk ik, net 120000 kilometer gereden en de keuring van volgend jaar moet volgens mij ook geen probleem zijn.
groet
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cees en jantine op 2003-09-04 12:36 ]</font>
Hmmm, vreemd... Je bougie vonkt wel of niet. Dat stoten zou dan alleen verklaard kunnen worden doordat ie het zo nu en dan wel en dan weer niet doet. Maar dan zou ie zo nu en dan beter en anders gelijk moeten lopen als wanneer je hem op drie pootjes laat lopen.
Of je ontsteking zou niet goed moeten staan, maar dan moet je daar ook last van hebben wanneer ie op drie poten loopt.
Weet je zeker dat je de bougie kabels in de juiste volgorde aangesloten hebt (vanaf het schutbord gezien en op de verdeler met de klok mee: 1243)?
Of je ontsteking zou niet goed moeten staan, maar dan moet je daar ook last van hebben wanneer ie op drie poten loopt.
Weet je zeker dat je de bougie kabels in de juiste volgorde aangesloten hebt (vanaf het schutbord gezien en op de verdeler met de klok mee: 1243)?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
IK had ook dit akkefietje (zie bougiedraad kaputt) en heb er een andere kop opgezet. Is best wel een leuk klusje, maar je bent er wel even mee bezig, en je hebt een momentsleutel, voelermaatjes en evt stroboscoop nodig (dat laatste vinden sommigen onzin).
Met alles wat ik nu weet zou ik zeggen: bel eerst met een paar motorrevisiebedrijven (uit de Gouden Gids) en vraag of ze dit met die helicoil snel en pijnloos kunnen doen. Het zou wel eens erg mee kunnen vallen.
Met alles wat ik nu weet zou ik zeggen: bel eerst met een paar motorrevisiebedrijven (uit de Gouden Gids) en vraag of ze dit met die helicoil snel en pijnloos kunnen doen. Het zou wel eens erg mee kunnen vallen.
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
het is gelukt hoor, even via mn zwager die is dieselmonteur, bij een motorenrevisiebedrijf(goeie voor galgje) zo een setje mogen lenen.
mn zwager heeft de ruimer/tap(in een)er toen erin gedraaid, daarna gestart met bougiekabels los en zonder bougie, toen even laten draaien met bougie eruit, busje om de bougie, erin draaien en voilá gemaakt. en hij loopt weer als een zonnetje.
en dat binnen een half uur. nu alleen nog het geluk hebben dat alles goed is gegaan en er geen slijpsel ergens op plekken is gekomen waar het niet hoort en schade kan aanrichten.
eerst voor de zekerheid maar even een tijdje in de buurt blijven voor we grotere afstanden gaan afleggen.
en dan een keertje de compressie meten ter controle.
groeten
cees
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cees en jantine op 2003-09-06 17:17 ]</font>
mn zwager heeft de ruimer/tap(in een)er toen erin gedraaid, daarna gestart met bougiekabels los en zonder bougie, toen even laten draaien met bougie eruit, busje om de bougie, erin draaien en voilá gemaakt. en hij loopt weer als een zonnetje.
en dat binnen een half uur. nu alleen nog het geluk hebben dat alles goed is gegaan en er geen slijpsel ergens op plekken is gekomen waar het niet hoort en schade kan aanrichten.
eerst voor de zekerheid maar even een tijdje in de buurt blijven voor we grotere afstanden gaan afleggen.
en dan een keertje de compressie meten ter controle.
groeten
cees
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cees en jantine op 2003-09-06 17:17 ]</font>
nou cees maak je geen zorgen want met die helicoil worden tegenwordeig alle v*lksfiets revisie blokken van de luchtgekoelde bussen uitgerust en dat is echt een superoplossing omdat die 1600 koppen heel dunwandig zijn bij de bougie gaten dus daar heb je geen problemen meer van met een helicoil en zo rij je weer probleemloos een ton rond
alleen altijd monteren :
helic. op de bougie
draad optappen van het oude bougiegat
met een passende tap voor de helicoil
doe wat loctite op de helicoil en draai deze nu samen met de bougie(erin) in het tapgat en draai deze helemaal aan
laat de auto een halfuurtje staan en start dan de auto,laat hem 5 minuten stationair lopen en rijdt daarna ongeveer 15 min niet harder dan 50km/u en schakel vroeg over zodat je motor niet echt op toeren komt en dus geen extreme compressie hoeft op te bouwen
en klaar is cees!
volgende dag kan je hem alweer (mis)ge-bruiken als te voren
dus je ziet zoals al gezegt werd het is echt niet veel werk en al helemaal niet zo kostbaar als het vervangen van de kop
want een helicoil koste toen in guldens 1,35 per helicoil excl montage uiteraard
alleen altijd monteren :
helic. op de bougie
draad optappen van het oude bougiegat
met een passende tap voor de helicoil
doe wat loctite op de helicoil en draai deze nu samen met de bougie(erin) in het tapgat en draai deze helemaal aan
laat de auto een halfuurtje staan en start dan de auto,laat hem 5 minuten stationair lopen en rijdt daarna ongeveer 15 min niet harder dan 50km/u en schakel vroeg over zodat je motor niet echt op toeren komt en dus geen extreme compressie hoeft op te bouwen
en klaar is cees!
volgende dag kan je hem alweer (mis)ge-bruiken als te voren
dus je ziet zoals al gezegt werd het is echt niet veel werk en al helemaal niet zo kostbaar als het vervangen van de kop
want een helicoil koste toen in guldens 1,35 per helicoil excl montage uiteraard
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
nou eigenlijk is dat zo wienig dat het te verwaarlosen is
want je kan het draad ophalen(tappen)
met kopervet oid en na het tappen
even starten nog voordat je de bougie met helicoil monteerd en zo pers je de deeltjes naar buiten
dus het is mij nog nooit overkomen dat ik hierdoor problemen kreeg en ik heb toch al wat motoren op deze methode behandeld en die rijden nog zonder schade
nee ik maak me daar geen zorgen over en dat doen ze in de garage ook nooit dus...
want je kan het draad ophalen(tappen)
met kopervet oid en na het tappen
even starten nog voordat je de bougie met helicoil monteerd en zo pers je de deeltjes naar buiten
dus het is mij nog nooit overkomen dat ik hierdoor problemen kreeg en ik heb toch al wat motoren op deze methode behandeld en die rijden nog zonder schade
nee ik maak me daar geen zorgen over en dat doen ze in de garage ook nooit dus...
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
dan hoef je je echt geen zorgen te maken
ik heb wel eens gehoord dat slechts 1 op de 230 problemen geeft en dat heeft dan bijna altijd met de legering van de cilinderkop te maken en niet met de helicoil
het enige wat erg tricky kan zijn is het vervangen van de bougies
daar moet je ook zo lang mogelijk mee wachten!
ik heb wel eens gehoord dat slechts 1 op de 230 problemen geeft en dat heeft dan bijna altijd met de legering van de cilinderkop te maken en niet met de helicoil
het enige wat erg tricky kan zijn is het vervangen van de bougies
daar moet je ook zo lang mogelijk mee wachten!
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
dat zal evt bij een 4tje wel gaan ,dan moet je een maatje groter tappen en een nwe helicoil monteren
daarom doe ik het bij eerste montage altijd als volgt:bougie insmeren met een heel klein beetje kopervet op de draad,deze in de helicoil en de helicoil schoon volsmeren met loctite(speciale metaalgeschikte lijm) en dan monteren
vervolgens ieder half jaar de bougie losmaken en evt vervangen anders opnieuw monteren met kopervet zo blijft deze gangbaar en dat scheelt je een hoop ellende
ik weet dat is voor een andere site ,maar als je dit bijv bij een luchtgekoelde v*lksfiets motor niet op deze manier doet dan kun je alsnog andere cilinderkoppen kopen omdat je die door de materiaaldikte maar 1x kan opruimen met een tapset
zodoende die voorzichtigheid(heb hier al zo'n 6 jaar ervaring mee !
daarom doe ik het bij eerste montage altijd als volgt:bougie insmeren met een heel klein beetje kopervet op de draad,deze in de helicoil en de helicoil schoon volsmeren met loctite(speciale metaalgeschikte lijm) en dan monteren
vervolgens ieder half jaar de bougie losmaken en evt vervangen anders opnieuw monteren met kopervet zo blijft deze gangbaar en dat scheelt je een hoop ellende
ik weet dat is voor een andere site ,maar als je dit bijv bij een luchtgekoelde v*lksfiets motor niet op deze manier doet dan kun je alsnog andere cilinderkoppen kopen omdat je die door de materiaaldikte maar 1x kan opruimen met een tapset
zodoende die voorzichtigheid(heb hier al zo'n 6 jaar ervaring mee !
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43